Gå til innhold

Oppgi vekt ved MR

Fremhevede innlegg

Skrevet

Legen min har sendt en henvisning til MR for meg og det måtte da også skrives ned vekt. Noen som vet hvorfor?

Og en ting til, kan man ikke ha sminke på seg når man skal ta MR? Det er buken jeg skal ta MR av.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg to MR så huska jeg ikke hvor mye jeg veide, så legen min bare droppa å si noe om det. Så tror ikke det er så veldig viktig. Jeg fikk heller ikke vite noe om sminke, men jeg måtta ta av alle smykker og metallgreier.

Skrevet

Det er pga at maskinen/tralla kun tåler opp til et visst antall kg.

Sminke skal man ikke bruke, da det kan være spor av metall i sminken.

• Liker 2
Skrevet

Det er mest viktig hvis du skal ha MR med kontrast, da må de regne ut dose. I tillegg for bordet sin skyld, men jeg tror det tåler opp mot 150 kg i hvert fall, så man ser jo på deg om du skulle være for tung eller ikke ;) Skal du ikke ha kontrast, er det egentlig ikke så viktig, men det er standard på skjemaet.

• Liker 2
Skrevet

Hmm, rart jeg ikke har fått spørsmål om vekt..

Skrevet

Jeg tok MR av det ene kneet mitt ved et offentlig sykehus for et par år siden, og da veide de meg på sykehuset rett før jeg skulle inn til maskinen. Ser noen nevner at det er for å sjekke om MR-maskinen tåler tyngden, og det synes jeg høres veldig rart ut da jeg veide langt under 150 kg (og langt under 100 kg også)...

Skrevet

For å kjøre krever maskinen at radiografen skriver inn vekten, dette pga utregning av SAR (specific absorption rate). W/kg. Ofte er skulderbredde, mage større problem enn vekta.

Kontrastdose er oftest standrad for de over 60 kg, men utregnes alltid til barn. Sminke er viktigst når man tar opptak av øynene.

(litt rart folk svarer på ting de bare gjetter...)

• Liker 1
Skrevet

For å kjøre krever maskinen at radiografen skriver inn vekten, dette pga utregning av SAR (specific absorption rate). W/kg. Ofte er skulderbredde, mage større problem enn vekta.

Kontrastdose er oftest standrad for de over 60 kg, men utregnes alltid til barn. Sminke er viktigst når man tar opptak av øynene.

Jepp,det er nok dette som er det korrekte svaret.

Man skal ALLTID bli spurt om vekt før MR. Som oftest i form av et skjema man fyller ut før undersøkelsen.

Hilsen snart-radiograf.

Skrevet

Det er pga at maskinen/tralla kun tåler opp til et visst antall kg.

Sminke skal man ikke bruke, da det kan være spor av metall i sminken.

Da tenker de på mascara. Den kan skape artefakter på bildet om den inneholder metall.

Skrevet

Er det så ille å oppgi vekt da? Er det flaut? Tror ikke legen henger seg opp i din vekt...

• Liker 1
Skrevet

Jeg var til mr nå i september, ble ikke spurt om vekt. Skal til mr neste helg og har ikke blitt spurt om vekt ennå.

Skrevet

Er det så ille å oppgi vekt da? Er det flaut? Tror ikke legen henger seg opp i din vekt...

Nei, jeg bare lurte på hvorfor.

TS

Skrevet

Så jeg kan ha på meg sminke (mascare og pudder) når jeg skal ta MR av buken/bekken området?

Tusen takk for svar foresten.

TS

Skrevet

Jeg gjettet ikke. Jeg gjenfortalte det svaret jeg fikk da jeg selv skulle ta MR.

Og hvis det ikke er viktig å unngå sminke med mindre man skal ta bilde av hodet, synes jeg det er rart at jeg fikk streng beskjed om å ikke sminke meg da jeg skulle undersøke korsryggen.

Skrevet

Jeg gjettet ikke. Jeg gjenfortalte det svaret jeg fikk da jeg selv skulle ta MR.

Og hvis det ikke er viktig å unngå sminke med mindre man skal ta bilde av hodet, synes jeg det er rart at jeg fikk streng beskjed om å ikke sminke meg da jeg skulle undersøke korsryggen.

Hæ? den uttalelsen synes jeg var rar..Jeg har nettopp lært om MR (går radiograf) og dette med sminke er kun en regel ved MR av hodet fordi det kan gi artefakter på bildet.

Det er ikke mye metall i sminken at du vil bli dratt inn i maskinen for å si det slik,det er ikke derfor de er så "strenge" på dette. det er som sagt for å unngå artefakter (har sett MR bilde av et hode hvor pasienten brukte mascara med metall og da går det utover øynenes fremstilling på bildet) Jeg har stått i inntil en påslått MR maskin med sminke og det eneste som ble sugd inn var bh'en. (den ble ikke sugd inn men jeg kjente det dro i den)

Trist at enkelte såkalte fagfolk skal skape redsel ved å feilinformere pasienter.

Skrevet

Hæ? den uttalelsen synes jeg var rar..Jeg har nettopp lært om MR (går radiograf) og dette med sminke er kun en regel ved MR av hodet fordi det kan gi artefakter på bildet.

Det er ikke mye metall i sminken at du vil bli dratt inn i maskinen for å si det slik,det er ikke derfor de er så "strenge" på dette. det er som sagt for å unngå artefakter (har sett MR bilde av et hode hvor pasienten brukte mascara med metall og da går det utover øynenes fremstilling på bildet) Jeg har stått i inntil en påslått MR maskin med sminke og det eneste som ble sugd inn var bh'en. (den ble ikke sugd inn men jeg kjente det dro i den)

Trist at enkelte såkalte fagfolk skal skape redsel ved å feilinformere pasienter.

Tuller du? Hva slags stoff har du i BH`n din? :sjokkert:

Sønnen min har vært på mr maaange ganger, og jeg har sittet rett ved maskinen, har aldri kjent noe i BH`n gitt... :)

Og han må aldri oppgi vekt heller, men kanskje fordi han er barn, og under en viss vektgrense? :vetikke:

(Han har også tatt med kontrast hver gang, så egentlig rart at det ikke er mer nøye med vekta på barn/unge...)

Skrevet

Siden det er radiografer her inne kan jeg kanskje spørre om en ting.

Mannen min skal i MR i morgen. Han fikk time temmelig akutt på fredag ettermiddag, og glemte å spørre om det ville være noe problem med det ankeret han har innoperert i tommelfestet. En UCL skade.

Slik jeg har klart å google det, skulle det ikke by på problemer, men det hadde jo vært kjekt å få svar fra noen som gjør dette til daglig. Det dreier seg da om et lite metall"anker" ca en cm stort. Mr undersøkelsen skal omfatte hele ryggsøylen.

Skrevet

Tuller du? Hva slags stoff har du i BH`n din? :sjokkert:

Sønnen min har vært på mr maaange ganger, og jeg har sittet rett ved maskinen, har aldri kjent noe i BH`n gitt... :)

Og han må aldri oppgi vekt heller, men kanskje fordi han er barn, og under en viss vektgrense? :vetikke:

(Han har også tatt med kontrast hver gang, så egentlig rart at det ikke er mer nøye med vekta på barn/unge...)

Spiler ;)

Siden det er radiografer her inne kan jeg kanskje spørre om en ting.

Mannen min skal i MR i morgen. Han fikk time temmelig akutt på fredag ettermiddag, og glemte å spørre om det ville være noe problem med det ankeret han har innoperert i tommelfestet. En UCL skade.

Slik jeg har klart å google det, skulle det ikke by på problemer, men det hadde jo vært kjekt å få svar fra noen som gjør dette til daglig. Det dreier seg da om et lite metall"anker" ca en cm stort. Mr undersøkelsen skal omfatte hele ryggsøylen.

Nå kan jeg ikke skyrte på meg å være radiograf helt enda men drister meg til å svare. Er litt usikker på den biten men de skal ha oversikt over hva som er greit når det kommer til innopererte ting og tang så om mannen din sier ifra om dette imorgen så finner de nok ut av det :) (de pleier å ha et skjema som skal fylles ut på forhånd hvor det spørres om man har noe innoperert men dette kan selvsagt variere fra sted til sted)

Skrevet

Man blir ganske flink til å anslå vekt etterhvert... så derfor er det ikke alltid man spør.... av og til har legen fylt ut på forhånd, men det er særdeles sjelden.

Til deg som skal bli radiograf: MR maskinen er alltid påslått!

Skrevet

Man blir ganske flink til å anslå vekt etterhvert... så derfor er det ikke alltid man spør.... av og til har legen fylt ut på forhånd, men det er særdeles sjelden.

Til deg som skal bli radiograf: MR maskinen er alltid påslått!

Det vet jeg men det er det ikke sikkert alle andre vet,var derfor jeg skreiv det slik ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...