Mrs. Morgan Skrevet 25. november 2011 #1 Skrevet 25. november 2011 Jeg har en liten Jack Russell terrier på litt over ett år. En tispe. Alltid vært snill og grei, aldri virket arrogant eller lignende. Men hun har tendens til å være ekstremt sta... Hun stikker aldri av og er veldig lojal av seg. Men når det kommer til situasjoner der hun ikke vil gjøre som vi sier, da kan det være litt vanskelig å få henne til å gjøre som vi sier. Et eksempel er når vi slipper henne ut for at hun skal få gå på do. Når hun er ferdig, ber vi henne komme inn igjen. Noen ganger gjør hun det med en gang, mens andre ganger nøler hun. Hun vil være ute og det har hun bestemt seg for. Da må man stå der og be hun komme inn, flere ganger. Tilslutt blir man jo irritert og går bort til bikkja. Gjør ingenting, men bare får den til å gå inn. Men til det jeg egentlig vil ta opp er: I dag skjedde det igjen. Hun ville ikke inn, så jeg sa "på plass" 3-4 ganger før hun endelig hørte etter. Deretter ba jeg henne gå å legge seg. "Gå og legg deg" Dette vet hun hva betyr. Til å begynne med gikk hun mot senga si, men hun ville ikke legge seg ned der. Jeg ba en gang til om at hun skulle gå å legge seg, med en litt strengere stemme. Hun hørte ikke etter. Så da måtte jeg "dytte" lett på kroppen hennes, slik at hun dumpet borti senga. Da glefset hun skikkelig til, og da ble jeg sint. Dette har hun ikke lov til, for her bestemmer jeg ikke sant? Så da sa jeg "Nei fy!" og dyttet lett igjen, ikke noe voldsomt, men bare for å "hinte" henne om at hun skal legge seg ned. Det resulterte seg i at hun bet hånda mi SKIKKELIG hardt. Hun har gjort dette før, men det skjer sjeldent. Men hun har bare kommet borti og sluppet fort igjen. Gjør ikke vondt. Men denne gangen bet hun så hardt at det gjorde dritvondt! Nå er to av fingrene mine litt hovnet opp og vonde. Og to små sår som blør litt/svir litt. Jeg er rimelig sjokkert og lei meg. Hva kan jeg gjøre for at dette ikke skjer igjen? Hun er ganske dominerende av seg. Jeg bor for tiden hos foreldrene mine (midlertidlig) og her har vi to store, gamle hunder også. Hunden min kan til tider sjefe over den ene tispa vår. Hun knurrer og glefser når den ene hunden kommer bort til meg, der hvor vi sitter for eksempel. Vi duller ganske mye med henne, som gjør at hun blir litt sånn "sjef", men vi setter også grenser. Men kanskje vi ikke er strenge nok? Noen ganger orker jeg bare ikke å be hun gå bort hvis hun sitter og tigger. Og så lar jeg henne ligge i senga, men det syns jeg er så koselig, så det lar jeg henne gjøre. Men kan dette ha bivirkning på denne sjefete oppførselen? Trenger litt tips og råd her! Vil ikke oppleve dette igjen. Eller at noen andre skal oppleve det. Er jo ikke sunt med en sånn hund! Hun er jo en engel ellers.
Gjest Wolfmoon Skrevet 25. november 2011 #2 Skrevet 25. november 2011 For det første ville jeg ha kontaktet en hundetrener, for du trenger helt klart hjelp med hunden, og hvis det var min hund ville jeg visst om dette var noe som kunne skje med andre også. For jeg ville ikke hatt ansvar for en hund jeg ikke visste om plutselig kunne bite, f.eks. et barn. Når det er sagt så ga hunden deg tydelig tegn på at den var misfornøyd med situasjonen før den bet ved å glefse etter deg. Det er jo hunden sitt tegn til deg på at den ikke syntes det var greit, hundens måte og kommuniser på. Jeg synes i grunn det er vanskelig å spekulere noe mer uten å ha sett situasjonen, så jeg vil i grunn bare oppfordre deg til å søke hjelp.
