AnonymBruker Skrevet 26. november 2011 #41 Skrevet 26. november 2011 sikert mange som har hørt i oppveksten at en ikke skal svelge tann krem for de det ikke er bra for sjelete så hvorfor pusse tenne med noe du nepe hvile svelt ned. Fordi det er kontakten med tannemaljen som er viktig. Det er denne som er gunstig for tennene, og å svelge fluor har ingen hensikt. Man må imidlertid svelge STORE doser tannkrem for at det skal kunne være skadelig. For barn vet man imidlertid at alt for mye fluor kan føre til noe som kalles dental fluorose, altså misdannelser i emaljen. Dette gjelder da tenner som er under utvikling, og ikke "ferdigproduserte" tenner som har kommet helt ut på den plassen de skal stå i munnen. Derfor er man litt forsiktige med fluorbruken hos barn. For noen uker siden leste jeg faktisk såvidt gjennom en studie fra Sverige, hvor de konkluderte med at en gruppe pasienter som først pusset tennene med fluortannkrem og så beholdt denne i munnen i minst 2 minutter før de spyttet ut, hadde signifikant lavere kariesforekomst enn de som bare pusset og spyttet ut rett etterpå. Når jeg får barn kommer jeg ikke til å være redd for å la barna pusse med fluortannkrem (i ertestørrelsemengde, som anbefalt) morgen og kveld, og la dem få suge på en Flux hver kveld. Drøssevis av seriøse studier viser nytteeffekten og at man ikke finner noen bivirkninger, mens "dokumentasjonen" fra fluormotstanderne ofte kommer fra kvakksalvere og andre gærninger, inkludert selgere av ikke-fluor-produkter. Jeg vet hvem jeg stoler mest på :-) Så får jeg heller endre syn og vaner hvis det en vakker dag kommer omfattende forskningsresultater som blir internasjonalt anerkjent om at det er så skummelt med fluor at det overgår nytteeffektene... 4
Aspera Skrevet 26. november 2011 #42 Skrevet 26. november 2011 Fordi det er kontakten med tannemaljen som er viktig. Det er denne som er gunstig for tennene, og å svelge fluor har ingen hensikt. Man må imidlertid svelge STORE doser tannkrem for at det skal kunne være skadelig. For barn vet man imidlertid at alt for mye fluor kan føre til noe som kalles dental fluorose, altså misdannelser i emaljen. Dette gjelder da tenner som er under utvikling, og ikke "ferdigproduserte" tenner som har kommet helt ut på den plassen de skal stå i munnen. Derfor er man litt forsiktige med fluorbruken hos barn. For noen uker siden leste jeg faktisk såvidt gjennom en studie fra Sverige, hvor de konkluderte med at en gruppe pasienter som først pusset tennene med fluortannkrem og så beholdt denne i munnen i minst 2 minutter før de spyttet ut, hadde signifikant lavere kariesforekomst enn de som bare pusset og spyttet ut rett etterpå. Når jeg får barn kommer jeg ikke til å være redd for å la barna pusse med fluortannkrem (i ertestørrelsemengde, som anbefalt) morgen og kveld, og la dem få suge på en Flux hver kveld. Drøssevis av seriøse studier viser nytteeffekten og at man ikke finner noen bivirkninger, mens "dokumentasjonen" fra fluormotstanderne ofte kommer fra kvakksalvere og andre gærninger, inkludert selgere av ikke-fluor-produkter. Jeg vet hvem jeg stoler mest på :-) Så får jeg heller endre syn og vaner hvis det en vakker dag kommer omfattende forskningsresultater som blir internasjonalt anerkjent om at det er så skummelt med fluor at det overgår nytteeffektene... Litt OT, men er ikke ertestørrelse for voksne?
