Gå til innhold

Tegn på reumatisme?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har,som folk flest,surfet rundt på nettet for å få svar på mine spørsmål. Ettersom jeg har en autoimmun sykdom som ofte forekommer sammen med reumatisme har jeg gått bekymret de siste ukene fordi jeg har hatt smerter i håndleddene.I tillegg har jeg hatt vondt i lille og ringefinger.Det er mest om ettermiddagen og kvelden.Har også kjent litt vondt i anklene. For å få diagnosen reumatisme må smertene ha vart ganske lenge og sammenhengende og det har jo ikke jeg.Men noen ganger har jeg hatt flere dager etter hverandre med uforklarlige ryggsmerter som forplantet seg ned i bena. Noen som kan fortelle meg litt om egne erfaringer?Kanskje om dette er en reell bekymring eller om jeg bare tolker symptomene galt.Synes det holder mer enn nok med de sykdommene jeg har allerede,og er absolutt ikke på jakt etter noen ny diagnose.Bare blir bekymret...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uuusj, henger meg på denne. Har hatt periodisk "verkesmerter" i håndledd, ledd i fingrene og i tærne siden ca rett etter sommerferien. Kommer flere ganger om dagen, og er til tider veldig intenst, men har funnet ut at varme rundt leddene kan hjelpe til en viss grad. Frykter leddgikt, særlig siden mor har det, og det å være disponert for sykdommen er genetisk betinget, har jeg lest. Tør ikke å ta det opp med legen, det er så sjeldent at man får gode nyheter der!! :P

Skrevet

Jeg var hos mnevrolog og han fortalte at morgenstivheten jeg har i leggene er et tegn på revmatisme, siden det allerede ligger i familien.

Skrevet

Jeg var hos mnevrolog og han fortalte at morgenstivheten jeg har i leggene er et tegn på revmatisme, siden det allerede ligger i familien.

Hvor lenge er du stiv før det går over? Jeg er stiv i området bak hælen hele dagen, men blir bedre når jeg går litt. Også blir det verre om jeg har sittet litt igjen. Skal til legen på mandag selv, men sa din lege noe om det? Akkurat som ts har jeg også autoimmune sykdommer, og har ikke lyst på en til... men blir jo småbekymret.

-ikke ts

Skrevet

De første vanlige tegnene på leddgikt er stivhet, varme og røde ledd (betente) på først og fremst fingre, men også tær. Det "skal" være de samme fingrene/tærne på begge sider som er smertefulle eller stive.

Det går ann å ta blodprøver for å sjekke om man har leddgikt.

De andre og større leddene pleier å ta lengre tid før blir smertefulle og stive.

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg er stiv bare en liten stund, til jeg har fått gått litt, men blir sånn om jeg sitter stille en stund også. Nå liksom bevege seg ofte for å holde det borte.

Skrevet

De første vanlige tegnene på leddgikt er stivhet, varme og røde ledd (betente) på først og fremst fingre, men også tær. Det "skal" være de samme fingrene/tærne på begge sider som er smertefulle eller stive.

Det går ann å ta blodprøver for å sjekke om man har leddgikt.

De andre og større leddene pleier å ta lengre tid før blir smertefulle og stive.

Åååh takk, nå ble jeg lettet!

For mine er ikke så veldig stive nemlig. Visst er det vanskeligere å gjøre knyttneve, men det gjelder hele hånden så da er det sikkert grunnet noe annet rart som jeg ikke trenger å tenke på, sier vi. Og ingen rødhet og ingen varme, heller kulde.

I DON'T THINK I HAVE ARTHRITIS ANYMORE, skål for meg og lykke til til dere andre! :D

Skrevet

Dere burde kutte ut gluten og melkeprodukt ... det er en årsakene til bl.a. raumatisme.

Mange, som har cøliaki eller allergier for gluten og melk, der ute uten å vite det, som sliter med masse rare sykdommer itillegg slik som raumatisme, altzheimers, hudproblem, ME osv osv ...

Dette skal man selvfølgelig ikke snakke høyt om, for ingen tror på det uansett, og legene som vet best avfeier det,

men jeg er blitt frisk iallfall for jeg oppdaget at jeg hadde cøliaki og endret kostholdet mitt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skal i utredning for bekhterevs om ikke lenge nå som også er en reumatisk sykdom, og jeg plages med vond (betent) og stiv rygg/sete , betente øyne. Nå finnes det vell mange forskjellige reumatiske sykdommer, men det står vell en del om de i den linken du fikk :)

Jeg måtte selv google meg frem til akkurat den sykdommen, og pushe på hos legen for å få riktige undersøkelser og nå forhåpentligvis diagnose. Har alle symptomer og alle prøver viser den retningen så jeg venter bare på "dommen" om et par uker hos revmatalogen :P

Lykke til videre! Litt godt å lese at man ikke er alene om det selv om det ikke er akkurat samme sykdom det er snakk om :)

Skrevet

Jeg hadde en skummel episode en gang!

Har tidvis vondt i ledd i fingre og tær som beskrevet over, men det går som oftest vekk hvis jeg varmer hendene/føttene. En gang da jeg var ute og det var BIKKJEkaldt, ble fingrene mine HELT stive. Kjæresten prøvde å bøye dem for meg men det gikk ikke. Og han trodde jeg holdt igjen med vilje, men så kjente han på musklene og de var helt slappe. Det var som om leddene bare hadde streiket helt. Kan det være tegn på revmatisme?

Skrevet

Jeg var nylig hos revmatolog etter mange år med smerter i rygg, bekken og sete. i tillegg sliter jeg veldig med betennelser i øynene og i den ene foten. Vi har bektherev i familien, så sjansen er stor for at jeg har det, men det er ikke en lett diagnose å stille. Jeg har og positiv HLA B27, men dette er ikke noe sikkert tegn.

Etter 2 dager på sykehuset, er jeg fremdeles like langt fordi det ikke er påvist noe på MR enda. Det kan ta mange år, til tross for at jeg allerede har vært under utredning i flere år. Det eneste de fant sålangt er tykkere leddhinne på den ene foten som tyder på at den har vært mye angrepet av betennelser.

Håper du ikke har leddgikt! Lykke til :)

Skrevet

Jeg hadde en skummel episode en gang!

Har tidvis vondt i ledd i fingre og tær som beskrevet over, men det går som oftest vekk hvis jeg varmer hendene/føttene. En gang da jeg var ute og det var BIKKJEkaldt, ble fingrene mine HELT stive. Kjæresten prøvde å bøye dem for meg men det gikk ikke. Og han trodde jeg holdt igjen med vilje, men så kjente han på musklene og de var helt slappe. Det var som om leddene bare hadde streiket helt. Kan det være tegn på revmatisme?

Det høres ut som "likfingre"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...