Gå til innhold

Prevensjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har gått på p-piller i over fire år nå, er veldig fornøyd med pillene jeg går på, men har begynt å vurdere om jeg skal gå over til p-stav.

Noen som har noen erfaringer å dele ang. dette?

Hvordan fungerer p-staven i forhold til pillene?

Fordeler/ulemper?

Alle tips og råd tas i mot med takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*dytter*

Skrevet

Spørsmålet burde heller stilles på kropp og helse-underforumet. :)

Skrevet

Jeg har brukt p-piller i ung alder, vært gjennom to hormonspiraler og har nå p-stav. Er kjempefornøyd! Lite\ingen mens, ingen smerter ( noe jeg hadde endel av med spiral), trenger ikke å huske piller hver dag, og blir ikke gravid.

Grei prosedyre å sette inn, kjenner den, men ser den ikke. Har ett år igjen på den jeg har nå, kommer til å sette inn ny neste høst.

Gjest WendyClear
Skrevet

Dersom du ikke har noen problemer med vanlige p-piller (med begge hormoner og ikke mini-pille) kan du fint gå over til p-stav uten å merke store forskjellen. Fordelen blir da at du slipper å huske på pille som skal tas, og du vil være sikker mot graviditet i 4 år(usikker på om alle holder så lenge..) framover. Jeg ville ikke anbefalt å sette p-stav før en har prøvd p-piller, rett og slett fordi en ikke vet hvordan en reagerer på hormonene.

Ulempen vil være at du ikke kan kutte den ut selv, men må til legen dersom du opplever noen uheldige bivirkninger av den.

Skrevet

I <3 P-stav !

Skrevet

Dersom du ikke har noen problemer med vanlige p-piller (med begge hormoner og ikke mini-pille) kan du fint gå over til p-stav uten å merke store forskjellen. Fordelen blir da at du slipper å huske på pille som skal tas, og du vil være sikker mot graviditet i 4 år(usikker på om alle holder så lenge..) framover. Jeg ville ikke anbefalt å sette p-stav før en har prøvd p-piller, rett og slett fordi en ikke vet hvordan en reagerer på hormonene.

Det er vel omvendt. P-stav (Implanon) inneholder kun gestagen som minipiller. Tåler man minipille, tåler man mest sannsynlig p-stav. P-piller inneholder både gestagen og østrogenstoff. Ikke alle kan bruke prevensjon med kun gestagen (mindre hormonmengde), da noen reagerer med dårlig regulering av blødninger og får konstant mensen eller småblødninger hele tiden. Det er jo verdt å finne ut av før man setter inn en p-stav som skal sitte i tre år.

Gjest WendyClear
Skrevet

Det er vel omvendt. P-stav (Implanon) inneholder kun gestagen som minipiller. Tåler man minipille, tåler man mest sannsynlig p-stav. P-piller inneholder både gestagen og østrogenstoff. Ikke alle kan bruke prevensjon med kun gestagen (mindre hormonmengde), da noen reagerer med dårlig regulering av blødninger og får konstant mensen eller småblødninger hele tiden. Det er jo verdt å finne ut av før man setter inn en p-stav som skal sitte i tre år.

ahh, da må jeg være misinformert og setter pris på rettelsen :)

Rådførte meg med lege angående dette for mange år siden, så da blandet jeg bare sammen. Jeg har gått på både p-pille og minipille selv og tålte ingen av delene, så for meg ble det aldri et alternativ med p-stav.

Skrevet

Jeg har hørt flere skikkelgie skrekkeksempler på p stav så her går det i piller..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...