Gå til innhold

Skravletråd 2012

rhubarb

Anbefalte innlegg

Jordmor sjekket ikke modning her, så det er tydeligvis ikke standard prosedyre.. Men er sikkert noen jordmødre som gjør det mer enn andre vil jeg tro..

Så da aner jeg ikke hvordan jeg ligger an i løypa :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Angel-A: jeg har termin 26/7, dvs 34+5 i dag :hjerte:

Hvordan kjennes modning? Hos meg har det begynt å stikke og prikke "der nede" de siste dagene. Kan det være modning jeg kjenner? Jeg kvepper til, og ofte kommer det påfølgende kynnere. Hodet er ikke festet, om det har noe betydning.

Synes formen egentlig stadig blir dårligere, sliter så veldig med hevelser i beina og hendene, og at kroppen er TUNG. Gleder meg stadig mer til han kommer :rodmer: OG jeg gleder meg til å høre hvordan det går for dere andre! Elsker fødselshistorier og -oppdateringer, selv om jeg ser for meg at jeg aldri vil å ned min egen når det er overstått, da er det jo ferdig :fnise: . Eller kanskje det er litt terapi å få det ned på "papiret", mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå nærmer det seg jenter:) Må si jeg gleder meg til å få den lille prinsessen ut i verden nå. 5 uker og 4 dager til termin. Håper det skjer et par uker før, for det er greit:) Yenkte sette igang med akupunktur i uke 38 og se om det hjelper. Hva har tenkt til å bruke som smertestillende under fødselen, Jeg har også veldig lyst til å ha akupunktur før og under fødselen, om de har kapasitet til det på Rikshospitalet når jeg kommer inn.

Ellers Ruhab så har jeg også kjent sånne stikk der nede. Hadde flere og hyppige når vi var å gikk på et handlesenter for en drøy uke siden, der ilte opp, var veldig vondt, men ga seg etter et par sekunder. Ikke vært noe særlig siden. Skal til jordmor imorgen, så skal spørre henne da.

Alt er forøvrig klart her hjemme. Vogn, bilsete, klær, senger (en på rommet hennes og vugge på vårt rom) er redd opp, hehe, og endel klær ligger klart. Tom bleier etc er i hus:) Kjæresten min og min datter drar en uke til Hellas søndag om en uke, blir en uke, og jeg har lovet å knipe igjen:) Litt nervøs er jeg for at noe kan skje, men håper virkelig ikke det! Har ikke lyst til å dra til sykehuset å føde alene.. Satser på at det går bra:)Er jo nesten fire uker til termin når de kommer hjem igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det akkurat tre uker til termin, og om fem uker er hun garantert her. I høst syntes denne delen av svangerskapet så langt frem, men nå er den her. Jeg har gått ut i permisjon og det er deilig å slippe og tenke på jobb på lenge. Nå er det livet som mamma og pappa starter for alvor, i hjertet har vi vært det lenge, og vi gleder oss veldig begge to.

Ang smertestillende under fødselen kommer jeg til å ta det som det kommer, men har de tilbud om akupunktur når vi er der kommer jeg til å vurdere det sterkt.

Ellers er jeg også litt bekymret for å måtte dra på føden alene jeg også og at gubben ikke skal rekke frem til fødselen ( han pendler). Hun trenger ikke å komme noe før termin i alle fall, siste uken før går det greit at hun kommer for da er han hjemme :)

Totta, bleier er i hus her også, fått fra venninner som hadde hamstret for mye :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 dager igjen her til term :rodmer: og nååå kommer vannet i kroppen... Er så ubehagelig da det føles ut som jeg har holdt i og tråkket på masse humler (bare ikke akkurat like vondt, men blir så ubehagelig og hoven)

Føler meg for det meste i super form og har en del energi enn tidligere, jippii :fnise: men den gode natt søvnen eksisterer ikke lengre... Sov en time på sofaen idag, og det gjorde veldig godt for kropp og sinn...er ganske irritabel for tiden føler jeg og kan nesten skylde på mangelen av god søvn føler jeg :fnise:

Nå dro typen hjem til moren sin for å campe der i 1 1/2 uke fordi han skal på obligatorisk sikkerhetskurs... (skulle han ha sovet der kurset har vært, hadde han ikke kommet seg til sykehuset om fødselen hadde begynt midt på natta.. Hurra for sjeldne fergeavganger om kveldene :fnise: ) så håper egentlig (men samtidig ikke heh) at lillegull holder seg inne til at han er ferdig med kurset :fnise:

