Gå til innhold

Hva menes med empiri?


Mamy

Anbefalte innlegg

Hva mener de når de sier at en besvarelse skal gjøre bruk av både empiri og teori? Skjønner at det kan omfatte eksempler, men er det mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å benytte seg av empiri vil si at du skal bygge utsagnene dine på empiri. Altså at du begrunner det du sier, og for eksempel viser til forskning som underbygger det. Men empiri kan også være noe som støttes av eller grunner på erfaring (noe forskning da vil være).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nok si at empiri er f. eks forskningsdata, statistikk e.l. og som kan brukes for å underbygge dine argumenter. Det bør absolutt være akademisk anvendelig med de krav som f. eks repeterbarhet og målbarhet som stilles.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Empiri vil si at man får kunnskap gjennom direkte erfaring, f.eks. gjennom observasjoner. F.eks. kan det å se at svaner er hvite være empiri, det er kunnskap som kan komme fra observasjoner av hvite svaner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en oppgave skal bygges på både empiri og teori, vil jeg si at du skal skaffe deg din egen empiri, altså lage statistikk e.l. Og bruke eksisterende teori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en oppgave skal bygges på både empiri og teori, vil jeg si at du skal skaffe deg din egen empiri, altså lage statistikk e.l. Og bruke eksisterende teori.

Jeg tror ikke man trenger bruke sin egen empiri, det vil jo kunne avhenge av oppgavens omfang og hvor mye tid man har. Men hvis det er gjennomført og publisert empirisk forskning som underbygger teorien kan/bør du bruke dette i besvarelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn helt enkelt kan man si at empiri er fakta, ikke synsing. I forbindelse med teori, er empiri kunnskap man har fått ved undersøkelser og observasjoner, mens teori er det man foreløpig tror, men som ikke helt er avklart på en måte... Arrester meg om det blir helt feil, eller om dette var utenfor det TS lurte på :sjenert:

Endret av Ametrin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Empiri kommer av det greske empeira, som betyr forsøk eller prøve. Data og empiri ses ofte som synonymer i forskning.

Empiri er utsagn om virkeligheten som har sitt grunnlag i erfaring, ikke i synsing. Det er ikke snakk om selve virkligheten, men er mer eller mindre vellykkede representasjoner av virkeligheten.

Teori dreier seg om antakelser og kunnskaper vedrørende virkeligheten. i likhet med data er teorier abstraksjoner av virkeligheten, men vi betrakter som regel teorier som mer abstrakte enn data. Mens data er konkrete representasjoner av den sosiale virkeligheten, er teorier uttrykk for vår generelle kunnskap og våre antakelser om virkeligheten. Disse antakelsene kan enten være mentale eller skriftelige.

(Hentet fra pensumbøker, da jeg tar eksamen i samfunnvitenskapelig metode om noen dager ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...