Gå til innhold

Noen som har erfaring med angst og Cipralex?

Fremhevede innlegg

Gjest Bomullsdott
Skrevet

Halloen.

Jeg har gått på Cipralex 10 mg i et halvt hår.

Medisinen har fungert ypperlig på min depresjon, og det gjør at jeg klarer å gjennomføre hverdagene bedre. Selvmordstankene er der ikke hver eneste dag, kun enkelte dager eller i tunge perioder - så det er stor bedring der. Jeg er ikke lenger like deprimert som jeg var, og det er deilig.

Så kommer problemet. I tillegg til depresjonen sliter jeg også med kraftig sosial angst. Det er noe jeg har levd med i rundt fem år, og det har blitt verre og verre med årene. Jeg er livredd og engstelig for andre mennesker. Jeg kan begynne å grine bare av å tenke på sosiale situasjoner jeg vet kommer i nær framtid. Jeg er så redd for mennesker at jeg blir syk av det. Jeg kunne gått enda mer i detaljer om min angstsituasjon, men det er ikke nødvendig. De av dere som vet hva sosial angst er, vet godt hva det er. Og jeg har det kraftig. Ikke så ille at jeg ikke kan bevege meg ut av døra eller ta bussen, men direkte kontakt med mennesker klarer jeg ikke. Jeg tørr ikke snakke med noen, jeg hater å bli snakket til, spørre om noe eller ha gruppearbeid på skolen. Jeg hater oppmerksomhet, jeg føler meg dum uansett hva jeg gjør, jeg engster meg for at de skal være slemme mot meg. I tillegg til tankene blir jeg varm, småkvalm og får hjertebank. Det er helt forferdelig og ødelegger hele livet mitt. Jeg vil bare kunne leve normalt uten denne drittangsten. Jeg vil kunne forholde meg til mennesker på en normal måte, uten å frykte dem.

Greia er at Cipralexen ikke hjelper noen ting på min angst. Det hjelper bare på depresjonen. Jeg spurte psykologen min om hvorfor, hun mente at det er individuelle variasjoner på virkningen, eller at angsten sitter så dypt at ikke medisiner kan bedre angsten.

I det siste har vi snakket om å øke dosen fra 10 mg til 15 mg, for å se om det kan hjelpe meg med angsten. (Jeg har prøvd øvelser jeg får av henne, men når jeg er så redd at jeg nesten dør av det, så er det ikke særlig gøy.). Hun fortalte om en gutt som hadde gjort det samme, altså økt dosen, og han ble visstnok svært ukritisk.

Vil dere anbefale meg å øke dosen fra 10mg til 15 mg? 5mg fra eller til virker ikke så mye. Merker man stor forskjell bare på 5mg? Tror dere det kan hjelpe meg å overvinne angsten?

Noen innspill?

Jeg er jo redd for bivirkninger, som ekstremt tankekjør, likegyldighet osv...

Videoannonse
Annonse
Gjest cipralex
Skrevet

Hei!

Har selv gått på både 10,15 og 20mg på Cipralex pga sosial angst og depresjoner.

10mg: Liten virkning, men jeg var ikke lenger like deprimert.

15mg: Fikk mer angst og depresjoner. I tillegg til at jeg ble et nervevrak.Jeg hadde ikke kontroll på følelsene mine og jeg kunne gråte og le samtidig.

(jeg spurte om å få øke dosen til 20mg, dum som jeg var. jeg fortalte ikke legen om disse bivirkningene)

20mg: Ble totalt likegyldig. Ingen følelser. Ga faen i alt. Jeg følte meg som en zombie.

Jeg kunne ikke le mer, følte ingen glede, følte ingen sorg. Jeg hadde ikke følelser. Utrolig skummelt når jeg tenker tilbake på det.

Min mening er at jeg har det bedre uten antidepressiva. Og når jeg tenker meg om så er antidepressiva skummelt. Det går jo rett i hjernen på deg. Jeg skal aldri begynne på antidepressiva igjen.

Du kan jo prøve å øke med 5mg og se hvordan det er for deg. Det virker jo forskjellig på alle, så det er vanskelig å vite. Kanskje du får et mye bedre liv, og kanskje du ikke gjør det. Du kan ta sjangsen på å øke dosen med 5mg. Om det ikke virker for deg kan du jo bare gå ned på 10mg igjen. Anbefaller deg iallefall ikke å øke dosen til 20 om du en gang skulle komme på å gjøre det..

Jeg ønsker deg masse lykke til! Håper at det ordner seg for deg. :klemmer:

Skrevet

Det var først når jeg økte fra 10 til 15 mg at angsten virkelig ble bedre. Prøvde nettopp å redusere ned fra 15 til 10 mg igjen, men måtte gi opp da jeg fort fikk problemer igjen. Du får prøve og se hvordan det går. Men gi det noen uker!

Skrevet

Hva slags øvelser er det du har fått prøve?

Jeg har veldig gode erfaringer med kognitiv terapi, og er helt sikker på at det ikke er dumt, i og med at man lærer utrolig mye om seg selv og sine egne tanker/reaksjonsmønstre gjennom behandlingen. Da tar man tyren ved hornene i stedet for å snu ryggen til den.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Virkningen av antideppresiva er så individuell at det er umulig å vite hvordan det funker for deg. Det eneste jeg er veldig obs på er at legene er alt for kjappe men å skrive ut medisiner.

Endret av Raggy
Skrevet

Jeg fikk Cipralex mot depresjon, noe som førte til at angsten ble bare verre og verre. Det som har hjulpet meg er kognitiv terapi. Da jeg gikk igjennom en nytt tøff periode privat (dødsfall i nær familie) ville fastlegen ha meg på Cipralex igjen. Angsten kom tilbake, så aldri mer cipralex på meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...