AnonymBruker Skrevet 26. november 2011 #21 Skrevet 26. november 2011 Jeg har en liten Jack Russell terrier på litt over ett år. En tispe. Alltid vært snill og grei, aldri virket arrogant eller lignende. Men hun har tendens til å være ekstremt sta... Hun stikker aldri av og er veldig lojal av seg. Men når det kommer til situasjoner der hun ikke vil gjøre som vi sier, da kan det være litt vanskelig å få henne til å gjøre som vi sier. Et eksempel er når vi slipper henne ut for at hun skal få gå på do. Når hun er ferdig, ber vi henne komme inn igjen. Noen ganger gjør hun det med en gang, mens andre ganger nøler hun. Hun vil være ute og det har hun bestemt seg for. Da må man stå der og be hun komme inn, flere ganger. Tilslutt blir man jo irritert og går bort til bikkja. Gjør ingenting, men bare får den til å gå inn. Men til det jeg egentlig vil ta opp er: I dag skjedde det igjen. Hun ville ikke inn, så jeg sa "på plass" 3-4 ganger før hun endelig hørte etter. Deretter ba jeg henne gå å legge seg. "Gå og legg deg" Dette vet hun hva betyr. Til å begynne med gikk hun mot senga si, men hun ville ikke legge seg ned der. Jeg ba en gang til om at hun skulle gå å legge seg, med en litt strengere stemme. Hun hørte ikke etter. Så da måtte jeg "dytte" lett på kroppen hennes, slik at hun dumpet borti senga. Da glefset hun skikkelig til, og da ble jeg sint. Dette har hun ikke lov til, for her bestemmer jeg ikke sant? Så da sa jeg "Nei fy!" og dyttet lett igjen, ikke noe voldsomt, men bare for å "hinte" henne om at hun skal legge seg ned. Det resulterte seg i at hun bet hånda mi SKIKKELIG hardt. Hun har gjort dette før, men det skjer sjeldent. Men hun har bare kommet borti og sluppet fort igjen. Gjør ikke vondt. Men denne gangen bet hun så hardt at det gjorde dritvondt! Nå er to av fingrene mine litt hovnet opp og vonde. Og to små sår som blør litt/svir litt. Jeg er rimelig sjokkert og lei meg. Hva kan jeg gjøre for at dette ikke skjer igjen? Hun er ganske dominerende av seg. Jeg bor for tiden hos foreldrene mine (midlertidlig) og her har vi to store, gamle hunder også. Hunden min kan til tider sjefe over den ene tispa vår. Hun knurrer og glefser når den ene hunden kommer bort til meg, der hvor vi sitter for eksempel. Vi duller ganske mye med henne, som gjør at hun blir litt sånn "sjef", men vi setter også grenser. Men kanskje vi ikke er strenge nok? Noen ganger orker jeg bare ikke å be hun gå bort hvis hun sitter og tigger. Og så lar jeg henne ligge i senga, men det syns jeg er så koselig, så det lar jeg henne gjøre. Men kan dette ha bivirkning på denne sjefete oppførselen? Trenger litt tips og råd her! Vil ikke oppleve dette igjen. Eller at noen andre skal oppleve det. Er jo ikke sunt med en sånn hund! Hun er jo en engel ellers. Hadde dette vært min hund hadde jeg blitt dritforbanna. Udyr! Hadde skaffet meg en stivkrampe vaksine samme dag, og fått avlivet hunden så fort som mulig. Biter de først en gang, kan de bite igjen, og slik jeg ser det, er mennesker 100% mer verdt enn dyr. Blir jeg bitt av noens hund, kommer jeg til å anmelde det, og få den avlivet. Hundeeiere som ikke klarer å holde rollen som sjef, burde ikke ha hund. Alle som ikke vet hvordan de skal beherske sjefsrollen, bør kontakte en hundetrener hvis de vil ha hund.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2011 #22 Skrevet 26. november 2011 Jeg har hund selv, og den dagen hunden hadde glefset etter meg er også den dagen jeg hadde forstått at jeg har sviktet fullstendig som eier. En hund glefser ikke til en eier, om den har fått en god oppdragelse. Sitter med en følelse av at dette er et lite problem der ute, fordi hund har vært et motedyr en tid nå, og da spesielt disse små hundene. Mennesker som ikke har en anelse om hvordan de skal oppdra dyr, får plutselig ansvar for dette lille nurket som er kommet i hus. Hunden blir fort sjefen, fordi den er jo så søt, når den knurrer som liten valp til noe så er den jo sååååååå søt og nusselig, og allerede der begynner man å oppdra en hund på feil måte. Jeg tror du behøver hjelp, for jeg tror ikke du klarer å få dette til på egenhånd. Du bør skaffe hjelp, før den hunden din biter en annen eprson. Når den kan biten hånden som mater den, kan den bite hvem som helst.
