Gå til innhold

ønsker ikke bruke fluor

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er forskjell på fluor og natriumfluorid som er i tannkremer.

Men for all del, folk får gjøre som de vil. Jeg får ihvertfall i meg ekstreme små mengder når jeg pusser/skyller tennene. Så jeg er ikke engstelig.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Les igjennom den linken jeg la ut tidligere, så står masse om fluorens historie og hvordan penger kan få verden til å lures trill rundt.

Mhm.. Siden du nevner wikipedia ett stykke bak her, kan du jo kanskje ta en kikke på stykket som omhandler "fluorkonpirasjonene"?

Utdrag:

Internet websites, which are increasingly used by the public for health information, contain a wide range of material about fluoridation ranging from factual to fraudulent, with a disproportionate percentage opposed to fluoridation. Antifluoridationist literature links fluoride exposure to a wide variety of effects, including AIDS, allergy, Alzheimer's, arthritis, cancer, and low IQ, along with diseases of the gastrointestinal tract, kidney, pineal gland, and thyroid.

Conspiracy theories involving fluoridation are common, and include claims that fluoridation was motivated by protecting the U.S. atomic bomb program from litigation, that (as famously parodied in the film Dr. Strangelove) it is part of a Communist or New World Order plot to take over the world, that it was pioneered by a German chemical company to make people submissive to those in power, that behind the scenes it is promoted by the sugary food or phosphate fertilizer or aluminum industries, or that it is a smokescreen to cover failure to provide dental care to the poor.

?

Dette virker jo faktisk kjent, hvor var det jeg leste om det sist, tro?

• Liker 2
Skrevet

Jeg er ikke hysterisk i forhold til fluor selv om jeg ønsker å leve så naturlig som mulig. Men selv tannlegen min påpeker at fluor ikke er nødvendig for god tannhelse, det som er viktig er det vi spiser, og at vi bruker tanntråd regelmessig.

Skrevet

Jeg brukte absolutt ikke wikipedia som kilde, jeg sa at akkurat denne informasjonen er såpass kjent at det til og med står på wikipedia. Mine kilder la jeg ut under det første innlegget.

Og nei, det finnes ikke slike beviser. Det er vitenskapelige beviser på at korttidsvirkningen er god, men langtidsvirkningen er fryktelig dårlig. Du har tydeligvis ikke lest igjennom mine kilder, du bare hakker på det jeg sier og kaller meg løgner fordi du ikke er åpen for andre sannheter. Vel, jeg skal innrømme jeg brukte fluor selv tidligere, alle kan gå i den "fella". Men at du angriper meg, uten å i det hele tatt ta en titt på den linken jeg la ut, og det føler jeg blir typisk trangsynt.

Forklar meg hvorfor jeg som barn, uten fluor, hadde masse hull, mens som voksen med fluor, har ingen?

• Liker 1
Skrevet

Forklar meg hvorfor jeg som barn, uten fluor, hadde masse hull, mens som voksen med fluor, har ingen?

Det er sikkert pga lavkarbo. :sjenert:

• Liker 3
Skrevet

Liten oppdatering:

Jeg skumleste meg opp på den prosessen som foregår i munnhulen. Slik jeg har forstått det har tannbørsting flere innvirkninger på miljøet i munnen:

1.Mekanisk fjerning av matrester og plakk som sulter bakteriene. (Bakterievekst produserer syre)

2.Økning av ph (tannkrem er ofte svakt basisk)

3.Remineralisering. Dette er noe som også foregår naturlig, men fluor gjør prosessen mer effektiv, og emaljen som bygges opp i nærvær av fluor gjør at den tåler mer syre.

Etter å ha lest litt om dette stoffet her, bestemte jeg meg for å ta en runde tannpuss! ;) Ikke moro å se på bilder av karies.

Skrevet

Jeg var motsatt, fluor hele veien, hull hele tiden. Nå aldri hull.

Skrevet

Det er sikkert pga lavkarbo. :sjenert:

:skratte:

*Gumle fiken, sjokolade og marsipan*

Jepp! Det tror jeg også :opplyser:

Skrevet

Liten oppdatering:

Jeg skumleste meg opp på den prosessen som foregår i munnhulen. Slik jeg har forstått det har tannbørsting flere innvirkninger på miljøet i munnen:

1.Mekanisk fjerning av matrester og plakk som sulter bakteriene. (Bakterievekst produserer syre)

2.Økning av ph (tannkrem er ofte svakt basisk)

3.Remineralisering. Dette er noe som også foregår naturlig, men fluor gjør prosessen mer effektiv, og emaljen som bygges opp i nærvær av fluor gjør at den tåler mer syre.

Etter å ha lest litt om dette stoffet her, bestemte jeg meg for å ta en runde tannpuss! ;) Ikke moro å se på bilder av karies.

en hemlighet fluor virker ikke for de karius får du ikke av bakterier forhold til dene fyren

Skrevet

en hemlighet fluor virker ikke for de karius får du ikke av bakterier forhold til dene fyren

...klippe...

Stemmer det! Karies får du av syreangrep. Bakterier produserer syre når de bryter ned matrester i munnhulen. Det er bl.annet derfor fluor er effektivt, da emaljen som dannes når fluor er til stede i spyttet, tåler lavere ph, enn den emajlen som dannes i ett fluorfritt miljø. "Fluoremaljen" dannes også raskere.

Les om prosessen her.

• Liker 1
Skrevet

Stemmer det! Karies får du av syreangrep. Bakterier produserer syre når de bryter ned matrester i munnhulen. Det er bl.annet derfor fluor er effektivt, da emaljen som dannes når fluor er til stede i spyttet, tåler lavere ph, enn den emajlen som dannes i ett fluorfritt miljø. "Fluoremaljen" dannes også raskere.

