Gå til innhold

Trenger en "vente-utdanning"/jobb!

Anbefalte innlegg

Gjest Vena Cava
Skrevet (endret)

Hei dere,

jeg og gubben er nå i en situasjon som gjør at jeg er nødt til å skaffe meg en ok, om ikke høvelig godt betalt jobb.

Han er nå i utdanning, og er ferdig om 3,5 år.

Planen vår, ihvertfall håper vi det funker, er at vi skal prøve å unngå studielån. Han kjenner nok av folk som har blitt gjeldsslave etter ferdig utdannelse, så han har et veldig stort ønske om å satse på dette.

Når han da er ferdig med sine 3 år nå, så vil han være godt rustet til å få seg en god jobb med god lønn. Så da tenker vi at jeg venter på han til han er ferdig med skolen, han får seg en jobb, og jeg starter på min utdanning. (Jeg skal bli HMS-ingeniør, og jeg greier ikke vente til det er min tur og jeg får livet mitt/økonomien min på stell!)

Så i mellomtiden skal jeg da få meg en jobb som kan forsørge meg og han, og den lille datteren vår.

(han har deltidsjobb på siden i tillegg så det blir jo egentlig ikke kun meg, men jeg er hovedforsørgeren siden han går skole)

Den eneste haken er at jeg har ingen utdanning fra før, forutenom videregående skole, så jeg har ikke så veldig mye å stille opp med. Har ellers en del jobberfaring, men jeg tviler på at det er nok. Jeg har prøvd lenge nå å få meg en heltids jobb her i Bergen hvor jeg bor, men det er helt håpløst.

Det er alltid noen andre som er bedre kvalifisert enn meg, og knabber jobben fremfor nesa på meg. Jeg er lei av å ligge nederst på listen.

Så jeg har sittet å filosofert litt på bussen idag, og begynte å tenke på om det kanskje vil være lurt å ta noen kurs, eller lignende, bare for å ha litt mer å komme med når jeg skal søke jobb.

Jeg har tenkt på sekretær, det har jeg hørt tar bare 6 mnd (?), men jeg aner ikke hvordan jobbmulighetene er der.

Hva med vekterkurs? Vil det lønne seg tror dere, og er det gode muligheter for jobb etterpå, og hvor lenge varer det?

Ellers, så lurer jeg på om det er noen av dere som kanskje har noen forslag til hvilke kurs/korte utdanninger jeg kan ta som ikke tar så alt for lang tid, i mellomtiden, så jeg raskt kan komme meg i en annen jobb enn bare kiosk og ekstrahjelp på forskjellige serveringssteder? Ser for meg at å holde på som nå i over 3 år til, det orker jeg ikke.

Håper noen orker ta seg tid til å lese innlegget mitt, jeg trenger virkelig litt hjelp her nå :)

Hilsen meg :)

Endret av Muff.
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke for å være negativ.

Du jobber og han tar utdannelse og så tar det slutt. Hva da?

Hvorfor heller ikke ta hver deres utdannelse og ta opp studielån. Studielån er personlig. Dere blir fortere ferdig og får en grei inntekt sånn at dere klarer fint å betjene lånet.

• Liker 12
Gjest Vena Cava
Skrevet (endret)

Ikke for å være negativ.

Du jobber og han tar utdannelse og så tar det slutt. Hva da?

Hvorfor heller ikke ta hver deres utdannelse og ta opp studielån. Studielån er personlig. Dere blir fortere ferdig og får en grei inntekt sånn at dere klarer fint å betjene lånet.

tar slutt?

at det blir slutt mellom oss mener du?

ja det er jo mulig, man vet jo aldri. men vi satser nå på at vi holder sammen da :)

ja jeg selv mener vi ikke har fare av studielån noen år, men han har fått litt skrekken, fordi broren hans har så mye lån at han ikke får kjøpt seg hus eller noen ting.

gjeldsslave kan man si :/

Endret av Muff.
Skrevet

Det er ditt personlige valg, men jeg vil bare at du skal vite hva du går til.

