Gå til innhold

Tilbakeføring for privat bruk av telefon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått beskjed at jeg må utføre sjablonmessig tilbakeføring for privat bruk av telefon (jeg driver ENK). Jeg har googlet meg frem til at personlig næringsdivende gis fradrag for kostnad til elektronisk kommunikasjon i virksomheten. Fradraget skal reduseres med det beløpet som faller på privatbruken etter sjablonreglene. Den skattemessige fordelen settes til maksimalt 4000 ved en EK tjeneste og 6000 for to eller flere.

Hva menes med dette i praksis? Hvordan skal jeg tilbakeføre dette i regnskapet? Håper noen med erfaring kan gi meg en liten guide;)

Det settes pris på!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fører du regnskapet selv eller er det et regnskapsbyrå som fører det?

Skrevet

Du fører D2068 K6900. Skal føres med mva, da du ikke får fradrag for den private delen.

Skrevet

Takk for svar. Jeg prøver å føre dette selv, uten regnskapsfører.

Men blir litt engstelig når det dukker opp sånt som dette, som jeg egentlig ikke skjønner bæret av.

Betyr det at de regner med at man bruker 4000 på privatbruk til tlf? Eller betyr det at man har rett til å føre opp 4000 i kostnader på firmaet?

:(

Off, litt lost ift dette her..

Si jeg faktisk bare har 4500 i mobilutgifter, og jeg har ført opp alle regningene i firmaet. Hvordan gjør jeg det da på slutten av året?

Skrevet

Det er et bunnfradrag på kr 1000 som er skattefritt, så om du har brukt kr 4500, så er det kr 3500 som du skal tilbakeføre.

kr 4000 for en tjeneste, kr 6000 for to eller flere (f.eks. mobil og bredbånd) er det som regnes somden private delen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...