Gå til innhold

Safari i afrika

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg kunne tenkt meg å dra på safari: se fin natur og se ville dyr. jeg vil anta at man må dra på en arrangert tur. Ser for meg ca 10 dager.

Noen som har erfaringer og anbefalinger å dele?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Jeg var på safari i Sør-Afrika for noen år siden pg da med Johannesburg som utgangspunkt. Vi tok en kortere tur ettersom jeg tror jeg ville kjedet meg litt med en 10 dagers safaritur. Men her er et reisebrev som forteller litt om turen vår http://gardkarlsen.com/djuma_vuyatela_safari.htm . Det var utrolig å komme så nært innom dyrene i Kruger parken!

Skrevet

Har dere sett på Kilroy sine sider? :) Der har de mye forskjellig :)

Skrevet (endret)

Du sier ikke noe om hvor i afrika du ønsker å dra. Alikevel vil jeg på det varmeste anbefale deg å ta turen til Sør-Afrika. Ettersom 10 dager på samme sted, som en over her nevner ville vært i overkant (kan bare snakke for meg selv) så vil det være smart å ha Joburg (johannesburg) som utgangspunkt. Og nei, du trenger virkelig ikke å dra på en arrangert tur. Ta flyet til Joburg og lei bil, du kjører riktignok på "feil" side av veien, men det venner du deg nok fort til, jeg har selv bodd i Pretoria, like utenfor Joburg, så kan uten betenkning anbefale deg det. Jeg skjønner allikevel om dette skulle føles som styr, eller ubehagelig, da det er en veldig annen kultur der nede for det meste. Jeg har jo som sagt bodd der nede, så har ingen erfaringer med reiseselskaper og arrangerte turer, men om du skulle velge å dra på egenhånd:

Fra Joburg er det en hyggelig avstand i bil til både Krüger parken og andre mindre parker. Jeg ville lagt hovedvekt på Krüger, dette er virkelig en storslått nasjonalpark. link: krüger Her har de pakker for enhver lommebok, jeg vil alikevel anbefale deg og gjøre det "privat" altså, legge litt mer penger i det. Da er du så sikkert som garantert å få med deg både "the big five" og mye annet. Dette er siden de har sendere på dyrene, så de vet hvor de er, ergo vet hvor de skal kjøre for at dere/du skal få sett dyrene. Dette er ikke noe man får ved de billigere alternativene, da kan du ende opp med å ikke se noen av de "viktigste" dyrene man burde få med seg.

Hvis du som jeg nevnte over her ikke ønsker å tilbringe 10 dager på ett sted, vil jeg anbefale deg å ta turen videre til SunCity som ligger omtrent 30 mil nord for Joburg. Det er virkelig noe å oppleve. Ettersom jeg personlig og resten av min familie synes det blir alt for masete å bo på et sånn sted , valgte vi å bo på en logde ved siden av, som heter Bakabung londge, som ligger inni pilanesberg nasjonalpark, dette er som du kanskje nå skjønner også et sted for game drives. Så da har du muligheten til å oppleve ende mer av den vakre naturen og dyrene, dog på et annet sted. Samtidig som du har muligheten til å oppleve SunCity, om det skulle være ønske for det.

Nå sporer jeg jo helt av, men om du skulle ta turen på egenhånd, altså ikke arrangert vil jeg virkelig anbefale deg å ta turen innom apartheid museet i Joburg, det er noe av det sterkeste jeg har vært med på, hva angår museer. Det var helt utrolig lærerikt. Er det barn med i bildet, er det en fantastisk fornøyelsespark på andre siden av gaten som heter gold reef city! Apartheid museet er veldig sterkt, med masse inntrykk, er ikke alt der som er "barnevennlig"

Uff, dette ble langt! Men jeg vil avslutte med at uansett hvordan du velger å ta denne turen, så anbefaler jeg deg virkelig Krüger parken som "THE park" det er der du drar om du skal ha en ordentlig game drive i SA. Utenom dette er SA et helt urolig vakkert land, med masse opplevelser hva angår kultur, mennesker, natur og dyr, så lykke til med planlegging og selve reise! Du må bare sende meg en melding her inne om det skulle være noe du lurer på, så skal jeg svare etter beste evne. Lykke til og god tur! Det blir garantert en opplevelse for livet!

Og ps; Botswana er også flott for game drives, om du skulle ønske å dra andre steder en SA!

Endret av Tbag

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...