Så over til det du spurte om.

Du kan jobbe som ufaglært i barnehage/omsorgsbolig/eldrebolig.

Jobbe på kundesenter.

Sentralbord.

• Liker 1
Gjest Vena Cava
Skrevet

Det er ditt personlige valg, men jeg vil bare at du skal vite hva du går til.

Så over til det du spurte om.

Du kan jobbe som ufaglært i barnehage/omsorgsbolig/eldrebolig.

Jobbe på kundesenter.

Sentralbord.

ja, jeg er klar over at det fins en del jobber der ute som ikke krever utdanning.

men det er vel ikke all verden godt betalt å jobbe som assistent i b.hage, og det er vanskelig å få heltidsjobb nesten uansett hvor man søker.

det er iallefall min erfaring. har skaffet meg jobb som ekstrahjelp men det er det eneste, og det holder ikke.

men spørsmplet mitt var vel mer rettet mot hvilke kurs det er mulig å ta, for å skaffe seg kompetanse og ha litt mer å gå på når man skal søke jobb.

jeg skal jo som sagt jobbe i over 3 år med dette, og jeg vil gjerne gjøre noe jeg syns er greit. (butikk, kiosk, servirør osv er uaktuelt, det har jeg gjort i mange år nå)

har du kanskje noen tanker om dette?

tenker litt på vekterkurs, men det koster jo litt. rundt 20.000,- og det er 20.000kr jeg ikke har............

hilsen TS

Skrevet

Hva slags butikkerfaring har du? Du er ikke interessert i en slags lederstilling da? Jeg søkte på assisterende butikksjef, jeg har ikke erfaring fra lederstilling tidligere, men fikk jobben likevel. Jeg har 3 års erfaring fra en annen faghandel jeg jobbet i tidligere.

Du begrenser deg veldig hvis du ikke vil jobbe innenfor noe du har erfaring fra tidligere, det vil bli vanskeligere å få jobb.

Jeg ville ikke brukt 20 000 kroner på vekterkurs med mindre du faktisk har råd til det.

• Liker 1
Skrevet

Hei dere,

jeg og gubben er nå i en situasjon som gjør at jeg er nødt til å skaffe meg en ok, om ikke høvelig godt betalt jobb.

Han er nå i utdanning, og er ferdig om 3,5 år.

Planen vår, ihvertfall håper vi det funker, er at vi skal prøve å unngå studielån. Han kjenner nok av folk som har blitt gjeldsslave etter ferdig utdannelse, så han har et veldig stort ønske om å satse på dette.

Når han da er ferdig med sine 3 år nå, så vil han være godt rustet til å få seg en god jobb med god lønn. Så da tenker vi at jeg venter på han til han er ferdig med skolen, han får seg en jobb, og jeg starter på min utdanning. (Jeg skal bli HMS-ingeniør, og jeg greier ikke vente til det er min tur og jeg får livet mitt/økonomien min på stell!)

Så i mellomtiden skal jeg da få meg en jobb som kan forsørge meg og han, og den lille datteren vår.

(han har deltidsjobb på siden i tillegg så det blir jo egentlig ikke kun meg, men jeg er hovedforsørgeren siden han går skole)

Den eneste haken er at jeg har ingen utdanning fra før, forutenom videregående skole, så jeg har ikke så veldig mye å stille opp med. Har ellers en del jobberfaring, men jeg tviler på at det er nok. Jeg har prøvd lenge nå å få meg en heltids jobb her i Bergen hvor jeg bor, men det er helt håpløst.

Det er alltid noen andre som er bedre kvalifisert enn meg, og knabber jobben fremfor nesa på meg. Jeg er lei av å ligge nederst på listen.

Så jeg har sittet å filosofert litt på bussen idag, og begynte å tenke på om det kanskje vil være lurt å ta noen kurs, eller lignende, bare for å ha litt mer å komme med når jeg skal søke jobb.

Jeg har tenkt på sekretær, det har jeg hørt tar bare 6 mnd (?), men jeg aner ikke hvordan jobbmulighetene er der.

