Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

nei de tar blodet ditt hvis du har tatt ibux, bare at de ikke akkurat lager blodplater av det.

Hendte meg to ganger at jeg hadde tatt ibux i dagene før.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke for å kuppe tråden, men noen som vet hvordan reglene er med pepcid og zantac og slike anti-halsbrann ting? Hatt mye halsbrann i det siste og har time til å gi blod igjen rett før jul. Heller holde meg til halsbrannen i noen timer om det gir karantene, damen som tappet meg sist sa at de trenger ekstra mye i jula.

Skrevet

De er veldig opptatt av sjednere blod typer, som resus og B+. Den vanlige AB og A+ er veldig normalt.

Bare forvent deg utrolige rett ut spørsmål på skjermen du svarer på

Nå er jo faktisk AB den sjeldneste blodtypen i Norge, med vel 4 % av befolkningen, om jeg ikke husker feil. B er nest sjeldnest, med 8 %. A og 0 er vel henholdsvis 48 og 40 %.

Jeg er selv AB+, og blir veldig sjelden kalt inn. Grunnen til det er at kun andre med AB+-blod kan bruke min blodtype, og de kan også bruke blod fra alle andre siden vi er universalmottakere. De med blodtype 0- derimot, er universalblodgivere, dvs at alle kan få blod fra dem. Det er alltid bruk for blod, men ekstra mye bruk for dem som har blodtype 0-!

Ang medisinbruk: det er ikke verre enn at du utsetter timen din om du har måtte bruke medisiner som er uforenelig med blodgiving. Jeg har flere ganger gitt blod på sparket, så lenge man er registrert blodgiver og de har ledig tid har jeg alltid blitt tappet :)

Skrevet

Men blir du ikkje spurt om du har teke legemiddel dei siste vekene? Det må ein iallfall svare på der eg gir blod, og har du teke ibux mindre enn to veker før blodgjevinga vert du sendt heim.

Blir du virkelig? :klo: Jeg har ved et par anledninger tatt Ibux noen dager før blodgiving, da sa sykepleieren at de bare merker posen med en liten rød klistrelapp for å vise at blodplatene ikke kan brukes. De røde og hvite blodlegemene kan fortsatt brukes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...