Les om prosessen her.

se filmen han snaker om at enærins feil eller mangeler er orsaken.

Skrevet (endret)

se filmen han snaker om at enærins feil eller mangeler er orsaken.

Han karen her* har snudd ting på hodet. Han snakker om å kurere karies med riktig kosthold, og han kritiserer tannlegene for å bare drive med symtombehandling. Det er riktig at tannlegene driver mest med forebygging og reparering, skrape av tannstein/fylle i groper som er gode steder for bakterievekst, og fylle i hull.

Men skulle tannlegene kurert en av årsakene til karies, måtte de tilbydt en vaksine mot den store store synderen: Streptococcus mutans. At man ikke har klart å få ut fingeren enda, og fått denne vaksinen på markedet, kan man jo alltids lure på. Men folk måtte også holdt seg langt unna mat som gir lav phverdi i munnhulen, typisk brus og juice, og forskjellige typer frukt.

Videre snakker han om at industrien har tilsatt stoffer i industrisukker som gjør at bakteriene stopper å vokse, når de får det i seg. Dette er selvsagt helt feil. Sannsynligvis blander han sammen med konserveringsmidler, som mest har innvirking på mugg og soppvekst.

Interessant å se at han henger seg opp i at de befolkningsgruppene som naturlig har hatt lite tannråte, har hatt ett "kosthold med mye vitaminer og mineraler", men samtidig ser rett forbi at dette kostholdet også har hatt ett relativt høyt ph-nivå. Ost, melkeprodukter, og sjømat gir naturligvis høyere ph i munnhulen, enn sukkerholdige varer og sure drikker. Disse matvarene har også høyt innhold av kalsium, som er det stoffet emaljen hovedsaklig er bygd opp av!

Hele ideen bak remineralisering, er at ph-verdien i munnhulen må være høyere enn ca5, for at kalsiumet i spyttet igjen skal binde seg til tannemaljen. Dette er i all hovedsak en rent kjemisk prosess, så det nytter ingenting å hive i seg haugevis av vitaminer, for å få fart på prosessen.

To ting må være på plass for å remineralisere tann-emaljen (hindre utvikling av karies):

1.PH høyere enn 5

2.Oppløst kalsium i spyttet

En tredje ting som ikke er nødvendig, men som utvilsomt er en stor fordel, er en dæsj med fluor. Fluor vil, sammen med kalsium, lage en veldig tøff type emalje, som tåler tøffere syreklima, enn den "originale" emajlen. Den vil også dannes raskere en denne.

*Edit: Må bare presisere at når jeg snakker om "han karen her", mener jeg han på youtubevideoen, ikke gjest! :)

Endret av Lutetium 71
  • Liker 3
Skrevet

en ting jeg ikke likker med den filmen er at han påsto at en må ha animalske produkter får ha friske tenner leste på et rå kost forum at noen hadde opplevet vokse ut bruket tann på 6 måneder

men det sto også at tenne kan bli styggere om en ikke har peiling

sånt kost hold

ts

Skrevet

en ting jeg ikke likker med den filmen er at han påsto at en må ha animalske produkter får ha friske tenner leste på et rå kost forum at noen hadde opplevet vokse ut bruket tann på 6 måneder

men det sto også at tenne kan bli styggere om en ikke har peiling

sånt kost hold

ts

Det fins endel kalsium i planter med sterk grønnfarge, visstnok (spinat?). Men jeg vil tro det er vanskeligere å opprettholde relativt høy ph i munnen, med bare vegetarkost?

Skrevet

Jeg er veganer og spiser mye grønt. Har sterke tenner, latterlig sterke negler, og en helse av stål. Jeg hadde ingen av delene da jeg spiste ikke-vegansk og såkallt normalt.

Skrevet

Jeg er veganer og spiser mye grønt. Har sterke tenner, latterlig sterke negler, og en helse av stål. Jeg hadde ingen av delene da jeg spiste ikke-vegansk og såkallt normalt.

Hva pleier du å drikke til maten?

Skrevet

Hva pleier du å drikke til maten?

Jeg drikker sjeldent til maten. Men jeg drikker hovedsakelig vann gjennom dagen :)

Skrevet

fleste fluor tannkrem har i seg såpe stoffer det stor hunder et anet navn. så er det noen som har peiling på det har gjort undersøkelser om fluor mot hul der de bare brukt fluor og ikke hat såpe stoffer i tannkremen eller stoffer som virker på samme måten.

Skrevet

fleste fluor tannkrem har i seg såpe stoffer det stor hunder et anet navn. så er det noen som har peiling på det har gjort undersøkelser om fluor mot hul der de bare brukt fluor og ikke hat såpe stoffer i tannkremen eller stoffer som virker på samme måten.

hunder er under nå må jeg nesten le av meg selv

Skrevet

Mhm.. Siden du nevner wikipedia ett stykke bak her, kan du jo kanskje ta en kikke på stykket som omhandler "fluorkonpirasjonene"?

Utdrag:

?

Dette virker jo faktisk kjent, hvor var det jeg leste om det sist, tro?

Hadde vi ikke fastslått at wikipedia ikke er godkjent som kilde?

Ellers må jeg si at man sikkert ikke får i seg så voldsomt mye fluor igjennom tannkrem, det er - som tidligere sagt - kombinasjonen av alle kilder man får fluor fra som gjør mengden skadelig. Hovedsakelig er det fluor i vann jeg er "redd" for. Jeg pusser tennene mine med fluorfri tannkrem, og min tannhelse er mye bedre nå enn med fluor. Her i huset holder vi oss unna fluor i den grad det går an, og som 2shy nevner, prøver vi også å leve mest mulig naturlig. Vi prøver å kun få i oss det kroppen er ment for.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...