Mrs. Morgan Skrevet 25. november 2011 Forfatter #3 Skrevet 25. november 2011 Jeg tror jeg heller vil prøve å "fikse" dette selv og se hvordan det går før jeg evt. søker etter hjelp. Jeg tenkte jeg kunne bli strengere på diverse ting. Som det å få ligge i senga eller sofaen. Tenker nå at hun ikke får lov til det lenger... Bare hvis jeg sier vær så god, og kan kose i noen minutter før jeg ber henne gå ned igjen. Dette fungerer for de to gamle hundene her hjemme for eksempel. Og så må jeg nok bli strengere på tiggingen. Hun HAR bare ikke lov til å sitte og tigge. Og jeg vil også få det til slik at jeg ikke trenger å si ting tre ganger eller mer. Hadde vært litt fint med noen tips her? Kanskje noen har gjort dette før? Men om det ikke skulle blitt bedre, skal jeg selvfølgelig skaffe meg en hundetrener etc.
absinthia Skrevet 25. november 2011 #4 Skrevet 25. november 2011 (endret) Jeg ville også tatt kontakt med en atferdseksper på hund eller noe i den duren, som kunne hjelpe til å løse problemene. Tror ikke noen her kan gi deg noen fullgod løsning på problemet. Bra det er en såpass liten hund, for hadde det vært min hund ville det vært direkte farlig om han plutselig begynte å oppføre seg på dette viset, da han er over 60 kg og muligens over 85 cm i mankehøyde. Lykke til fremover! Edit: Ser at hunden din er tenåring og dar det ikke uvanlig at de forsøker å ikke høre etter, har du noen mulighet til å trene mer med belønning i de situasjonene du vet er litt kritiske - som f.eks at hun får belønning når hun kommer etter disse tisserundene da hun egentlig ikke har lyst til å komme inn igjen? Andre ting du kan gjøre en liten vri på? Kan hun føle seg truet fordi du er mye større og plutselig oppfører deg truende, sett fra hundens synspunkt? Endret 25. november 2011 av absinthia
Mari*Nade Skrevet 25. november 2011 #5 Skrevet 25. november 2011 Husk at dette er hva JEG tror! er ingen ekspert, men har vokst opp i et hjem som har drevet hundeavl av forskjellige raser i mange år. Hunden er jo i "tenåringsfasen" nå, så det kan være en av grunnene til at hun ikke hører når du roper henne inn osv..Ha tolmodighet og vær konsekvent med ALT du gjør. Det som ikke er lov er aldri lov, og det som er lov er alltid lov! Vil nok anbefale deg å bli med på et hundekurs. Hvis du ikke har vært på valpekurs eller lignende , så ta kontakt med hundeklubben i ditt område for hjelp. Det at hun glefser etter deg kan være et tegn på at hun ikke på deg som leder. Du ber henne gå på plassen sin, hun vil ikke og sier klart i fra om dette. Jeg personlig hadde ikke ville hatt henne i senga/sofa og lignende for å markere at det er MIN plass og at JEG er høyest i rang. Kan være ok å "invitere" henne oppi, men det skal være på dine premisser, hun får ikke komme oppi selv! Husk at hun fortsatt er en unghund! Ikke glem å rose henne når ting er riktig. Er hun matglad? Bruk salami, grillpølse eller lignende en stund da! Så får hun en skikkelig belønning når hun først kommer inn. Det kan jeg LOOOOOVE deg at du ikke trenger gjøre mange ganger, før hun skjønner. Men:TOLMODIGHET! Får hun nok turer/trening? Får hun brukt hodet sitt? Kan være hun har "overskudd" og rett og slett trenger flere utfordringer! Kast maten hennes utover plenen/snøen/gårdsplassen slik at hun må bruke nesen for å finne middagen sin! Eller lær henne noe triks? Finnes mange bøker om artige triks du kan lære en så lærenem hund! Det er en flott rase du har, så ta tak i problemet før det blir for stort! Lykke til!!!
