Gå til innhold

Hjeeelp! Tett do?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg flyttet inn i ny bolig for et lite år siden og har hele tiden sett at "ting" ikke alltid blir skylt helt ned når jeg trekker opp, men dukker opp igjen en stund etterpå. De siste dagene har jeg imidlertid også sett att vannet stiger når jeg trekker ned og går saaaakte ned til normalt nivå! Jeg har seriøst litt sånn avløpsskrekk, bor for meg selv og har ingen til å komme å fikse dette for meg.

Holder hele greia på å gå tett?? Hva må jeg gjøre for å fikse det(som helst ikke involverer dyre rørleggere?) Så vidt jeg vet har ingenting som ikke skulle dit blitt kastet eller mistet i do så skjønner ikke helt hva som skal tette nedi der heller.

Jeg bor i andre etasje i firemannsbolig om det skulle ha noe å si, relativt nytt hus fra 2003.

Vil det hjelpe å kjøpe sånn stooooor sugekopp som jeg har sett brukt på halvtette vasker?

Hjeeeeelp :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enten rørlegger, eller en dæsj "himkok" i skåla.

Himkok: Få tak i en flaske med helt vanlig kaustisk soda (fins overalt i dagligvarebutikkene), ikke den plumbotypen. Få også tak i oppvaskhansker og beskyttelsesbriller (meget viktig).

Ifør deg beskyttelsesutstyret, tapp oppi ett par liter skikkelig varmt vann i ei plastbøtte, og bland forsiktig oppi sodaen (ca halve flaska holder). Rør ut slik at du løser opp alle pulver-rester (ofte kan det være greit å holde på med dette utendørs, de gassene som kommer opp av bøtta når du blander inn pulveret, er ikke behagelige å puste inn). La det stå til det blir lunkent.

Tøm så guffa oppi skåla, og la det stå der en times tid. Deretter kan du skylle ned med ett par liter lunket vann.

Om ting ikke løser seg, kan du ta hele prosedyren en gang til. Er det enda ikke bedre, hadde jeg tilkalt rørlegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plumbo! Bare sørg for å finne ut om rørene tåler det.

Uoppløst pulver i do kan være litt skummelt. Bedre å tømme nedi en form for væske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enten rørlegger, eller en dæsj "himkok" i skåla.

Himkok: Få tak i en flaske med helt vanlig kaustisk soda (fins overalt i dagligvarebutikkene), ikke den plumbotypen. Få også tak i oppvaskhansker og beskyttelsesbriller (meget viktig).

Ifør deg beskyttelsesutstyret, tapp oppi ett par liter skikkelig varmt vann i ei plastbøtte, og bland forsiktig oppi sodaen (ca halve flaska holder). Rør ut slik at du løser opp alle pulver-rester (ofte kan det være greit å holde på med dette utendørs, de gassene som kommer opp av bøtta når du blander inn pulveret, er ikke behagelige å puste inn). La det stå til det blir lunkent.

Tøm så guffa oppi skåla, og la det stå der en times tid. Deretter kan du skylle ned med ett par liter lunket vann.

Om ting ikke løser seg, kan du ta hele prosedyren en gang til. Er det enda ikke bedre, hadde jeg tilkalt rørlegger.

Dette skal prøves sporenstreks! Tusen takk :) Nå dukket det nettopp opp en sak nedi der som liksom var skylt ned for 3-4 skyllinger siden.... Tydeligvis noe som stopper en plass ja :eeeh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skal prøves sporenstreks! Tusen takk :) Nå dukket det nettopp opp en sak nedi der som liksom var skylt ned for 3-4 skyllinger siden.... Tydeligvis noe som stopper en plass ja :eeeh:

Du kan også bruke mudin avløpsåpner, det er nesten samme stoff, men allerede utblandet som væske. Men da må du nok innom en jernvare/malerhandel. Beskyttelseskravet er selvsagt det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Flytende avløpsåpner (Jif, mister Muscle, eller det som Lutetium 71 nevner). Salmiakk - en hel flaske - er også effektivt. Stikk langt unna badet mens dritten virker - det stinker som f... La det stå og virke en god stund og etterskyll med veldig varmt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uoppløst pulver i do kan være litt skummelt. Bedre å tømme nedi en form for væske.

Plumbo har en gele som vi har brukt på sluket i dusjen mange ganger. bilde

Var ikke klar over at man ikke skal bruke pulver rett i do, men det står vel kanskje på pulvervariantene? Uansett lærte jeg noe nytt i dag og :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plumbo har en gele som vi har brukt på sluket i dusjen mange ganger. bilde

Var ikke klar over at man ikke skal bruke pulver rett i do, men det står vel kanskje på pulvervariantene? Uansett lærte jeg noe nytt i dag og :jepp:

Geleen er kanskje ikke så verst, har ikke prøvd den. Pulver vil inneha en risiko fordi det kan klumpe seg nedi der og dermed bli liggende og lage propp i seg selv. I tilfellet plumbo, vil man vel ha en "sjokk-effekt" pga blandingen av aluminiumspulver og natriumhydroksid. De to materialene lager hydrogengass, når man blander det ut i vann. Veldig god effekt på propper i røret, og tilsvarende effekt negativ på rørskjøter mm.

Alt det som blir ramset opp i tråden her, er ikke noe man bør gjøre hver dag uansett, bare noe man prøver når det virkelig er håpløst. Bedre å hindre at situasjonen oppstår i det hele. Forsiktig med mengde dopapir osv.

Siden dere "plumberer" dusj-sluket såpass ofte, vil jeg tippe dere sliter med gamle rør og/eller lar det renne litt for mange hår nedi sluket? Man skal ikke trenge å hive nedi kjemikalier i sluket hele tiden. Ikke er det noe bra for miljøet heller! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dere "plumberer" dusj-sluket såpass ofte, vil jeg tippe dere sliter med gamle rør og/eller lar det renne litt for mange hår nedi sluket? Man skal ikke trenge å hive nedi kjemikalier i sluket hele tiden. Ikke er det noe bra for miljøet heller! :)

Vi brukte kanskje 2 sånne plumboflasker i løpet av det året vi bodde i den forrige leiligheta. En flaske holdt til 3 ganger. Og leiligheta var bygd i 2008. Første dusjen jeg tok der resulterte i et meget vått badegulv :hoho: Mye som var mandagsarbeid der ja.

Nå har vi bodd i et hus fra 20-30-tallet siden august, uten problemer med tette rør. Aner ikke hvor gammelt røropplegget her er, men det er nok betydelig eldre enn 2008.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte kanskje 2 sånne plumboflasker i løpet av det året vi bodde i den forrige leiligheta. En flaske holdt til 3 ganger. Og leiligheta var bygd i 2008. Første dusjen jeg tok der resulterte i et meget vått badegulv :hoho: Mye som var mandagsarbeid der ja.

Nå har vi bodd i et hus fra 20-30-tallet siden august, uten problemer med tette rør. Aner ikke hvor gammelt røropplegget her er, men det er nok betydelig eldre enn 2008.

Da var det nok dårlig håndverk i leiligheten som skapte problemene, ja. :)

Det skumleste med nye hus er jo at man bygger inn alle rørene fordi det er så stygt. Ikke moro å få en "hemmelig" liten lekkasje som gjør sitt over flere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan melde om at den kaustisk soda blandingen gjorde saken litt bedre, men ikke helt bra. Viste seg at det med at jeg ikke hadde noen til å hjelpe meg med dette var sterkt overdrevet, og jeg har hatt besøk av en hyggelig herremann med sugekopp og stakebånd. Problem solved :jepp:

Tusen takk for alle tips :)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...