Hva med vekterkurs? Vil det lønne seg tror dere, og er det gode muligheter for jobb etterpå, og hvor lenge varer det?

Ellers, så lurer jeg på om det er noen av dere som kanskje har noen forslag til hvilke kurs/korte utdanninger jeg kan ta som ikke tar så alt for lang tid, i mellomtiden, så jeg raskt kan komme meg i en annen jobb enn bare kiosk og ekstrahjelp på forskjellige serveringssteder? Ser for meg at å holde på som nå i over 3 år til, det orker jeg ikke.

Håper noen orker ta seg tid til å lese innlegget mitt, jeg trenger virkelig litt hjelp her nå :)

Hilsen meg :)

Det er da utrolig gunstige betingelser for studielån. Du tjener faktisk penger hvis du ikke bruker av det (avkastning på studielånspengene underveis). Det påløper ikke renter på studielånet før du er ferdig med utdannelsen heller. Dette gjøre at han på slutten av utdannelsen kan betale tilbake lånet i en slump og sitte igjen med solid gevinst. Dessuten får man jo lån omgjort til stipend ved bestått eksamen!!!!!!!

Må si jeg lurer på hvilken 5-årig utdannelse kjæresten din tar, kan ihvertfall ikke være økonomi :lur:

• Liker 6
Skrevet

Jeg hadde ikke brukt ei krone på kurs dersom det ikke var et kurs som ga studiepoeng som var et pluss i forhold til utdannelsen min.

Jeg gjentar. Sentralbord, kundeservice. Kjenner en som sitter på kundeservice. Trenger ikke utdannelse for jobben og han tjener 330.000 kr. Vakter på sykehjem/omsorgsbolig kan jo være vakter på kveld/natt og dermed utløser ekstra lønn.

• Liker 2
Gjest Vena Cava
Skrevet

Hva slags butikkerfaring har du? Du er ikke interessert i en slags lederstilling da? Jeg søkte på assisterende butikksjef, jeg har ikke erfaring fra lederstilling tidligere, men fikk jobben likevel. Jeg har 3 års erfaring fra en annen faghandel jeg jobbet i tidligere.

Du begrenser deg veldig hvis du ikke vil jobbe innenfor noe du har erfaring fra tidligere, det vil bli vanskeligere å få jobb.

Jeg ville ikke brukt 20 000 kroner på vekterkurs med mindre du faktisk har råd til det.

jeg har søkt på butikksjef stillinger, men har ikke hørt et pip fra noen av dem. så regner med at jeg ikke så aktuell =/

Jeg bor jo i en stor by ikke sant, og jeg har merket hvor mye vanskeligere det er å få seg jobb her enn de plassene jeg har bodd før.

Det er så utrolig mange om beinet og det er alltid en som er bedre enn deg, som såklart får jobben.

jeg vet jeg begrenser meg med å unngå stillinger jeg har erfaring fra før av, men jeg er bare lei av å jobbe bak en disk hele dagen. og servere gjester.... jeg bare ser ikke for meg at jeg vil greie å holde ut i 3 år til med dette. (jobber for tiden som servitør deltid.)

Gjest Vena Cava
Skrevet

Jeg hadde ikke brukt ei krone på kurs dersom det ikke var et kurs som ga studiepoeng som var et pluss i forhold til utdannelsen min.

Jeg gjentar. Sentralbord, kundeservice. Kjenner en som sitter på kundeservice. Trenger ikke utdannelse for jobben og han tjener 330.000 kr. Vakter på sykehjem/omsorgsbolig kan jo være vakter på kveld/natt og dermed utløser ekstra lønn.

ja jeg er kalr over det, men jeg har søkt og søkt og kommer ingen vei.

har søkt masse jobber innen helsevesenet, som assistent eller portør, som ikke krever annet enn plettfri vandel.

men jeg hører jo ingenting fra noen.

vet ikke hva jeg skal gjøre. pengene går snart tomme, gubben tjener ikke all verden i sin jobb heller(får kun provisjon) så dette begynner å bli virkelig ille.

det er derfor jeg lurer på om dette med kurs, om det er noe der ute som jeg ikke vet om som vil lønne seg når man skal søke jobb.

for jeg har ingenting, bortsett fra jobberfaring innen service og hotell...

