Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi driver og funderer på om vi skal dra på bryllupsreise til Malta, siden det er noe av det billigste jeg klarer å finne... Det ser jo fint ut på bilder fra de plassene jeg finner.

Hvordan var det der, dere som har vært?

Eller har noen et bedre/billigere alternativ? :)

Jeg er sånn at jeg elsker å reise til nye steder, men kjæresten min vil ikke til Tyrkia, Bulgaria, Hellas eller Egypt. Og vi VIL til "Syden" på bryllupsreise.

Vanskelig type :gjeiper:

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/608127-noen-som-har-v%C3%A6rt-p%C3%A5-malta/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Wolfmoon

Jeg elsker Malta, maltesiske folk og ikke minst kulturen og varmen :nigo:

Veldig "syden" enkelte steder, men man kan også få masse flott kultur hvis det er det man ønsker. Steder som St. Julians er ekstremt partyprega, og jeg hadde ikke reist dit hvis jeg skulle reise igjen (og ikke være ef-leder :fnise:)

Jeg var i Malta for noen år siden, og jeg har aldri vært så skuffa i mitt liv. Så jeg ville ikke dratt dit igjen. Husene så falleferdige ut, det var søplete overalt, vi fikk et 4 stjerners hotell med mugg langt oppetter veggene.. Ja, i det hele tatt var det helt jævlig der. Vi var også i Valetta, men syns heller ikke det var noe særlig. Det var kanskje ikke det du ville høre, men det er min erfaring med Malta.

• Liker 1
Gjest Wolfmoon

Søppel i gatene på Malta :sjokkert:

Jeg har vært ute mange tidlige morgener i St.Julians som er partystedet over noe, og selv der er gatene rydda etter å ha vært fullstappa med folk og søppel utover natta før kl 9. Men det er klart, jeg har bare bodd i St.Julians så hvordan dette funker andre steder vet jeg ikke. Og jeg vil ikke anbefale noen som liker å sove og bo i st. Julians, alt for mange støyende utesteder der ;)

Og stjernesystemet på Malta har hatt en tendens til å ikke være helt oppdatert, så jeg ville nok sjekket kommentarene på hotellet på f.eks. hotels.com, der pleier slike ting å komme fram. Det finnes også flere relativt gode guidebøker for Malta, eller Malta og Gozo (som er den andre, veldig fine men mer stille øya).

Jeg var på Malta for noen år siden. Husker lite av det, men har bare positive minner hvertfall :) Synes å huske at det var litt kaldere enn spania og hellas, men at vi reiste mye rundt øya osv. Men jeg trenger ikke å reise tilbake dit merker jeg, slik jeg gjør med f.eks spania og hellas :)

Annonse

Elsker Malta, selv om jeg ikke helt kan forklare hvorfor. Har vært der to ganger og trivdes begge gangene. Jeg tror det er noe med at øya er såpass liten at den virker "hjemmekoselig".

Første gang jeg var der reiste jeg sammen med en venninne og vi trasket rundt overalt. Dvs. vi tok jo buss på de lange strekningene så klart. Er man interessert i historie og kultur så er det mye å få med seg. Det som først og fremst promoteres i Valletta er "The Great Siege", beleiringen av Valletta i 1565. I tillegg til at festningene står der fremdeles så kjøres det hver dag en filmfremvisning om Maltas historie, der denne hendelsen tar stor plass. En annen viktig del av Maltas historie er naturligvis 2. verdenskrig, der Malta lå som en fri havn i det som ellers var en mer eller mindre tyskokkupert/tyskvennlig region.

Vi dro ut til Hagár Qim for å se på restene av det neolittiske tempelet der, og en dag så tok vi buss og ferje til naboøya Gozo og travet rundt i Rabat (eller Victoria om man vil).

Apropos trasking - den gangen bodde vi på hotell i St. Julians og første dagen gikk vi inn til Valletta. Såre bein, ja :ler: . De påfølgende dagene tok vi buss.

2. gang jeg var der, var jeg på pakketur til spahotell. I tillegg til generell sightseeing så hadde vi en dag der vi dro med båt opp til Comino og Gozo. Det ble en fantastisk tur. Ingen kan beskylde Malta for å være overveldende naturskjønn så lenge man er på land - det er for det meste stein. Mye stein. Og som nevnt før i tråden, ikke alt er like velholdt - for å si det mildt. Men med blått hav, passe vind og sol fra nesten skyfri himmel så var absolutt den båtturen verdt pengene.

Når det gjelder hoteller så kan jeg si jeg aldri har frosset så mye, så lenge som da venninne og jeg bodde på leilighetshotell i St. Julians (såkalt trestjerners). Det var i april og Malta hadde en kuldebølge da, så temperaturen lå på 10-12 grader ute, og oppvarmingen inne var ca. ikkeeksisterende. Det beste man kan si om det hotellet var at rommet/leiligheten var noenlunde ren...

