Gå til innhold

Problemer med orkidé


Sophia.

Anbefalte innlegg

Har hatt en kjempefin orkidé i et par måneder nå, men her om dagen var den plutselig vissen. Jeg har passet på å vanne den godt ca en gang i uken og knepet av visne knopper. Nå er alle blomstene på den visne, er det noen måte å live den opp igjen på? Og hvor mye vann skal den egentlig ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

mine har levd siden aug ca, og enda er det masse blomster. den ene har mista et par, mens den andre har ikke mistet noen.

det jeg gjør , er å sette den i vasken en gang hver 14.dag ca, og la vannet renne igjennom bare. tror ikke den skal "stå" i vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har kanskje bare avblomstret? Orkideene gjør gjerne det på disse tider, mine hvertfall.

Jeg fikk min første for tre år siden i innflyttingsgave. Den var rosa. Men fin. Rosa skjærer med nesten alt jeg hadde i hus, men trøstet meg med at den dør snart. Jeg kan jo ikke holde planter i live.

Den levde den. Og stod i full blomst, hele sommeren, nesten hele høsten. En gang i november ramlet alt av blomster bort og tørket bort. Jeg klippet ved store deler av stilken og satte den i vinduskarmen. Lykkelig, for nå kom snart jula, med alt det røde. Rosa krasjer jo.

Men hvem tror du blomster igjen i tide til julaften? Skinte som en barbiesol mellom nisser og tusser og glitter.

Sukk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

etter den er avblomster, sett den litt kjølig og kaldt, gjerne et gjesterom? min mormor fikk sine orkideer igjen og igjen på denne måten. bare pass på å vann de litt av og til så skal du se de kommer igjen :goodbye:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest just words

Jeg har hatt min i 9 måneder nå.. jeg vaner den en gang i uken, har gjennomsiktig potte på den, (det skal vist være viktig)og lar den stå i vinduskarmen, da den elsker sollys.

For ca 2 måneder siden mistet den alle blomstrene, men jeg har stelt den som før, og nå har den fått nye store blader, en ny grein med noen nye skudd, på de andre greinene også. Røttene vokser som bare det og jeg tenkte på å omplante den, men har fått beskjed på at det må skje i en "hvileperiode, altså når orkideen har mistet alle blomstrene og ser dø ut.. Men sant skal sies, jeg har prøvd meg på disse nå et par år, men denne er den eneste jeg har fått til å blomstre på ny. Men jeg har ikke gjort noe annerledes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kommer igjen. Klipp ned stilken som hadde blomster, og sett den i en vinduskarm eller et annet sted hvor det er litt kjølig.

Når den har blomster bør den gjennomvannes en gang i uka (sett den i vannbad i 10 min, og hell deretter av alt vannet - det som er igjen er nok).

Orkideer trenger vann litt sjeldnere når de ikke har blomster, så nå vil det nok holde med samme metode ca hver 10. dag. Evt hvis du har dårlig tid, kan et eggeglass med vann erstatte ordentlig vanning som beskrevet over.

Gi næring ca 1 gang i måneden når den blomstrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min svigerinne er blomsterdekoratør og jeg har lært litt av henne:

- ikke gi orkidéen mer jord, trives best uten

- glem gjerne å vanne den ei stund, det vanligste er å overvanne de og det tåler de ikke

- gjennomsiktig potte eller ei har ingenting å si!

- man skal vistnok se det på røttene til orkidéen når den trenger vann, ser mer grå enn grønn ut.

Jeg har to orkidéer som har blomstret av og på siden 2004 og 2005. Kanskje ikke så mange blomster på de (er engrenet) men de lever i beste velgående og trives enda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode tips! :takke: Håper jeg får livet den opp igjen nå, kan godt hende den bare er avblomstret. Er jo så mye man ikke vet når man plutselig bor for seg selv. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom de blir utsatt for trekk, selv om det er plussgrader ute, avblomstrer de fort. Det samme gjelder om de står i trekk hjemme, eller står for mørkt. Orkideer er heller ikke alltid like glad i andre blomster, jeg har blant annet observert at mine alltid misstrives i desember da jeg har huset fullt av julestjerner, svibler, amaryllis og azelia.

Mine blomstrer i månedsvis om gangen, og etter en måneds pause blomstrer de igjen. Jeg har alle som blomstrer i godt lys, delvis sol. Gir dem litt vann (ca ett eggeglass) en gang i uka. Vanner dem stort sett med orkidenæring i vannet. Når de blomstrer av flytter jeg dem til et kaldere rom, og vanner dem skjeldent. I det det vokser ut nye skudd flytter jeg dem tilbake til oppholdsrommene. Mine skyter til og med nye stilker fra roten jevnlig, så jeg får nesten flere blomster for hver gang de blomstrer på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...