Skrevet

I den situasjonen du er nå så kanskje du ikke helt er i posisjon til å velge vekk jobbalternativer fordi du synes de er kjedelige o.l. Var jeg deg ville jeg søkt på ALT - uansett om du er lei av kundebehandling eller ikke. Det går også an å prøve og få flere deltidsjobber, f.eks. 2 50 % stillinger. Det er nok lettere enn å få 1 100 % stilling. Som noen nevnte er også nattevaktstillinger en god ide, for da kan du jobbe litt mindre, men likevel få helt ok betalt.

Men, er du helt sikker på at du vil sette din egen utdannelse på vent i 3,5 år? Dette er år med potensielt relativt høy innteksgivende inntekt som du aldri får tilbake, og som du skal jobbe meget hardt for å hente inn igjen. Er du helt sikker på at han kommer til å forsørge deg når han er ferdig? Og hva hvis det ikke går etter planen, og han blir forsinket i utdanningen eller ikke får relevant jobb med en gang etter endt studie? Det er mange med god utdannelse som går både 6 og 8 måneder før de kommer inn på jobbmarkedet.

Synes du er utrolig snill som er villig til å jobbe så mange år i jobber du kanskje ikke vil trives i, for at samboeren din skal få ta sin utdannelse først.

Skrevet

Ta kontakt med vikarbyrå, så får du nok noe snart.

Synes det er et litt merkelig opplegg dere driver med. Ikke vil du ha skikkelig utdanning (ennå), men likevel vil du være kresen på jobbene. Du kan ikke få i pose og sekk, her må du prioritere.

Dessuten synes jeg det er rett og slett skummelt at du dropper din egen utdanning fordi din kjæreste har problemer med lån. Hvorfor skal du bære de økonomiske konsekvensene av det?

Som noen sa over, kjæresten din er definitivt ikke økonom, fordi det er en økonomisk dum avgjørelse han har tatt. Tenk på alle de pengene du går glipp av fordi du utsetter en godt betalt jobb med flere år fordi han har en fobi mot lån! Hvis du setter i gang med utdanning nå vil du tidligere komme deg ut i en godt betalt jobb, fremfor å jobbe for luselønn i årevis for at han skal kunne sove bedre om natta. Det henger ikke på greip, kjære deg, og dette er i overkant av naivt! Hva hvis det skjer noe med kjæresten din? Skal du da plutselig sette i gang med en utdanning som alenemor og deltidsarbeidende?

På visse spørsmål bør man la fornuften styre, og ikke fobiene...

• Liker 3
Gjest Michelle82
Skrevet

Syns hele den smarte løsningen deres høres helt tragisk ut. I praksis forsørger du han mens han går på skole og ikke tar opp lån. Dumper han deg om tre år kommer han svært godt ut- utdanning og ikke noe lån, mens du står på helt bar bakke.

• Liker 2
Skrevet

Hvis du absolutt skal vente med utdanningen din og få deg jobb, hjelper det ikke bare å søke. Du bør møte opp og vise interesse. Eller i hvertfall ta en telefon og eventuelt spørre spørsmål om stillingen, eller høre om de har mottatt søknaden o.l. Det hjelper ikke å bare slenge inn en bunke søknader å vente på at noen tar kontakt med deg.

Jeg synes selvfølgelig at du skal starte på utdanningen din. Du ser jo selv i jobbsøkingen din at utdanning er veldig viktig! Det er som de andre sier, hva hvis noe skjer og du står igjen helt alene med datteren din...

Håper det ordner seg for deg :)

Skrevet

En ikke-utdannet venninne av meg fikk nettopp fast jobb i Bergen som sekretær, hun søkte få jobber og har ingen kontakter og måtte fly inn på intervju, men det gikk allikevel helt greit. Hun er ung og har ikke hatt mange jobber heller.