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2011 #43 Skrevet 26. november 2011 Det er helt feil. Hvis de har barn, blir selvsagt deres egne barna skadelidende for det (mer hull). Men man ser jo også at de liker å spre desinformasjonen sin, og dermed er flere utsatt for propagandaen. Derfor er det viktig å imøtegå dem. fluor er som melk begge sier ingen ting om andre valg. det blir veldig firkant si at unngå fluor fører til hul. http://www.natural-h...m/fluorine.html http://www.antibiotic-alternatives.com/truth_about_tooth_decay.htm
AnonymBruker Skrevet 26. november 2011 #44 Skrevet 26. november 2011 Litt OT, men er ikke ertestørrelse for voksne? Nei, ert eller lillefingernegl er det jeg har hørt: "Vi anbefaler, at barn under 6 år bruker en mengde tannpasta tilsvarende størrelsen på en ert, eller på størrelse med barnets lillefingernegl." http://www.colgate.no/products/oralcare/faq.shtml "For voksne anbefales det å bruke 2 cm tannkrem. For barn over 6 år anbefales det å bruke ca. 1 cm tannkrem. For barn fra 0 til 6 år anbefales det å bruke en mengde tilsvarende en ert og overvåke tannpussen for å minimere inntagelsen." http://zendiumno.synkronvia.com/tips 1
2shy Skrevet 26. november 2011 #45 Skrevet 26. november 2011 Det viktigste du gjør er å bruke tanntråd. Jeg pusser tennene innimellom med litt natron, suverent mot tannstein. Finnes mange forskjellige typer fluorfri tannkrem, Green People har en jeg liker godt, selges på Vita. 1
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2011 #46 Skrevet 26. november 2011 Fordi det er kontakten med tannemaljen som er viktig. Det er denne som er gunstig for tennene, og å svelge fluor har ingen hensikt. Man må imidlertid svelge STORE doser tannkrem for at det skal kunne være skadelig. For barn vet man imidlertid at alt for mye fluor kan føre til noe som kalles dental fluorose, altså misdannelser i emaljen. Dette gjelder da tenner som er under utvikling, og ikke "ferdigproduserte" tenner som har kommet helt ut på den plassen de skal stå i munnen. Derfor er man litt forsiktige med fluorbruken hos barn. For noen uker siden leste jeg faktisk såvidt gjennom en studie fra Sverige, hvor de konkluderte med at en gruppe pasienter som først pusset tennene med fluortannkrem og så beholdt denne i munnen i minst 2 minutter før de spyttet ut, hadde signifikant lavere kariesforekomst enn de som bare pusset og spyttet ut rett etterpå. Når jeg får barn kommer jeg ikke til å være redd for å la barna pusse med fluortannkrem (i ertestørrelsemengde, som anbefalt) morgen og kveld, og la dem få suge på en Flux hver kveld. Drøssevis av seriøse studier viser nytteeffekten og at man ikke finner noen bivirkninger, mens "dokumentasjonen" fra fluormotstanderne ofte kommer fra kvakksalvere og andre gærninger, inkludert selgere av ikke-fluor-produkter. Jeg vet hvem jeg stoler mest på :-) Så får jeg heller endre syn og vaner hvis det en vakker dag kommer omfattende forskningsresultater som blir internasjonalt anerkjent om at det er så skummelt med fluor at det overgår nytteeffektene... for meg er det du skiver en grunn holde seg unna da er det helse narkoman i meg som snaker
Aspera Skrevet 26. november 2011 #47 Skrevet 26. november 2011 fluor er som melk begge sier ingen ting om andre valg. det blir veldig firkant si at unngå fluor fører til hul. http://www.natural-h...m/fluorine.html http://www.antibiotic-alternatives.com/truth_about_tooth_decay.htm AMEN! Det er skummelt å se hvor agressive folk blir med en gang man kommer med fakta om ting som ikke stemmer overens med deres eget bilde av det.
Aspera Skrevet 26. november 2011 #48 Skrevet 26. november 2011 Nei, ert eller lillefingernegl er det jeg har hørt: "Vi anbefaler, at barn under 6 år bruker en mengde tannpasta tilsvarende størrelsen på en ert, eller på størrelse med barnets lillefingernegl." http://www.colgate.no/products/oralcare/faq.shtml "For voksne anbefales det å bruke 2 cm tannkrem. For barn over 6 år anbefales det å bruke ca. 1 cm tannkrem. For barn fra 0 til 6 år anbefales det å bruke en mengde tilsvarende en ert og overvåke tannpussen for å minimere inntagelsen." http://zendiumno.synkronvia.com/tips Jeg ser du lister opp tannkremprodusenter som kilde, noe som betyr lite for meg. De vil du skal bruke mest mulig, slik at du fortest mulig går tom og må kjøpe mer. I følge tannleger så skal voksne bruke tannkrem på størrelse med en ert. Barn enda mindre. 