absinthia Skrevet 26. november 2011 #23 Skrevet 26. november 2011 Hadde dette vært min hund hadde jeg blitt dritforbanna. Udyr! Hadde skaffet meg en stivkrampe vaksine samme dag, og fått avlivet hunden så fort som mulig. Biter de først en gang, kan de bite igjen, og slik jeg ser det, er mennesker 100% mer verdt enn dyr. Blir jeg bitt av noens hund, kommer jeg til å anmelde det, og få den avlivet. Hundeeiere som ikke klarer å holde rollen som sjef, burde ikke ha hund. Alle som ikke vet hvordan de skal beherske sjefsrollen, bør kontakte en hundetrener hvis de vil ha hund. ..og så har du de menneskene som blir bitt fordi de er overdrevent opptatt av å være sjef, gjør det på feil måte og har klart å ødelegge en hund med dette. Men å kontakte en hundetrener er en god ide, uansett!
mysticmoo Skrevet 26. november 2011 #24 Skrevet 26. november 2011 Hadde dette vært min hund hadde jeg blitt dritforbanna. Udyr! Hadde skaffet meg en stivkrampe vaksine samme dag, og fått avlivet hunden så fort som mulig. Biter de først en gang, kan de bite igjen, og slik jeg ser det, er mennesker 100% mer verdt enn dyr. Blir jeg bitt av noens hund, kommer jeg til å anmelde det, og få den avlivet. Hundeeiere som ikke klarer å holde rollen som sjef, burde ikke ha hund. Alle som ikke vet hvordan de skal beherske sjefsrollen, bør kontakte en hundetrener hvis de vil ha hund. Er det mulig da. TS, har du tidligere straffet henne når hun har gjort noe som er galt i dine øyne/er ulydig? Hun virker nemlig som en veldig usikker hund. Jeg ville meldt meg på kurs, hva som helst, ikke først og fremst for å lære triks og lydighet, men for å gjenvinne tillitt og lære dere å samarbeide. Det skal være GØY å lyde eier. Begynn på nytt, når du skal ha henne inn etter tissetur, bruk innkalling med lys stemme og belønn henne med noe godt når hun kommer. Så lenge hun er usikker, slutt å dytt på henne - lær henne kommandoene 100% gjennom positive metoder og du vil ikke ha behov for å dytte eller dra henne noe sted. Det skal være gøy å lyde deg og hun kan stole på at du ikke tråkker over hennes grenser.