Uansett en idiotisk plan. Studielån er ikke farlig. Du burde ikke utsette en utdannelse så lenge.

• Liker 1
Skrevet

Synes også det dere driver på med virker utrolig skummelt. For nå betaler du for at han skal få seg utdannelse, og han kan bare gå fra deg etterpå, og sitte der uten studielån og med mulighet for å tjene mye penger. Mens du da sitter uten utdannelse, og en dårlig betalt jobb du ikke trives i, så skal du også forsørge deres felles barn.

Studielån er også det mest gunstige studielånet du kan få, hadde jeg vært deg så hadde jeg starta på studier til høsten, og krevd at mannen tok opp studielån.

Og sefølgelig så både tror og håper man at man skal leve sammen for alltid, men sånn er det desverre ikke. Det er et flertall som går fra hverandre.

Ellers kan du jo foreslå for mannen din at han kan jobbe og forsørge deg mens du går på skole.

• Liker 3
Skrevet

Det er jo egentlig ganske utrolig at kjæresten din heller vil risikere din økonomi og ditt ve og vel fremfor å selv ta ansvaret med å ha et studielån... Innser han ikke hvor egoistisk det er?

• Liker 3
Skrevet

Studielån er gunstig på alle måter, det er det smarteste lånet man kan ta opp. Deres løsning høres lite gjennomtenkt ut.

Ta studielån, studer begge to, skaff dere hver deres deltidsjobb og sommerjobb, og legg til side penger/spar litt av studielånet. Og ikke utdann dere til arbeidsledighet. De som blir gjeldsslaver etter endte studier er de som hopper på fancy mote-studier, der det er vanskelig å få jobb og bankene ikke akkurat jubler når dere søker boliglån hos dem.

Jeg og mannen har ca 6 år hver med studier og studielån bak oss, vi jobbet i sommerferiene og juleferiene, og litt ved siden av studiene. Vi la til side ca 20% egenkapital i løpet av studietiden, og da vi søkte boliglån siste året på studiet ville bankene låne oss 4 mill basert på fremtidige lønnsutbetalinger samt vår evne til å spare som studenter. Vi valgte å kun låne 2,5, og kjøpte oss heller delvis opp (fra leilighet, til rekkehus, til enebolig). Vi sitter nå med en temmelig flott enebolig som er 50% egenkapitalfinansiert. Og studielånene? De ruller og går, det er de siste lånene vi rører da betingelsene er så latterlig gode.

• Liker 2
Skrevet

Tror ikke de gode hjelperne her bør fokusere så mye på 'hva hvis dere går fra hverandre?', for det er vel en typisk ting en forelsket dame ikke vil tenke på. Naivt, men forståelig.

TS: hvis du ignorerer alle muligheter i verden for at det skal bli slutt mellom dere, er det fremdeles en dårlig plan du har. Det er det du må ta med deg fra denne tråden. Det er rett og slett dumt det dere gjør, og det er rart ikke fyren din har vett nok til å forstå dette. Kurs er heller ikke veien å gå. Ta opp studielån begge to, jobb ved siden av så mye dere klar og begynn å studere så fort du klarer.

Skrevet

Jeg støtter meg til det andre folk sier her. Begynn med utdanning du også, ta opp studielån begge to og skaff dere hver deres deltidsjobb (han bør skaffe seg en som ikke gir kun provisjon, hvis ikke det utgjør veldig mye). Selv om det føles tidlig å begynne og tenke på pensjon nå, så bør du være klar over at hvis du skal vente på at han er ferdig utdanning og jobbe med noe som er dårligere betalt og kanskje lavere stillingsprosent enn det du har sjansen til å få med en relevant utdanning, vil du tape på dette i pensjonssparingen, i tillegg til tapt arbeidsinntekt.

Uansett hva du gjør, så vil jeg i hvert fall fraråde deg å bruke masse penger på kurs til noe som ikke er relevant for det du skal jobbe med senere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...