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2011 #49 Skrevet 26. november 2011 Jeg ser du lister opp tannkremprodusenter som kilde, noe som betyr lite for meg. De vil du skal bruke mest mulig, slik at du fortest mulig går tom og må kjøpe mer. I følge tannleger så skal voksne bruke tannkrem på størrelse med en ert. Barn enda mindre. OK, se her da: http://www.tv2.no/underholdning/hjelperdeg/testbasen/husoghjem/dette-er-barnas-tannkremfavoritt-3468289.html Riktignok er dette en veldig tullete artikkel, men det er jo også en tannlege som blir spurt der. Vedkommende er førsteamanuensis, forsker, underviser ved tannlegeutdanningen i Oslo og er (har vært?) ansvarhavende ved barneklinikken der. Hennes anbefaling i denne videoen er at man skal bruke en knapt synlig mengde hos de minste barna, og deretter øke med størrelsen av barnets lillefingernegl frem til det blir på størrelse med en ert når de blir litt større (6 år). Betyr DET noe for deg? 2
Aspera Skrevet 26. november 2011 #50 Skrevet 26. november 2011 OK, se her da: http://www.tv2.no/underholdning/hjelperdeg/testbasen/husoghjem/dette-er-barnas-tannkremfavoritt-3468289.html Riktignok er dette en veldig tullete artikkel, men det er jo også en tannlege som blir spurt der. Vedkommende er førsteamanuensis, forsker, underviser ved tannlegeutdanningen i Oslo og er (har vært?) ansvarhavende ved barneklinikken der. Hennes anbefaling i denne videoen er at man skal bruke en knapt synlig mengde hos de minste barna, og deretter øke med størrelsen av barnets lillefingernegl frem til det blir på størrelse med en ert når de blir litt større (6 år). Betyr DET noe for deg? Vel, etter anbefaling av flere egne tannleger og flere seriøse artikler på nett, bruker jeg ikke mer enn på størrelse med en ert - selv i voksen alder. Kanskje de på 6 år og voksne skal bruke samme mengde? Det er ihvertfall ikke poeng i å bruke mer.
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2011 #51 Skrevet 27. november 2011 OK, se her da: http://www.tv2.no/underholdning/hjelperdeg/testbasen/husoghjem/dette-er-barnas-tannkremfavoritt-3468289.html Riktignok er dette en veldig tullete artikkel, men det er jo også en tannlege som blir spurt der. Vedkommende er førsteamanuensis, forsker, underviser ved tannlegeutdanningen i Oslo og er (har vært?) ansvarhavende ved barneklinikken der. Hennes anbefaling i denne videoen er at man skal bruke en knapt synlig mengde hos de minste barna, og deretter øke med størrelsen av barnets lillefingernegl frem til det blir på størrelse med en ert når de blir litt større (6 år). Betyr DET noe for deg? fluor hjelper mot hull bra men det er et men for meg til si nei se på likne det står antibiotic filmen virker ikke på min pc
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2011 #52 Skrevet 27. november 2011 advarsel ikke se om du ikke er klar for en overraskelse. http://www.lovethetruth.com/truth_about_fluoride.htm
AnonymBruker Skrevet 27. november 2011 #53 Skrevet 27. november 2011 Og hvorfor skal du knuse hvitløk i munnen? For å beskytte seg mot vampyrer, vel 7
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2011 #54 Skrevet 27. november 2011 Det er helt feil. Hvis de har barn, blir selvsagt deres egne barna skadelidende for det (mer hull). Men man ser jo også at de liker å spre desinformasjonen sin, og dermed er flere utsatt for propagandaen. Derfor er det viktig å imøtegå dem. tro det du. du velger satse på der pengen ligner det gjør ikke jeg. jeg har det siste pust tenne med mikro alger som inne holder organisk fluor pluss bruke oil pulling som ikke skal svelge blir giftig etter 5munter grunn av betennelser eller bakterier i munnen har hull men det er for de jeg har glemt pusse tenne er latt men tenne minne er blitt hvitere
Gjest MorAase Skrevet 27. november 2011 #55 Skrevet 27. november 2011 Her i huset blir det ikke brukt fluor. Vi kjøper heller ikke vann på flaske da de har begynt å tilsette dette i Norge også. Dere ler av forskning som motsier fluor, når det faktisk ikke finnes noe vitenskapelig bevis for at fluor i det hele tatt funker. Det er bevist lite eller ingen virkning, samt flere hull og tannsykdommer. Den største grunnen til det er at det setter ned hjerneaktiviteten, og din IQ faktisk faller. Dette er såpass kjent at til og med wikipedia har fått det med seg. Hitler brukte det samme knepet for å få folk lettere medgjørlige. Kildekritikk er tydeligvis et fag som må inn i grunnskolen... Nå er ikke Wikipedia den O'Store hellige grav til sannheten om ett og alt. Den som har lagt inn denn einformasjonen på norske Wikipedia er tydeligvis en av dine meningsfeller som ser spøkelser på høylys dag. At du nekter å ta til deg vitenskapelige studier som beviser fluor sin positive virkning på tannhelse er vel grunnen til at du lever i den vilfarelsen at det angivelig ikke finnes vitenskapelige bevis vor fluor sin positive virkning på tannhelsen. 4
