Gå til innhold

Predikativ og direkte objekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sitter og sliter litt med å lære å analysere setninger syntaktisk. Forstår ikke helt forskjellen på et direkte objekt, og predikativ. Det står at man skal spørre hva (hvem)+V+S for å finne direkte objekt, og hva+V+S for å finne predikativ. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://minvei.no/read/8e315621-10da-45c4-8fd8-a2d889e642ad

Her kan du lese greit om predikativ. Se på verbet, så finner du forskjellen på predikativ og dorekte objekt.

Jeg kjøper en bil

S V D.O.

Jeg er ei jente.

S V Pred.

er (være) er et uselvstendig verb (har ingen betydning i seg selv), og tar alltid predikativ, aldri direkte objekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Drue

http://minvei.no/read/8e315621-10da-45c4-8fd8-a2d889e642ad

Her kan du lese greit om predikativ. Se på verbet, så finner du forskjellen på predikativ og dorekte objekt.

Jeg kjøper en bil

S V D.O.

Jeg er ei jente.

S V Pred.

er (være) er et uselvstendig verb (har ingen betydning i seg selv), og tar alltid predikativ, aldri direkte objekt.

Det stemmer ikke at det alltid er predikativ etter "er". Eks.

Jeg er på hytta.

For min del tenker jeg på predikativ som ledd som beskriver subjektet eller objektet. I mange tilfeller kan det hjelpe å sette inn et ord som "svært" for å finne ut om det er predikativ.

Jeg er (svært) hyggelig.

Andre steder viser kongruensen om det er predikativ eller ikke. Du vil se på bøyningen om det er adverbial eller predikativ.

Hun svømmer vakker (vakker = pred.)

Hun svømmer vakkert (vakkert = adv.)

Endret av Herr Drue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del tenker jeg på predikativ som ledd som beskriver subjektet eller objektet. I mange tilfeller kan det hjelpe å sette inn et ord som "svært" for å finne ut om det er predikativ.

Jeg er (svært) hyggelig.

Bra test. Og subjektspredikativ er altså et ledd som beskriver subjektet (huset ser fint ut), mens objektspredikativ er ledd som beskriver objektet (vi malte huset rødt). Predikativ bøyes for øvrig dermed i kjønn og tall i samsvar med leddet det beskriver, i motsetning til direkte objekt, som jo ikke er knyttet til subjektet på samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Herr Drue

Hva med å spørre hvordan+v+s ?

Det er en dårlig fremgangsmåte. "Hvordan" kan gå like mye på verbal som subjekt. Se eksempelet mitt lenger opp. Her må man isåfall se på kongruensen (samsvarsbøyningen) til adjektivet. Altså om det står til verbalet eller subjektet.

Egentlig skjønner jeg ikke hvordan man blander D.O og predikativ. Det vanlige å blande er adverbial og predikativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, kanskje jeg er sær, men jeg klarer virkelig ikke å få det inn i hodet :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Vel, kanskje jeg er sær, men jeg klarer virkelig ikke å få det inn i hodet :sjenert:

OK, men da kan kanskje det faktum at predikativ ofte består av et adjektiv, mens direkte objekt aldri gjør det, hjelpe? :) Dermed - hvis det er et adjektiv det dreier seg om, så er det aldri direkte objekt.

Ser du forresten forskjell på de uthevede leddene i setningene under?

Jeg er ingeniør.

Per er snill.

Jeg liker ost.

Per virker intelligent.

Per drikker vin.

I disse setningene er det sånn at "ingeniør", "snill", og "intelligent" beskriver subjektet (som i disse tilfellene er ordet som står først i setningen), mens "ost" og "vin" ikke gjør det. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...