Gjest Wolfmoon Skrevet 25. november 2011 #6 Skrevet 25. november 2011 Vel, avhengig av hva problemet er kan du gjøre vondt verre, men for all del. Bare husk at det som funker for en hund, ikke alltid vil gjøre det for andre. Og dette er en hund som faktisk alt har bitt deg en gang, du tar en sjanse uten å vite hva grunnen til bittet var, på at den kan bite enten deg eller noen andre som håndterer den. Jeg hadde som sagt ikke tatt sjansen.
Mari*Nade Skrevet 25. november 2011 #7 Skrevet 25. november 2011 Og er det lenge siden tok stivkrampe? Kan være lurt å stikke innom legevakta siden hun bet hull på huden ;-)
Mrs. Morgan Skrevet 25. november 2011 Forfatter #8 Skrevet 25. november 2011 Takk for et suuuuperflott svar Mari*Nade! Her var det mye å ta med videre. Hun får tur 2 ganger om dagen (lange turer) og flere tisseturer. Pleier også å få hjernetrim 5 minutter hver dag. Og leker en del med henne også, når hun kommer bort med bamsen i munnen. Men merker også at hun er en veldig aktiv hund, så krever mye. Prøver så godt jeg kan hele tiden. Jack Russler er jo DE energibombene hehe :gjeiper: Hadde planer om å ta hu med på valpekurs, men det ble aldri noe av. Men ser nå at jeg kanskje bare skal ta henne med på hundekurs uansett liksom. Hadde sikkert vært til nytte! Roser hun hver gang hun hører på meg, eller når jeg lærer henne triks osv. Men skal prøve å ta med godbiter litt oftere også. Det er som om hun noen ganger tror hun er sjefen, mens andre ganger skjønner hun at JEG er sjefen. For hun veklser så veldig mellom å høre på hva jeg sier og IKKE høre etter... Trodde man ikke ble tenåring før man var 2-3 år jeg? 2x7 = 14.. Skal få se om jeg får ordnet noe hundekurs når vi har fått flyttet
Mrs. Morgan Skrevet 25. november 2011 Forfatter #9 Skrevet 25. november 2011 Og er det lenge siden tok stivkrampe? Kan være lurt å stikke innom legevakta siden hun bet hull på huden ;-) Hva skjer hvis jeg ikke tar stivkrampe egentlig? Dette er ikke dype sår. Bare 2 små kutt. Og et lite sted på pekefingeren er det små blodårer som er hovnet opp litt.
Gjest Wolfmoon Skrevet 25. november 2011 #10 Skrevet 25. november 2011 Du kan få stivkrampe, som er en veldig alvorlig sykdom. Så lenge bittet har gått gjennom huden anbefales stivkrampesprøyte hvis du ikke har tatt dette i løpet av de siste årene.
Mrs. Morgan Skrevet 25. november 2011 Forfatter #11 Skrevet 25. november 2011 Etter hendelsen har hun bare ligget i senga si. Rolig. Hun pleier å følge etter meg overalt hvor enn jeg går, men det gjorde hun ikke nå nettopp når jeg gikk for å hente meg drikke. Ser at hun skammer seg litt. Betyr dette at hun forstår at dette ikke var greit kanskje? Føler meg plutselig SÅÅÅÅÅ uerfaren! Har levd med hund hele livet. Hatt 3 forskjellige hunder og er så vant med de. Men nå har jeg min EGEN hund og har jo mer ansvar etc. Jeg som står for oppdragelsen osv. Må nok bli litt strengere og få litt mer erfaring tenker jeg.
Gjest Wolfmoon Skrevet 25. november 2011 #12 Skrevet 25. november 2011 Igjen, det er en grunn til at valpekurs anbefales til alle, selv de som har hatt hund før. Egentlig burde man hatt kurs både før og etter man fikk valpen, det var iallefall det vi fant ut da vi fikk vår! Det er ikke lett, derfor bør man få all den hjelp man kan! 1
Mari*Nade Skrevet 25. november 2011 #13 Skrevet 25. november 2011 Kan nok være hun skjønte at du mente alvor nå ja.. Bare la henne ligge. Etter hva jeg har erfart kommer den vanskelige tiden når hunden er rundt et år. Eller ikke vanskelig.. Utfordrene er nok mer riktig :gjeiper: Har hun forresten hatt sin første løpetid? De kan ofte bli litt "tunghørte" når det nærmer seg. Kanskje litt grinete pga pms? Neida, men prøv en stund til selv, også prøver du å finne et hundekurs i nærmeste framtid. Da kommer du kontakt med maaaange folk som sikkert har vært igjennom det samme og kan gi deg noen tips :-) Kan jeg spørre hvor i landet du holder til?
Mrs. Morgan Skrevet 25. november 2011 Forfatter #14 Skrevet 25. november 2011 Kan nok være hun skjønte at du mente alvor nå ja.. Bare la henne ligge. Etter hva jeg har erfart kommer den vanskelige tiden når hunden er rundt et år. Eller ikke vanskelig.. Utfordrene er nok mer riktig :gjeiper: Har hun forresten hatt sin første løpetid? De kan ofte bli litt "tunghørte" når det nærmer seg. Kanskje litt grinete pga pms? Neida, men prøv en stund til selv, også prøver du å finne et hundekurs i nærmeste framtid. Da kommer du kontakt med maaaange folk som sikkert har vært igjennom det samme og kan gi deg noen tips :-) Kan jeg spørre hvor i landet du holder til? Hun har hatt TO løpetider allerede. Fikk sin første da hun var rundt 8 måneder. Og ble nettopp ferdig med sin andre for noen uker siden. Skal prøve litt selv en liten stund, så skal jeg se om jeg får meldt meg på noe hundekurs Bor i Østfold!
AnonymBruker Skrevet 25. november 2011 #15 Skrevet 25. november 2011 Det er alltid en risiko for stivkrampe om man har blitt bitt, så selv om det er mindre enn ti år siden du tok vaksinen, bør du høre med lege om du skal ta den på nytt nå.
xinnia Skrevet 25. november 2011 #16 Skrevet 25. november 2011 Hun har hatt TO løpetider allerede. Fikk sin første da hun var rundt 8 måneder. Og ble nettopp ferdig med sin andre for noen uker siden. Skal prøve litt selv en liten stund, så skal jeg se om jeg får meldt meg på noe hundekurs Bor i Østfold! Tisper kan være litt gretne før, under og etter løpetid.. de er like hormonelle og pms som oss 2 bente.. ( er en grunn til at Bitch er negativt liksom) Men det er helt klart at hun tester deg, jack Russel terrier er strie stae hunder, som helt klart er utmerket at de kommer i så små utgaver:-) Du bør i en periode slutte å ha henne løs.. bruk en langline eller noe så du har kontroll på henne og innkalling- at du bruker "påplass" flere ganger uten at hun hører, gjør at den kommandoen blir oppbrukt og uten mening tilslutt. Ellers anbefaler jeg det som allerede er nevnt her.. meld deg på kurs.. mer for at DU skal lære hvordan du best kan lære hunden din videre- 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2011 #17 Skrevet 26. november 2011 Jeg synes du skal forsøke en hundetrener, du trenger hjelp med dette her. Jeg synes det høres ut som du har låst deg litt i tanken om at du må være streng og hard med henne, og dette med dominans. De fleste hunder som oppviser det Cæsar Milan og andre kaller "dominant adferd" er egentlig usikre, og blir bare mer usikre av å bli herset med. Prøv å se det fra tispa di sin synsvinkel, hvorfor skal hun gidde å komme når du roper, når du bare står der og kjefter, og attpåtil dytter til henne, når hun er ved senga, som skal være hennes "trygge sted"? Grunnen til at hun ikke kommer når du roper er at hun synes det er mer stas å være ute, enn å komme inn til deg, og hun har lært at når hun ignorerer deg, får hun være litt lengre ute. Start med å trene innkalling, og drit i "den strenge stemmen" den gjør deg bare mindre interessant for henne. Jobb med langline, og gjør deg selv så kul og spennende som mulig, med godbiter, leker og ablegøyer. Samme med "legge seg" kommando, der må du bare være konsekvent. Ikke tillat deg selv å bli irritert, bare gjenta kommandoen i samme nøytrale toneleie, til hun skjønner at du ikke gir deg. Hun forsøker bare å hale ut tiden fordi hun har lært at hun kan oppnå noe med det. Og ikke dytt bikkja di. Hun bet antakelig fordi hun opplevde situasjonen som truende, du er tross alt ganske mye større enn henne, og oppførte deg kjipt fra før av, som igorerte hennes signaler. Bikkja di tror heller ikke hun blir sjef av å være i sofaen, det er en myte. Hun skjønner at hun er sjef, dersom du gir henne lov til å oppdra deg, i stedet for motsatt. Men prøv å finn en lokal hundetrener. Jeg tror du kunne ha stor nytte av en konsultasjon med en utenforstående person som kan observere dere litt sammen, det gir gjerne noen aha-opplevelser i forhold til egen adferd.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2011 #18 Skrevet 26. november 2011 Helt enig med siste innlegg her. Du virker også veldig vinglete i oppdragelsen av henne. Det viktigste er ikke hva hun får lov til, men at du alltid er konsekvent. Høres også ut som en hund man kunne forsøke positiv lydighet på. Men ja,ville absolutt anbefale et kurs, jeg tror du vil slite med å få til dette alene når dette alt har gått så langt. Det finnes hundekurs de fleste plasser. Her har vi kurs som begynner annenhver måned, og det koster 1600 for 8 kurskvelder. Ønsk deg penger til hundekurs til jul, og kom i gang så fort som mulig. Og sjekk opp stivkrampevaksinen, for stivkrampe er ikke noe å spøke med!
Gjest Survival Skrevet 26. november 2011 #20 Skrevet 26. november 2011 Jeg sliter med å forstå hvordan du "oppdrar" hunden din. Det virker som om tingene du gjør er et resultat av frustrasjon overfor at hun ikke gjør det du sier. Det kan faktisk være at hun ikke forstår deg, fordi du er utydelig når du gir en ordre eller at du f.eks. har feil energi og tonefall. Hvis du ikke er interessert i å gjøre det riktig vil hunden kjenne det på energien din og da orker ikke hunden følge deg heller. Og når du "dytter" henne litt i ræva høres det faktisk ut som at hun blir redd for deg, og derfor skal forsvare seg selv med å bite deg! Mange hunder kan være litt nervøse av seg, og hvis denne hunden i tillegg ikke helt forstår deg og hva du vil når du sier noe til henne, er det dobbel frykt for henne når du går bak henne å tupper henne i ræva. Hva med å droppe de fysiske straffene? De hjelper deg ingenting og det kan gjøre vondt verre. Egentlig tror jeg det har gjort det allerede. Jeg hadde forresten også blitt redd og prøvd å forsvare meg dersom det kom noen bak meg og dytta meg. Ja jeg vet at det ikke var hardt eller noe, men det er hele situasjonen som kan være fryktfull for en hund. Se på hva du skriver: Først gir du henne en lett ordre hun ikke følger, så sier du det gang på gang på gang uten at hun gjør noe, så henter du henne i stedet. Her er feiltrinn èn. I den andre situasjonen når hun skal legge seg gir du først ordre, så dytter du, så utbryter du plutselig "nei fy" som garantert var ord ladet av en blanding av raseri og frustrasjon.. Ikke rart hunden her blir forvirra. Jeg foreslår som alle de andre at du tar hunden din med på kurs. Ja og kurs til noen som kan holde kurs (ikke bare en person som påstår at han kan alt om hunder og tar godt betalt for det). Sjekk ut hvilke kursholdere som har fått gode tilbakemeldinger og henvendelser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå