Gå til innhold

Flytte til Lofoten...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Inspirert av en annen tråd og siden det kan være aktuelt....fordeler/ulemper ved å bo i Svolvær/Kabelvåg i motsetning til Oslo?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så morsomt at du ble inspirert av innlegget mitt :-)

Vet forøvrig ingenting om å bo i Lofoten...

Vet at man får halvert studielånet eller no sånt hvis man bor i Finnmark i 3 eller 5 år, eller noe i den dur...

Ellers kommer jo fordelene an på hva du synes er viktig med et bosted...?

Mvh TS for Holmestrand og Sande

Skrevet

OBS! Det med studielånet gjelder for Finnmark, vet ikke om det samme gjelder for Nordland...

Skrevet

Jeg ville mye heller ha bodd i Lofoten enn Oslo, det er helt sikkert(makan til utrivelig by skal man lete lenge etter). Det er jo kjempefint der oppe langs kysten da:) Kunne gjerne ha flytta dit jeg hvis noen ble med meg!

Men det kommer jo litt an på hvordan du liker det da? Rolig/travelt, mange butikker/færre butikker, mye natur/lite natur osv.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er faktisk delvis fra svolvær, så dette kan jeg mye om :fnise:

Men det kommer selvsagt helt ann på hva slags person du er, om du liker byliv og å reise, eller setter pris på å bo i litt rolige omgivelser med masse fin natur.

Fordeler:

- det er selvsagt mye lavere boligpriser

- utrolig fin natur, og frisk sjøluft

- hvis du er glad i fisk og sjømat, så er det gode muligheter for å få tak i dette helt ferskt

- utrolig koselig og egentlig ganske fin by (kabelvåg er jo spesielt sjarmerende, men jeg ville kanskje foretrukket å bodd i svolvær. Men kommer helt ann på hva du ser etter)

Ulemper:

- Ikke spesielt mye butikker, kan være vanskelig å få tak i ting hvis du leter etter noe spesielt.

- Litt tungvindt hvis du skal reise noen plass. Nærmeste by med litt størrelse er vel Bodø, dit tar det tre og en halv time med hurtigbåt (raskeste vegen, bortsett fra fly da). Skal du feks på ferie til et annet land der du tar fly til, så må du først til bodø, så til oslo, og så ta det derfra

- som små byer er det naturlig nok ikke flust med tilbud slik som i større byer. slik som feks svømmebaseng, kino (de har en da, med en sal, som faktisk har galleri :fnise: ), men det er selvsagt ikke bra utvalg av filmer der. Det er ikke mange utesteder, hvis du liker sånt, og det er vel generelt mindre der. men det kan jo også være en fordel, kommer som sagt ann på hvilken person du er.

Skrevet

Bor i Kabelvåg, så jeg får vel komme med noen innspill.

Økonomiske fordeler som i Nord-Troms eller Finnmark har vi ikke. Med tanke på boligpriser er de ganske høye her også, spesielt i Svolvær. Muligens noe billigere i Kabelvåg og omegn. Men leiepeisene er nok lavere enn i Oslo.

Den mest åpenbare forskjellen er vel størrelsen på plassen. Jeg synes det er kjempegøy å dra til Oslo på handletur o.l. Men køgåing er jeg ikke særlig glad i og det er det sjelden her, må i så fall være lørdager midt på dagen, eller hvis det skjer noe spesielt.

Naturen er nært her, med muligheter for både turer i marka og på fjellet, masse fine fjelltopper i området.

Skal du bo i Kabelvåg anbefaler jeg nok at du har bil, det er bare 6-7 km til Svolvær og greit å kjøre imellom. Jeg er glad for at jeg slipper flere timer med pendling til jobb hver dag.

Det finnes selvsagt ikke så mange butikker som i Oslo, men det meste får du tak i. Ellers får man jo det man trenger på internett, med mindre det haster veldig.

Så er jeg vel litt uenig i Solsmils ulemper da.

Etter at Lofast ble ferdig er det også blitt lettere å reise fra Evenes Lufthavn. De har direkteruter i Norge og til utlandet. Og det er billig parkering der. Er ca. 2,5 timer kjøring en vei. Man kan da også kjøre til Harstad for å handle, tar ca. 2,5 timer det også og de har litt flere av de større butikkene som vi mangler f.eks. Clas Ohlson, Jysk, Biltema og Coop OBS.

I Svolvær er det treningssenter, svømmebasseng (når skolen er ferdig renovert), kino, kulturhus osv. Spesielt kulturhuset er jeg veldig glad for at vi har fått. Det betyr flere konserter, stand up show o.l. Ellers er det masse andre fritidstilbud.

Du får heller spørre hvis det er noe spesielt du lurer på. Hver sin smak, noen foretrekker store byer, noen mindre steder. Selv liker jeg meg best på mindre plasser og har vel aldri hatt det så bra som da jeg bodde i en mindre kommune lengre nord i landet med 1400 innbyggere i hele kommunen.

• Liker 2
Skrevet

- Litt tungvindt hvis du skal reise noen plass. Nærmeste by med litt størrelse er vel Bodø, dit tar det tre og en halv time med hurtigbåt (raskeste vegen, bortsett fra fly da). Skal du feks på ferie til et annet land der du tar fly til, så må du først til bodø, så til oslo, og så ta det derfra

Glemte å si, Bodø har også noen direkteruter til utlandet, så man må ikke til Oslo. Ulempen da er at taxfreen i Bodø er liten :gjeiper:

Skrevet

Det finnes selvsagt ikke så mange butikker som i Oslo, men det meste får du tak i. Ellers får man jo det man trenger på internett, med mindre det haster veldig.

Så er jeg vel litt uenig i Solsmils ulemper da.

man får tak i alt av nødvendigheter som man trenger, men ofte er det noe spesielt som ikke selges over alt som man ikke får tak i, det var det man mente. Den ulempen har man ikke i oslo.

og når det gjelder leie/boligpriser, så er de ikke kjempelave i svolvær nei. men de er MYE høyere i oslo. Så økonomisk sett, så vil jo det være en fordel.

Skrevet

Lønningene er vel gjerne litt lavere utenfor de store byene.

Slik jeg ser det har disse små plassene en stor fordel, og det er køkjøring i rush-tiden. Det å bruke 1-2 timer hver vei for å komme seg på jobb er noe av det mest unyttige måten man kan bruke livet sitt på, spør du meg.

Men klart, enkelte i distriktene må kjøre langt for å i det hele tatt komme seg på jobb, men det føles litt bedre å faktisk kjøre hele veien kontra å stampe i køen.

Fordeler med små plasser:

Mindre kriminalitet, som regel.

Bedre oversikt om noe ille skjer med ungene dine.

Mindre stress, mas og jag.

Som regel rimeligere boligpriser.

Alle kjenner alle.

Fordeler med storby:

større spekter i jobbmuligheter.

Bedre kulturtilbud.

Flere mennesker å velge i som venner.

Bedre kollektivtilbud.

Lettere å dra utenlands.

Noe fasit finnes ikke, det er som med alt annet i livet, man må ta utgangspunkt i eget liv og velge det med mest fordeler. Noen liker pulserende byliv, andre foretrekker å bo "alene" med utsikt mot havet. Vi er ulike med forskjellige behov, i ulike faser av livet :)

Men Lofoten og Vesterålen er nydelig naturmessig! :hjerte:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...