Gjør dere noe spesielt for å få tiden til å gå fortere da jenter?? :-)

Her går det mye tid på baking av alt og ingenting :fnise: , planlegging av maling av rom i nye leiligheten våres osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært hos jordmor idag, og spurte bl.a om hun kunne sjekke modning, men det ville hun ikke enda. Hun sa det kunne fremskynde fødsel, så det blir ikke før nærmere termin isåfall sa hun. Samboeren min var med, tenkte det skulle berolige i forhold til ferien samboeren og min datter drar på søndag og blir en uke (Hellas), men ble jo bare mer urolig av det. JM sa at prinsessen har snudd seg og ligger med hode ned, og at hun ikke kan garantere at hun blir der inne til termin. Etter timen og store deler av dagen, har samboeren min vært kjempelei seg og grått masse. Så lei seg og redd for at noe skal skje her imens de er på ferie. De kommer jo hjem etter en uke, og jeg føler ikke at noe vil skje så fort. Prøver å roe ned så godt jeg kan, vil jo heller ikke føde før de er hjemme. Ble spurt om jeg ikke kan bli med de til Hellas, men har ikke lyst til å ut å fly og ned i varmen nå. Er nok mye bedre for meg og den lille i magen å bli hjemme å ruge:) Jaja, håper de koser seg en uke med sommer og sol, så skal jeg ta det med ro her hjemme og prøve ikke føde. Er fortsatt 3 1/2 uke til termin når de kommer hjem, så dette går nok bra:) Bare så vondt å se min samboer sååå lei seg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å vet du hva Totta..Det e så utrolig vondt å se at mannen tar til tårene.

Det knuser meg hver gang når jeg gutta triste og lei seg. :sukk: Men det er rett og slett sånn at de gutta får virkelig kjenne det i hjertet når en liten baby skal komme, og så heldig du er som har en mann som har et så stort hjerte. :)

Kansje dere skal snakke sammen om det litt mer samt å forberede seg mentalt på at ting KAN skje, men om det skjer så vil det gå bra! Kanskje det er noen du kan ringe som kan være med deg bare i tilfelle noe skjer, slik at han får roet seg? :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom jordmor i dag og hun var veldig positiv til modningsakupunktur! :jepp: Lurer på om jeg ikke skal få bestilt meg en time bare for å kjenne altså, blir jo så nysgjerrig og litt redd for å gå glipp av noe. :sjenert: :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det 100 % sykemelding fra idag, jeg er jo bare 31 uker på vei, men tulla har allerede lagt seg godt til rette og hodet er festa. Så jordmor ville ikke ta noen sjanser på at hun skulle komme for tidlig.

Ble bittelitt stressa nå ja...

Så modningsakupunktur tror jeg at jeg står over ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, så tidlig hun festet seg, er det vanlig, eller har det gjerne med flergangsfødende å gjøre?

Skal til jm i morra på kontroll, og er da 29+3.

Aner ikke om man kan kjenne selv om hodet er festet, min første satt jo i seteleie og ble aldri festet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

angelou, jeg forstår veldig godt at du ikke tørr å prøve. :) Min har enda ikke festet seg, men ligger med hodet nede. Men som jordmor sa så trenger ikke det å ha noe å si i forhold til fødsel, det kan skje når som helst nå, hodet festet eller ikke. :)

Om hodet ikke fester seg før fødsel, kan det bety en lengre fødsel, eller evt modningsfase? :klo:

-----

Hihihi, må bare fortelle en historie jordmor kom med på svangerskapskurset. Det var et par som var inne hos jordmor i slutten av svangerskapet, barnefar var med for første gang. Under undersøkelsen spurte mor om hodet var festet, jordmora svarte forsiktig at hodet ikke var festet enda og det var ikke sikkert at hodet ville feste seg før fødsel. Barnefaren ble kjempebekymret men ville ikke dele sine bekymringer med vordende mor. Den siste timen hos jordmor ble igjen barnefar med, under undersøkelsen ble det igjen sjekket om hodet var festet osv. Jordmor kunne fortelle de at hodet var godt festet og at fødselen kunne starte når som helst. Barnefar sukket høyt og var tydelig veldig lettet, både partner og jordmor synes det var litt rart at han skulle synes det var så bra og at han skulle reagere så sterkt. Viste seg at stakkars barnefar ikke helt hadde forstått at det var snakk om at hodet skulle feste seg ned i bekkenet, han hadde trodd at hodet ikke var festet til kroppen til babyen stakkars.. :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihihi, må bare fortelle en historie jordmor kom med på svangerskapskurset. Det var et par som var inne hos jordmor i slutten av svangerskapet, barnefar var med for første gang. Under undersøkelsen spurte mor om hodet var festet, jordmora svarte forsiktig at hodet ikke var festet enda og det var ikke sikkert at hodet ville feste seg før fødsel. Barnefaren ble kjempebekymret men ville ikke dele sine bekymringer med vordende mor. Den siste timen hos jordmor ble igjen barnefar med, under undersøkelsen ble det igjen sjekket om hodet var festet osv. Jordmor kunne fortelle de at hodet var godt festet og at fødselen kunne starte når som helst. Barnefar sukket høyt og var tydelig veldig lettet, både partner og jordmor synes det var litt rart at han skulle synes det var så bra og at han skulle reagere så sterkt. Viste seg at stakkars barnefar ikke helt hadde forstått at det var snakk om at hodet skulle feste seg ned i bekkenet, han hadde trodd at hodet ikke var festet til kroppen til babyen stakkars.. :fnise:

