Gå til innhold

Metall i mikrobølgeovn?


Veronica W

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det slik at det går fint å ha en skje i en kopp i mikrobølgeovnen, mens f.eks aluminiumsfolie ikke fungerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor er det slik at det går fint å ha en skje i en kopp i mikrobølgeovnen, mens f.eks aluminiumsfolie ikke fungerer?

Man skal aldri ha metall i mikrobølgeovn! :nei:

Dette gjelder uansett hva det er. Metall i mikrobølgeovn kan i verste fall være årsak til brann.

Grunnen til at det fungerer bedre med skje enn folie er muligens at strålene kommer fra en vinkel hvor det er mindre sannsynlighet for at skjea blir truffet. Her ser du hvordan en mikrobølgeovn er bygget opp: Kilde

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det faktisk slik at det står i instruksjonsboken til noen mikrobølgeovner at man skal ha en skje oppi kruset, dersom man skal varme noe i kruset f.eks...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres rart ut at man skal ha det i ovnen, men etter å ha undersøkt nærmere nå, ser jeg at man kan ha det i.

It is possible for metal objects to be microwave-oven compatible, although experimentation by users is not encouraged. Microwaving an individual smooth metal object without pointed ends, for example, a spoon or shallow metal pan, usually does not produce sparking. Thick metal wire racks can be part of the interior design in microwave ovens (see illustration). In a similar way, the interior wall plates with perforating holes which allow light and air into the oven, and allow interior-viewing through the oven door, are all made of conductive metal formed in a safe shape. Kilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg bodde i USA var det fy-fy å ha alt av metall i mikrobølgeovnen. Det begynte å gnistre, og mikrobølgeovnene ble fort ødelagt. Vet ikke helt hvorfor, men når jeg gjør det samme her hjemme i Norge, så har det ikke samme effekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en helt vanlig micro kjøpt på Elkjøp i Norge, og da jeg ved et uhell fikk noe metall inni, så gnistret det blått samme sekund jeg skrudde den på.

Det var aliminiumsfolie jeg hadde i

Endret av Alice123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom i skade for å legge inn et fat med metallkant i mikroen, ble litt av et lysshow i det jeg skrudde den på! Nei, metall har intet i mikroen å gjøre, som regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en helt vanlig micro kjøpt på Elkjøp i Norge, og da jeg ved et uhell fikk noe metall inni, så gnistret det blått samme sekund jeg skrudde den på.

Det var aliminiumsfolie jeg hadde i

Alu er en ekstremt ledende legering

Red: Greit å ha med sitatet...

Endret av Flair
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom i skade for å legge inn et fat med metallkant i mikroen, ble litt av et lysshow i det jeg skrudde den på! Nei, metall har intet i mikroen å gjøre, som regel.

Jeg har opplevd at til og med krus og kopper med gullkant gnistrer i mikrobølgeovnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...