På tur to så var spahotellet en mer sympatisk opplevelse. Det var klassifisert som firestjernes hotell, men rommene var nå mer som norsk trestjerners. Det jeg hadde var som en noe mer "shabby" utgave av det nederste bildet i linken. Men både rom og bad var rene. Hotellet er også todelt med en nyere del. Vi bodde i den gamle delen, hvilket sikkert hadde litt å si for rommets utseende. Men som sagt, helt greit rom. Hotellet lå i Sliema, så det var noen få minutter å gå ned til ferjen som går over bukta inn til Valletta. Selve ferjeturen tar vel 5-10 minutter. (Jeg prøvde den aldri.)

Forøvrig så var hotellets spaavdeling helt utmerket. ;)

Gjest Wolfmoon

Comino :rodmer:

Og er man språkinteressert så er malta også en fantastisk opplevelse, de fleste snakker jo mer eller mindre bra engelsk, men folk flest snakker til vanlig maltesisk. Og makan til blanding av arabisk, italiensk og engelsk skal man lete lenge etter :fnise:

Når det gjelder varme har jeg vært der i slutten av Juni, da var det ikke så verst, mens det i slutten av Juli/begynnelsen av August rett og slett var helt jævlig. Over 40 varme er rett og slett ikke godt, og det eneste man hadde lyst til å gjøre var å ligge i vannet som hadde behagelige 25+ grader :fnise:

Ellers påstår mange at Malta er finest på våren, for da kommer det grønne frem der. Men jeg har egentlig ikke peiling, og hvis Cata har frosset så er det kanskje ikke riktig tidspunkt ;)

Ellers påstår mange at Malta er finest på våren, for da kommer det grønne frem der. Men jeg har egentlig ikke peiling, og hvis Cata har frosset så er det kanskje ikke riktig tidspunkt ;)

Tidpunktet var egentlig ikke så verst tror jeg. Vi hadde bare uflaks. De fastboende sa det var en kuldebølge akkurat den uka. Normalt så pleide april være varmere enn det vi opplevde. Ute var det forøvrig greit nok så lenge vi hadde genser og vindjakke på. Det var inne på hotellrommet det ble kaldt. De hadde visst nettopp åpnet for sesongen og innendørs oppvarming var som sagt litt ikkeeksisterende.

Vi fleipet etterpå med at det var rene helseferien, masse trim og tidlig til køys. Vi hadde regnet med at det kunne bli litt kaldt på hotellet på den årstiden, så vi hadde tatt med sånne superkomprimerbare soveposer i koffertene. Dermed kunne vi sove lunt og godt selv om det var heller kaldt i rommet og derfor ikke spesielt kjekt å sitte oppe utover kvelden. Men vi var uansett så trette etter mye turistering og vandring at det å legge seg tidlig ikke var noe stort offer.

Malta var helt greit. Mange år siden jeg var der, 15 år siden kanskje, så husker ikke detaljene..

Ingen sandstrender, og ikke like varmt som andre plasser. Vi var der i slutten av juni, og jeg syntes det var litt kaldt, men nå elsker jeg varme..

Dro på noe glassblåseverksted og i den gamle hovedstaden (?), husker det som om det var interessant den gang hvertfall. Spiste grei mat, og alt i alt var turen helt ok.

Og som ve dandre turer, man opplever ting subjektivt, men jeg har ingen problemer med å si at jeg synes Malta var helt ok.

Annonse

Takk for innspill :)

Nå har jo jeg egentlig veldig lyst på strand, men jeg fant ut at det går an å ta båt til plasser det finnes små strender. Ser for meg at de kan bli litt fulle.

Hvis vi reiser blir det i månedskiftet juli/august og jeg har funnet billetter og hotell til bare ca. 4000 pr pers. Det er utrolig billig, og jeg er litt redd for at vi driter oss ut og havner på et skikkelig ræva hotell og at Malta bare er skikkelig skuff.

Men så er vi ikke så opptatt av at alt skal være så fancy og flott, bare litt fint da, siden det er bryllupsreise. Har ikke råd til å reise til Maldivene feks... Selvom det hadde vært BEST.

aaah... :) Kanskje vi finner noe billig i Spania eller Portugal.

Annonse

Var der med kjæresten en gang. Superfint, superromantisk sted!! Men det skal sies at vi var der bare 2-3 dager med et cruise, og det holdt for oss. Øyen er ganske liten ;) Anbefaler STERKT å ta en sånn turistbuss av typen hop on-hop off! Da får man sett mye, og kan hoppe av når man vil dersom man ser noe interessant. Såvidt jeg husker (men dette er en stund siden, kan hende jeg husker feil) mener jeg at jeg tenkte at neste gang skal jeg IKKE bo på Golden Bay/Beach/hvadetnåhet, fordi det var litt avsidesliggende. Derimot likte jeg områdene rundt Valetta og Mdina (eller hva den andre lille "byen" het!) veldig godt :)

hehe, nei ;) Blir nok ikke å skylde på dere. Det var jo vi som fant ut at vi hadde lyst å reise dit uansett ;)

Eneste er at det er flere som har anbefalt at vi ikke må reise like etter bryllupet fordi man blir så sliten osv...

Men vi satser på at det blir god knall! Er jo spa på hotellet, så skal nok klare å få slappet av også :Nikke: GLEDER MEG SÅ!

Regner med vi blir å få en kjempefin tur. Sol og varme, her kommer vi :danse: (om en stund, da) ;)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...