Mrs. Morgan Skrevet 26. november 2011 Forfatter #25 Skrevet 26. november 2011 Hun er ikke så umulig som dere 2-3 siste innlegg skal ha til. Jeg syns vi har en god kontakt og som regel hører hun på meg. Det er sjeldent jeg hever stemmen eller "dytter" henne. Og som sagt, så pleier hun å høre på meg. Men noen ganger blir hun vrang. Kan vel skyldes at hun er en tispe, kan bli vrang før, under og etter pms for eksempel. Syns ikke jeg er en dårlig eier, eller hun er ihvertfall IKKE en usikker hund. Dere overdriver litt. Men selvfølgelig, jeg og hunden min har også sikkert godt av hundekurs! Det vil jo ikke skade, så skal se på det. Hun er ikke noe problem å gå tur med løs. For når vi er ute og går tur, og jeg ber henne komme, da kommer hun. Eller bare hvis hun hører at jeg fikler med båndet hennes, så skjønner hun at jeg gjør meg klar til å ta bånd på henne. Hun har vært en engel fra dag 1 når det gjelder å gå tur! Problemet oppstår bare noen ganger når hun har så lyst til å gå ut, men jeg sier nei. (Og ikke fordi hun ikke har fått nok tur, men fordi hun enten nettopp har fått tur eller skal etterpå feks) Men altså, jeg slipper henne ut for å gå på do, og står ved døra til hun er ferdig. Noen ganger trenger jeg ikke å si noe, for hun løper rett inn selv. Mens andre ganger fortsetter hun å snuse, og da roper jeg "påplass!" ALLTID med en hyggelig, vanlig tone. SOM REGEL kommer hun inn, men når hun VIL være ute, da blir det litt vanskelig. Jeg står og venter og roper igjen. Men når hun bare står der og ser på etter for eksempel 5 gjentakelser, tar jeg på meg sko og går bort til henne. Rører henne ikke, men peker innover og sier "gå inn". Da begynner hun sakte men sikkert å gå. Syns dette er bra gjort jeg. Og jeg merker vi har god kontakt sånn ellers. Andre mennesker har prøvd dette på henne, og ofte så får de ikke like god effekt. Jeg har fått skryt over at jeg har så god kontakt med hunden min. Så dette som skjedde i går kveld, har bare skjedd 2-3 ganger før. Hun har aldri bitt, bare glefset. Men i går så bet hun. Derfor tenkte jeg at NÅ trenger jeg litt tips/råd fra andre hundeeiere. Typisk at jeg deretter også får "kjeft" og blir beskyldt for å ha oppdratt en usikker hund? Og at jeg ikke klarer å være en god eier. Det gidder jeg ikke. Hun lærer svært fort, og helt siden i går har jeg sagt nei hvis hun prøver å gå opp på senga. Hun lytter og går kjapt ned igjen. Ser på meg lenge. EN ting er sikkert, og det er at hun er IKKE en usikker hund. Hun går ikke med halen mellom beina og er redd for folk. Hun glefser heller ikke til når vi rører henne eller "dytter" henne. Det skjer når hun merker vi/jeg blir irriterte o.l. Hun tror da at feks jeg vil ta hardt tak i henne, og da beskytter hun seg ved å glefse/evt bite (som var tilfellet i går) Hun er svært tillitsfull og er alltid like glad for å se mennesker. Både kjente og fremmede. Spesielt er hun glad i barn (men siden hun hopper høyt, passer vi ekstra godt på når det er barn i nærheten) Som sagt så skjer dette sjeldent, men selv om det skjer sjeldent, så vil man jo sikre seg at det ALDRI skjer igjen. Så derfor ville jeg gjøre noe med det. Vil jo ikke at det skal skje igjen. Men har fått masse gode råd allerede, fra de første som kommenterte. (Mens dere andre siste kan slappe av litt.) PS! Skal ta stivkrampesprøyte snart 1
mysticmoo Skrevet 26. november 2011 #26 Skrevet 26. november 2011 (endret) Det skjer når hun merker vi/jeg blir irriterte o.l. Hun tror da at feks jeg vil ta hardt tak i henne, og da beskytter hun seg ved å glefse/evt bite (som var tilfellet i går) Men om du aldri har tatt hardt i henne, så hun ikke har opplevd det, kan hun jo ikke være redd for at det skal skje? Så da må du vel ha tatt henne før så hun VET at det kan skje, og beskytter seg på forhånd? Og om hun reagerer slik på tilsnakk og føler at du er truende, da er hun vel en usikker hund, eller? I den situasjonen? Hva har vært situasjonen i de 2 andre settingene hun har glefset? For dette var vel første gang hun faktisk bet? Noen hunder har jo også en grense for håndtering, noen liker ikke visse berøringer/truende holdninger og glefser i frykt. Hva er fellesnevneren for din hunds utageringer? Altså hva gjør du rett før hun glefser? Jeg syns ikke du høres ut som en dårlig hundeeier og bortsett fra disse 2-3 episodene så høres hun jo ut som en kjempeherlig hund. Men kurs er absolutt å anbefale uansett, faktisk. Alltid moro å lære nye metoder for bedre kontakt og samarbeid også. Endret 26. november 2011 av mysticmoo
Gjest Wolfmoon Skrevet 26. november 2011 #27 Skrevet 26. november 2011 Du skriver om en situasjon på et nettforum, og vi synser dessverre ut fra det vi leser. Sånn er det bare! Og som jeg sier, alle råd i verden vi gir deg her inne om hvordan du bør oppdra hunden eller takle stiuasjoner hjelper ikke, for vi kan ikke se deg og vi kan ikke se hunden. Alt vi sier er derfor synsing, basert på alt for lite info til at vi kan vite noe sikkert. Det er derfor så mange av oss her inne ber deg ta kontakt med en hundetrener, for når en hund først biter er det på tide å finne ut hvorfor. Det ser det nå ut til at du stiller deg mer åpen til nå enn i de første innleggene dine her inne, og det er kjempebra 1
Zesaria Skrevet 26. november 2011 #28 Skrevet 26. november 2011 Det er trist å lese at enkelte fremdeles tror at det å ha hund handler om å være "sjef". Barneoppdragelse har endret seg mye de siste 50 åra, og tro det eller ei; det har hundeoppdragelse også. 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2011 #29 Skrevet 26. november 2011 EN ting er sikkert, og det er at hun er IKKE en usikker hund. Hun går ikke med halen mellom beina og er redd for folk. Hun glefser heller ikke til når vi rører henne eller "dytter" henne. Det skjer når hun merker vi/jeg blir irriterte o.l. Hun tror da at feks jeg vil ta hardt tak i henne, og da beskytter hun seg ved å glefse/evt bite (som var tilfellet i går) Tror du innerst inne at en trygg hund biter eieren sin så hardt at det går hull på huden? Ærlig talt, dette er et tydelig signal om at noe er galt, og du bør ta dette på alvor, før hun biter en nabounge og du sitter der med en avlivningsbegjøring.
xinnia Skrevet 27. november 2011 #31 Skrevet 27. november 2011 Tror du innerst inne at en trygg hund biter eieren sin så hardt at det går hull på huden? Ærlig talt, dette er et tydelig signal om at noe er galt, og du bør ta dette på alvor, før hun biter en nabounge og du sitter der med en avlivningsbegjøring. Neida,dette er nok ingen usikker hund.. men en som rett og slett ikke respekterer eieren sin.Utifra hva jeg leser så er dette ei sta stri lita frøken som gjør som det passer seg NÅR det passer seg, og som gjerne tester litt... Du skal IKKE gå ut å hente henne dersom hun ikke kommer, prøv andre måter å alltid få henne til KOMME til deg.. "påplass" funker tydeligvis ikke, så da bør du lære henne ett annet ord. "kom her" for mine betyr at de skal komme, men de kan godt bli ferdig åsnuse.. "HIT" betyr at de skal komme NÅ!. Sier alltid "se her" til mine hunder når jeg gir de go bit, nå er det ekstremt sjelden jeg bruker gobit til de - men de vet hva "se her" betyr.. DA er det nemlig noe godt - så da skal de mye til for at de ikke kommer. Og husk det er faktisk lov å bruke NEI, til hunder..og ingen hund skal glefse for at de får ett dytt i seg.. Jeg tror kanskje ikke det å nekte hunder å være sengen har så veldig mye å si på "lederskap", alle mine sover da godt i sengen sammen med meg, og de er vel enige i at stort sett så bestemmer jeg hihi
mysticmoo Skrevet 27. november 2011 #32 Skrevet 27. november 2011 Neida,dette er nok ingen usikker hund.. men en som rett og slett ikke respekterer eieren sin.Utifra hva jeg leser så er dette ei sta stri lita frøken som gjør som det passer seg NÅR det passer seg, og som gjerne tester litt... Og husk det er faktisk lov å bruke NEI, til hunder..og ingen hund skal glefse for at de får ett dytt i seg.. Jeg tror kanskje ikke det å nekte hunder å være sengen har så veldig mye å si på "lederskap", alle mine sover da godt i sengen sammen med meg, og de er vel enige i at stort sett så bestemmer jeg hihi Gjesp..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå