Gå til innhold

Smelte hama-perler uten strykejern?


Gjest

Anbefalte innlegg

Såh, jeg var i det kreative hjørnet igår og investerte i Hama perler og tenkte jeg skulle lage noen enkle "julegaver". Men... Etter å ha perla meg ferdig kom jeg på at jeg trengte jo et strykejern! Noe jeg ikke har... Jeg har prøvd å la en kjele stå på ovnen med vann i, til det har fosskokt en god stund, og så satt det oppå perlene (med bakepapir mellom selvsagt), men det funka ikke.

Noen andre smarte folk der ute? Og joda, jeg kan jo spørre naboene, men den sitter litt langt inne. Dessuten kommer jeg til å trenge flere ganger.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 2 uker senere...

Jeg tror jeg ville gått inn for å skaffe meg et billig, lite strykejern. Om du kikker deg litt rundt vil du nok kunne få slike reisejern ganske billig, eventuelt kan du jo sjekke om du finner noe på finn.no? Eller ønske deg til jul :)

Jeg kommer hvert fall ikke på noe som kan gi nok varme, og samtidig være stødig og enkelt nok.. Det kan jo kanskje være om du har en rettetang til hår? Og er litt oppfinnsom med hvordan det praktisk er mulig.. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bake det i ovnen?

Man må vel ha med det plastbrettet som man perler på? Så da vil vel det også smelte i prosessen? Jeg vet ikke altså, bare tenker litt høyt her.

Ellers tenker jeg at du alltids kan finne et billig eller til og med gratis gammelt strykejern om du går inn på en av disse kjøpe/selge-sidene på Facebook hvis det finnes der du bor. Etterlyser man småting der dukker det alltids opp noen som har noe gammelt å gi bort eller selge for en billig penge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville IKKE ha bakt det i ovnen. Da vil alt smelte, ikke bare det øverste laget.

Jeg ville kjøpt et strykejern eller spurt venner eller banket på hos naboen og spurt om å få låne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å lage en perleskål? De blir ganske fine! Finn frem en rund, ildfast skål og legg ett lag med perler nedi (bare ett lag, fungerer dårlig med flere], så langt opp du vil skåla skal gå oppover kantene. Sett ovnen på 200 grader, la stå inne i 10 minutter. Ta ut, hell iskaldt vann på, Voila!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper forsøket ditt ikke fungerte fordi gryta ikke blir mer enn 100 grader siden du hadde vann oppi (vannets kokepunkt). Varmer du opp en gryte (eller kanskje helst en stekepanne) uten noe i, vil den bli varmere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville IKKE ha bakt det i ovnen. Da vil alt smelte, ikke bare det øverste laget.

Jeg ville kjøpt et strykejern eller spurt venner eller banket på hos naboen og spurt om å få låne.

Jeg så for meg at man snudde brettet på et bakepapir og bare "stekte" perlene. Men mulig at det vil flyte helt utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken om stekepanne slo meg og. Eller, kanskje plata på kaffetrakteren? Kan kanskje bli litt vanskelig siden du må snu brettet med perlene på, men det er kanskje verdt et forsøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...