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2011 #56 Skrevet 27. november 2011 Kildekritikk er tydeligvis et fag som må inn i grunnskolen... Nå er ikke Wikipedia den O'Store hellige grav til sannheten om ett og alt. Den som har lagt inn denn einformasjonen på norske Wikipedia er tydeligvis en av dine meningsfeller som ser spøkelser på høylys dag. At du nekter å ta til deg vitenskapelige studier som beviser fluor sin positive virkning på tannhelse er vel grunnen til at du lever i den vilfarelsen at det angivelig ikke finnes vitenskapelige bevis vor fluor sin positive virkning på tannhelsen. snakker om hull ja men det betyr ikke at det er anndre ting på gjøpett http://wholehealthsource.blogspot.com/2009/03/reversing-tooth-decay.html http://www.rawfoodexplained.com/healthy-eyes-and-teeth/natural-hygiene-your-key-to-dental-health.html
AnonymBruker Skrevet 27. november 2011 #57 Skrevet 27. november 2011 Man kan få undersøkelser til å vise det man vil. Til og med vann er giftig i høye doser. Så klart er fluor giftig hvis man tar enorme mengder mer enn anbefalt, sånn er det jo med alt. Salt er livsfarlig i høye nok doser, men det betyr ikke at saltprodusentene prøver å ta livet av oss. Fluor hadde nok ikke vært lovlig å bruke hvis det hadde vært så farlig. Så klart må man se opp for lobbyister og store bedrifters interesser, men det er ikke slik at påstanden "fluor er bra" kommer fra bare ett hold. Tannleger over hele verden er enige i det. 3
Gjest MorAase Skrevet 27. november 2011 #58 Skrevet 27. november 2011 En bør starte et korstog mot D-vitamin også, siden det er mulig å få i seg overdoser av det... http://no.wikipedia.org/wiki/Vitamin#Tegn_p.C3.A5_overdose_2
Aspera Skrevet 27. november 2011 #59 Skrevet 27. november 2011 Kildekritikk er tydeligvis et fag som må inn i grunnskolen... Nå er ikke Wikipedia den O'Store hellige grav til sannheten om ett og alt. Den som har lagt inn denn einformasjonen på norske Wikipedia er tydeligvis en av dine meningsfeller som ser spøkelser på høylys dag. At du nekter å ta til deg vitenskapelige studier som beviser fluor sin positive virkning på tannhelse er vel grunnen til at du lever i den vilfarelsen at det angivelig ikke finnes vitenskapelige bevis vor fluor sin positive virkning på tannhelsen. Jeg brukte absolutt ikke wikipedia som kilde, jeg sa at akkurat denne informasjonen er såpass kjent at det til og med står på wikipedia. Mine kilder la jeg ut under det første innlegget. Og nei, det finnes ikke slike beviser. Det er vitenskapelige beviser på at korttidsvirkningen er god, men langtidsvirkningen er fryktelig dårlig. Du har tydeligvis ikke lest igjennom mine kilder, du bare hakker på det jeg sier og kaller meg løgner fordi du ikke er åpen for andre sannheter. Vel, jeg skal innrømme jeg brukte fluor selv tidligere, alle kan gå i den "fella". Men at du angriper meg, uten å i det hele tatt ta en titt på den linken jeg la ut, og det føler jeg blir typisk trangsynt.
Aspera Skrevet 27. november 2011 #60 Skrevet 27. november 2011 Man kan få undersøkelser til å vise det man vil. Til og med vann er giftig i høye doser. Så klart er fluor giftig hvis man tar enorme mengder mer enn anbefalt, sånn er det jo med alt. Salt er livsfarlig i høye nok doser, men det betyr ikke at saltprodusentene prøver å ta livet av oss. Fluor hadde nok ikke vært lovlig å bruke hvis det hadde vært så farlig. Så klart må man se opp for lobbyister og store bedrifters interesser, men det er ikke slik at påstanden "fluor er bra" kommer fra bare ett hold. Tannleger over hele verden er enige i det. Poenget er jo at alt over 0,5 ppm er bevist skadelig, men allikevel puttes opptil 8 ppm i drikkevannet rundt om i verden, og her i Norge er det dobbelte av hva som er skadelig anbefalt. Les igjennom den linken jeg la ut tidligere, så står masse om fluorens historie og hvordan penger kan få verden til å lures trill rundt. Om jeg ikke husker feil, så var vel kvikksølv en stor del av tannygienen før, og var "dritbra"! Så klart var det mange som allerede da visste hvor skadelig det var.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå