Gå til innhold

En oppfordring til late arbeidstakere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjære late arbeidstaker - hva er det med deg? Hvordan kan du med god samvittighet sno deg unna arbeidsoppgavene dine når du er på jobb? Hvordan kan du stå å se på at dine kollegaer jobber livet av seg, mens du sitter på ræv og klager over hvor mye det er å gjøre? Jeg er så møkk lei av late, sytete og ubrukelige mennesker i arbeidslivet. Ta dere sammen, dere er en pest og en plage. Det finnes ikke synd i dere. Jeg forventer at alle gir 110 % når man er på jobb, og jeg stiller like høye krav til mine kollegaer som til meg selv. Så, det var dagens oppfordring. Håper de det gjelder føler seg truffet, og gjør noe med det.

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du vet at det er fysisk umulig å gi hundreogti av hundre?

• Liker 15
Skrevet

110 % er mer enn maksimal innsats. Det kommer jeg aldri til å få gitt. Imponerende at du klarer det, TS!

• Liker 9
Skrevet

Hvis du forventer at alle skal gi 110% (som er umulig), så er jeg usikker på hvem du klager på... Er disse late arbeidstakerne skikkelig late (gir under 50%) eller klager du også på de som gir oppmot 100%, men ikke det lille ekstra?

Ja, jeg skjønner frustrasjonen din.

Men: Vi er alle ulike, har ulik arb.moral og ulike ønsker i livet.

Noen sliter mer enn andre i samme jobb/yrke, noen tar alt lett og andre er bare supereffektive.

Noen mener at livet skal bestå av mer enn jobb, og andre som ikke vet hva de skal gjøre når de ikke er på kontoret/jobben.

Sliter du med dine kollegaer, så vil det nok hjelpe mer om du sier det du skriver til dem, enn å syte om det her.

• Liker 4
Skrevet

Merkelig hvordan dere bevisst feiltolker 110 % når dere innerst inne garantert skjønner hva jeg mener. Men for å gjøre det enklere for dere: Jeg forventer at alle som er på arbeid, gir 100 %. Det er ikke bare jeg som sliter med denne type mennesker, de finnes overalt, i alle typer jobber. Derfor er det helt legitimt å komme med en slik oppfordring. Jeg snakker ikke om mennesker som er på attføring, har en "skulder-til-skulder"-ordning e.l. Jeg snakker om mennesker som i utgangspunktet skal være 100 % arbeidsføre, men som likevel snor seg galant unna arbeidsoppgavene sine. Gir ikke alle arbeidstakere 100 %, betyr dette at andre kollegaer må jobbe mer. Så igjen - dere som vet at dette gjelder dere selv - skjerp dere.

• Liker 6
Skrevet

Jeg skjønner også frustrasjonen din, men har du tenkt på at noen av disse som "ikke gir 110%" faktisk kan slite med noe, eller rett og slett bare ikke har like mye energi som det du har? Som Spinnwild sier er vi alle ulike.

• Liker 4
Skrevet

Og dessuten kan vel ikke du vite hvem som sliter og ikke av disse menneskene? Er ikke alle som forteller alle andre om at de har problemer.

• Liker 3
Skrevet

Det blir mye svada, blablabla og forsvar for late arbeidstakere her, ser jeg. Om så de har problemer, må de gjøre noe med det. Søk hjelp, be om sykemelding, få tilpasset arbeidssituasjon, gå ned i redusert stilling e.l. Det er ikke mitt ansvar at du har problemer, men det blir mitt problem at du "gjemmer" deg bak usynlige problemer som gjør at jeg må arbeide mer fordi du ikke gjør jobben din.

• Liker 4
Skrevet

100% er forskjellig fra person til person, men om det er noen som ikke gjør jobben sin så er jo det noe som burde vært tatt opp med ledelsen. Man skal jo ikke kunne gå på jobb uten å gjøre oppgavene det er ment at man skal gjøre, uten at det får konsekvenser. Når det gjelder det lille ekstra så får det jo være opp til hver enkelt hva de ønsker/klarer å bidra med.

• Liker 4
Skrevet

Jeg snakker om mennesker som i utgangspunktet skal være 100 % arbeidsføre, men som likevel snor seg galant unna arbeidsoppgavene sine. Gir ikke alle arbeidstakere 100 %, betyr dette at andre kollegaer må jobbe mer. Så igjen - dere som vet at dette gjelder dere selv - skjerp dere.

Er dette egentlig riktig? MÅ du jobbe mer fordi andre har mindre innsats enn deg? Det er en forskjell på hva du må, og hva du selv føler du må/bør.

Misforstå meg rett, jeg forstår frustrasjonen din. Jeg var akkurat som deg tidligere, jobbet mye mer enn mine kollegaer i årevis fordi de hadde en innsats på rundt 60 % som gjorde at det ble mye som jeg måtte ta igjen. Men poenget er at jeg MÅTTE ikke ta det igjen. Jeg påla meg selv å ta det igjen, fordi jeg har stor arbeidskapasitet og på en måte ville "vise de andre" hvor mye det faktisk er mulig å gjøre. Men det jeg i realiteten gjorde var å maskere for bedriften et behov for mer arbeidskraft. Etter sommerferien har jeg nå begynt å legge meg på samme nivå som de andre, det er blitt ansatt flere folk og mitt frustrasjonsnivå har gått ned betraktelig.

• Liker 4
Skrevet

Så igjen - dere som vet at dette gjelder dere selv - skjerp dere.

Min erfaring er at de som er sånn, vet det VELDIG godt selv. Og de velger å ikke gjøre noe med det. De utnytter heller situasjonen MAX, og det er alltid sånn at det alt er LITT verre for dem enn for andre. Jeg applauderer innlegget ditt, men er stygt redd for at det ikke går hjem hos de det burde gå hjem hos.

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke mitt ansvar at du har problemer, men det blir mitt problem at du "gjemmer" deg bak usynlige problemer som gjør at jeg må arbeide mer fordi du ikke gjør jobben din.

Jeg tror du er misunnelig, jeg. Det er overhodet ikke mitt problem at du føler du har mye å gjøre eller føler du må gjøre mer enn andre, og du har ingenting med hva, hvor mye eller hvor lite jeg gjør. Folk som leker sjef og blander seg opp i hva andre gjør er det verste jeg vet på en arbeidsplass.

Det er ledelsen som har ansvar for at man er forsvarlig bemannet. I stedet for å være en pyse og klage anonymt til vilt fremmede på internett foreslår jeg at du tar opp problemene du har med arbeidsmengden og -fordelingen med nærmeste leder.

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner ts frustrasjon. Og det er jo ikke et problem med bemanningen, når en ansatt i 100% stilling bare gjør jobb tilsvarende 50% stilling, da er det jo den late arbeidstakeren som er problemet.

Jeg tror du er misunnelig, jeg. Det er overhodet ikke mitt problem at du føler du har mye å gjøre eller føler du må gjøre mer enn andre, og du har ingenting med hva, hvor mye eller hvor lite jeg gjør. Folk som leker sjef og blander seg opp i hva andre gjør er det verste jeg vet på en arbeidsplass.

Jeg føler ikke at jeg har for mye. Men jeg VET at jeg produserer dobbelt så mye som enkelte andre, på samme mengde tid. I tillegg må jeg sitte ekstra fordi noen slurver unna. Jeg er ikke interessert i å ta mer penger fra budsjettet til å ansatte fler, jeg vil at alle skal gjøre den jobben de faktisk er ansatt for å gjøre, og gjøre seg fortjent til lønna si.

Du føler deg sikkert ganske truffet her, men min mening er nå at når noens unnasluntring går utover de andre kollegaene, så er det helt rimelig at de "blander seg" i det.

Skjerp deg og ta i et tak du, så skal du se at folk slutter å "blande seg".

• Liker 3
Skrevet

Det er ledelsen som har ansvar for at man er forsvarlig bemannet. I stedet for å være en pyse og klage anonymt til vilt fremmede på internett foreslår jeg at du tar opp problemene du har med arbeidsmengden og -fordelingen med nærmeste leder.

Misunnelig på arbeidstakere som ikke gjør jobben sin? Hvilken sinnssyk latmannsverden lever du i? Hadde folk følt ansvar og hatt genuin arbeidsmoral, hadde dette aldri vært et problem. Leker sjef? For et latterlig innlegg du kom med her, virkelig. Du er vel en av de jeg kritiserer! Tulling.

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner ts frustrasjon. Og det er jo ikke et problem med bemanningen, når en ansatt i 100% stilling bare gjør jobb tilsvarende 50% stilling, da er det jo den late arbeidstakeren som er problemet.