:ler:

Ja, det er vel ikke lett å holde styr på alt :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 uker i dag, og da er hun ikke lenger prematur om hun kommer :strix:

Men tenker at det er lenge til fødsel, hodet er ikke festet ennå...men Angel-A, sa jordmoren din at det ikke har noe å si for hvor lenge det er igjen? Det er jo supert i såfall!

De to siste dagene har jeg hatt helt utrolige bekkensmerter, men er bedre i dag heldigvis!

Stikkinger oppi der har jeg hatt en god stund allerede.

Er så rart for jeg har grudd meg for fødselen ganske mye, men nå når det nærmer seg gruer jeg meg ikke lenger, men ser faktisk fram til det!

Fikk i dag høre at venninnen min og mannen, som begynte å prøve samtidig med oss, sannsynligvis ikke kan få barn :trist: Syns det er vanskelig å vite hva man skal si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Julibaby, det beste er bare å være der for venninna di og mannen, la dem vite at de kan snakke med deg hvis de føler for det, ikke trekk dere unna. Det er også greit å være åpen på at du også synes det er trasig og ikke helt vet hva du skal si. Snakker av egen erfaring (vi har brukt over fire år for å komme så langt som vi har), noe av det vondeste for meg var faktisk når folk trakk seg unna, unnlot å dele ting og tilslutt ikke tok kontakt mer. Vi har hatt noen vennepar som som sakte men sikkert forsvant ut av livene våre så snart de fikk barn. Men sånn sett er alle forskjellig og jeg kan ikke gi et fasitsvar på hvordan de takler situasjonen, det viktigste er nok å ha en god dialog med dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd pusilus! Er jo vanskelig for man vil jo vise at man bryr seg samtidig som man er redd for å presse seg på eller mase...Også sitter man der høygravid og føler det er en rosa elefant i rommet..

Her på KG har jeg inntrykk av at det er et tema man aaaaldri skal ta opp, men har en kollega som sliter og er veldig åpen om det, og hun sier som deg at det verste er venner som later som det ikke er et tema og trekker seg unna liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vært og hentet vogna, så nå er den i hus. Lørdag og butikken var full av andre som også skulle hente vogn. Trodde jeg hadde vært original i fargevalg, synes stort sett alle velger svart eller marineblå Emmaljungavogn, men der tror jeg at jeg har tatt grundig feil, det virker som brunt er en trend i år, synes nesten alle de andre også hentet vogn i fargen brown flowers. :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Masse aktivitet i magen, kjennes ut som en fot er på vei øverst på høyre side. Veldig rart:)! 35+3 idag. Hatt mye stikking fra underlivet og oppover idag, bare når jeg står/går. Ikke veldig behagelig! Må liksom stoppe opp når jeg går. Nevnte dette for jm, og lest litt om det, og virker som dette er normalt nå mot slutten. Babyen trykker vel på bekken og nerver. Tung mage og vann i ben/fingre. Måtte klippe av meg en ring hos gullsmeden igår, satt bom fast og gjorde fingeren min vond. Har en følelse av at hun kommer litt før termin, men vil vil gjerne at hun blir til ihvertfall 6 juli, da starter permisjon og jeg har jobb jeg må avslutte, så litt kaos om noe skjer før! Håper alt er bra, så bra det kan:), med dere alle! Ikke lenge igjen jenter, og blir spennende å følge når de nå snart popper ut:)!

Endret av Totta72
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vært og hentet vogna, så nå er den i hus. Lørdag og butikken var full av andre som også skulle hente vogn. Trodde jeg hadde vært original i fargevalg, synes stort sett alle velger svart eller marineblå Emmaljungavogn, men der tror jeg at jeg har tatt grundig feil, det virker som brunt er en trend i år, synes nesten alle de andre også hentet vogn i fargen brown flowers. :skratte:

Haha den fargen har VI OGSÅ :fnise:

Uff, var ute og klipte plen igår for å overraske moren min til hun kom hjem fra fjelltur.. Angrer bittert!!!

Jeg har aldriiiii, aldri opplevd ett så j***** smerte helvet i bekken :(

Stivnet ikke før noen timer etterpå, og har gått med krykker siden.. Sitter jeg eller om jeg har ligget så er det rett å slett nesten umulig å komme seg opp på egenhånd. Har begynt å blitt litt bedre nå heldigvis og håper inderlig at det gir seg asap!

Fikk masrier hele natten og har ikke sovet siden, så nå blir det natta her... Trodde virkelig fødsel var i gang da de hadde en mellomrom på 3-4 min da jeg ringte føden og fikk komme på sjekk..

Riene ga seg så fort jeg satt meg i bilen nesten, og fikk sovet litt på tur til sykehuset(bor en time unna)..

Hadde kun en cm åpning, trappen var myk og tappen var på 1cm lengde som jeg oppfattet det... Har gått med blødninger etter hun undersøkte meg, men har funnet ut nå at det er normalt etter en slik sjekk... De tidligere gangene har jeg aldri blødd etterpå :klo: men hun var ganske hardhendt da så det er sikkert derfor :P

Beklager for å syte, men nå er jeg kjempe lei og nesten litt deppa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha den fargen har VI OGSÅ :fnise:

Uff, var ute og klipte plen igår for å overraske moren min til hun kom hjem fra fjelltur.. Angrer bittert!!!

Jeg har aldriiiii, aldri opplevd ett så j***** smerte helvet i bekken :(

Stivnet ikke før noen timer etterpå, og har gått med krykker siden.. Sitter jeg eller om jeg har ligget så er det rett å slett nesten umulig å komme seg opp på egenhånd. Har begynt å blitt litt bedre nå heldigvis og håper inderlig at det gir seg asap!

Fikk masrier hele natten og har ikke sovet siden, så nå blir det natta her... Trodde virkelig fødsel var i gang da de hadde en mellomrom på 3-4 min da jeg ringte føden og fikk komme på sjekk..

Riene ga seg så fort jeg satt meg i bilen nesten, og fikk sovet litt på tur til sykehuset(bor en time unna)..

Hadde kun en cm åpning, trappen var myk og tappen var på 1cm lengde som jeg oppfattet det... Har gått med blødninger etter hun undersøkte meg, men har funnet ut nå at det er normalt etter en slik sjekk... De tidligere gangene har jeg aldri blødd etterpå :klo: men hun var ganske hardhendt da så det er sikkert derfor :P

Beklager for å syte, men nå er jeg kjempe lei og nesten litt deppa.

:klemmer:

Håper formen din er bedre i dag. Du får prøve å slappe av mest mulig nå frem mot fødsel, kjedelig å ligge og føde med de verste bekkensmertene. :( Tenkt noe på hvilke fødestillinger du vil prøve? Hørt å ligge på siden er best om en har bekkenløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: Vi vurderte også den brune Emmaljungaen. Brun er både min og mannens absolutte favorittfarge :hjerte: Og Emmaljunga har så pene vogner! Vi endte med en Buggis, men vi var lenge i tvil :gjeiper:

Totta: det høres ut som min kropp du beskriver... Vann, stikkinger og kynnere i tide og utide. Det skiller jo bare noen dager på oss, så da slår jeg meg til ro med at det er normalt :fnise:

Nå er vi jo straks i juli :rodmer: Det må jo snart bli en fødsel eller to her inne :popcorn: Lillegutt må gjerne komme litt før termin, men ikke helt enda.

nabie: Håper formen er bedre i dag! Er så dumt at det merkes først i ettertid at man gjør for mye...

Legger til:

Hvor lang tid før termin er det lurt å tenke på/pakke føde-bag?

Og hva tenker dere om å kjøpe brystpumpe før fødsel? Er det ok å kjøpe brukt? Jeg orker ikke manuell, og synes det er veldig dyrt med ny elektrisk, særlig om jeg ender opp med ikke å trenge å bruke den...

Endret av rhubarb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...