Jeg føler ikke at jeg har for mye. Men jeg VET at jeg produserer dobbelt så mye som enkelte andre, på samme mengde tid. I tillegg må jeg sitte ekstra fordi noen slurver unna. Jeg er ikke interessert i å ta mer penger fra budsjettet til å ansatte fler, jeg vil at alle skal gjøre den jobben de faktisk er ansatt for å gjøre, og gjøre seg fortjent til lønna si.

Du føler deg sikkert ganske truffet her, men min mening er nå at når noens unnasluntring går utover de andre kollegaene, så er det helt rimelig at de "blander seg" i det.

Takk for støtten! Jeg jobber i helsevesenet, og her er du totalt avhengig av at alle som er på jobb, gjør jobben sin 100 %. Om ikke, ender andre opp med å måtte gjøre mye mer enn den som sluntrer unna. Og i helsevesenet er det mange ubrukelige arbeidstakere, tro meg.

• Liker 2
Skrevet

TS, hvordan mener du noen kan yte 110%?

Den utregningen vil jeg gjerne se, for matematisk går det rett og slett ikke opp.

Skrevet

Å ansette feil personer er også et bemanningsproblem. Enten må man ansette flere eller så må man ansette mer effektive personer.

Jeg føler ikke at jeg har for mye.

Hvis du ikke har for mye å gjøre, hva er da problemet?

Men jeg VET at jeg produserer dobbelt så mye som enkelte andre, på samme mengde tid.

Hva så? Det er ikke ditt problem hva andre gjør. Jeg sitter og sløver en tredjedel av dagen og får likevel gjort mer enn mange andre. Jeg kunne gjort mer og det er absolutt behov for det, men det gidder jeg ærlig talt ikke.

I tillegg må jeg sitte ekstra fordi noen slurver unna.

Hvorfor det? Personlig jobber jeg for arbeidsgiver, ikke kollegaene mine. Hvis de ikke gjør jobben sin, så nei vel, da blir den ikke gjort.

Jeg er ikke interessert i å ta mer penger fra budsjettet til å ansatte fler, jeg vil at alle skal gjøre den jobben de faktisk er ansatt for å gjøre, og gjøre seg fortjent til lønna si.

Hvorfor sier du «jeg»? Det er da ikke du som er sjef, ergo er det ikke ditt problem. Jeg gidder i hvert fall ikke jobbe mer for å dekke over at bedriften er underbemannet eller for å sikre at andre som ikke gjør det de skal ikke får fyken, og det er heller ikke mitt ansvar å passe på at andre gjør seg fortjent til lønnen sin.

Sist noen blandet seg opp i hva jeg gjorde ba jeg dem passe på seg selv. Du kan gjerne si det direkte til kollegaen én gang, men ikke noe mer. Hvis det eksisterer et kronisk problem av typen du beskriver på arbeidsplassen er dette noe du må ta opp med ledelsen. Det er deres ansvar, ikke ditt.

• Liker 2
Skrevet

TS, hvordan mener du noen kan yte 110%?

Den utregningen vil jeg gjerne se, for matematisk går det rett og slett ikke opp.

Les tråden før du uttaler deg.

• Liker 1
Skrevet

Er dette egentlig riktig? MÅ du jobbe mer fordi andre har mindre innsats enn deg? Det er en forskjell på hva du må, og hva du selv føler du må/bør.

------------

ehm ja. hvis man fks jobber på restaurant/bar eller lignende yrker.

la oss si man er 2 stk i baren. Den ene er opptatt med å ekspedere kunder, samtidig begynner det å gå tomt for glass, så oppvasken må tas. Så har den andre i baren forsvunnet for å ta seg en sigg, eller bare står og taster på mobilen, eller er ute og skravler med gjestene.... da er den første personen nødt til å både ta imot bestillinger OG ta oppvasken... det er sånt man ikke kan utsette.

Eller at den andre personen går og samler inn brukte glass, men legger de på disken istedenfor å faktisk ta de med inn på kjøkkenet og putte dem i bakker og kanskje vaske de og.....

spesielt når man SER at den som står i baren er mer enn opptatt av å ekspedere en haug med kunder...

(ting som jeg selv har opplevd når jeg har jobbet i restaurant og bar)

• Liker 4
Skrevet

eller at folk plutselig har dratt hjem fra jobb når lokalet ikke er rydda og vaska godt nok.. så de som har skjønt det og som er igjen må ta all jobben mens latsabben får fri fra drittarbeiet.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...