Avalon Skrevet 23. november 2011 #1 Skrevet 23. november 2011 Jeg har tenkt mye på det å gi blod. Jeg har lest på nettsiden, men er ikke sikker på om jeg kvalifiserer. Så jeg håper noen her kan gi meg bedre svar, så jeg vet sikkert om jeg kan eller ikke Sykdommer og plager jeg har: - Migrene og spenningshodepine - Endometriose - Akkurat nå har jeg også senebetennelse. Ellers ikke noe vet om, ble behandlet for en festlig infeksjon for en tid tilbake, men den er borte nå. Har hatt samme sexpartner i litt over et år nå, før min samboer dukket opp hadde jeg ikke hatt sex på minst 2 og et halvt år. Medisiner: - Migrene medisiner, disse tas jo kun når anfallet er der. - P-piller. - Tar ingenting for senebetennelsen, da det ikke virket... Ellers tar jeg sånn möllers dobbel omega 3 og noen ganger tar jeg melatonin. Jeg ANER ikke hvilken blodtype jeg har Det jeg lurer mest på er kan jeg gi blod når jeg nå og da bruker medisiner for migrene og bruker p-piller? Håper noen kan gi meg svar
AnonymBruker Skrevet 23. november 2011 #2 Skrevet 23. november 2011 Du kan gi selv om du går på p-piller. Migrenemedisinen din vet jeg ikke, mulig du må ha en liten karantene på 1-2 uker etter du har tatt de tablettene. Men det er ikke sikkert. Når du melder deg som blodgiver så tar man blodprøver og du kan stille alle de spørsmålene du lurer på. 1
Avalon Skrevet 23. november 2011 Forfatter #3 Skrevet 23. november 2011 Du kan gi selv om du går på p-piller. Migrenemedisinen din vet jeg ikke, mulig du må ha en liten karantene på 1-2 uker etter du har tatt de tablettene. Men det er ikke sikkert. Når du melder deg som blodgiver så tar man blodprøver og du kan stille alle de spørsmålene du lurer på. Ok, takk for svar. Det som er med migrenen er at jeg kan ha perioder hvor den varer i månedsvis, man kan liksom ikke forutse når jeg får det og hvor lenge det vil vare. Jeg har det slik at jeg dessverre har flere dager i mnd med migrene enn det jeg har uten, noen ganger kan det være omvendt men det er sjelden.
Mynona Skrevet 23. november 2011 #4 Skrevet 23. november 2011 Jeg skal gi første gang om 2 uker, så jeg har vært på sånn registrering og testing tidligere. Der fikk jeg masse info. P piller er greit. Migrenemedisiner vet jeg ikke, men det er 2 ukers karantene på ibux og paracet, så det er sikkert noe lignenede på mirgrenemedisiner. Det er også 2 ukers karantene hvis man har vært syk, og du kan ikke gi hvis du har åpne sår. Så jeg fikk beskjed om at hvis jeg var forkjøla den dagen jeg skulle gi, måtte jeg bare ringe å avlyse. Men når du registrere deg, ringer de deg opp og spør en del kontrollspørsmål før de kaller deg inn på prøvetaking, så da får de eliminert deg evt på tlf. Ellers kan du bare ringe blodbanken, så svarer de på det du lurer på. 1
Avalon Skrevet 23. november 2011 Forfatter #5 Skrevet 23. november 2011 Jeg skal gi første gang om 2 uker, så jeg har vært på sånn registrering og testing tidligere. Der fikk jeg masse info. P piller er greit. Migrenemedisiner vet jeg ikke, men det er 2 ukers karantene på ibux og paracet, så det er sikkert noe lignenede på mirgrenemedisiner. Det er også 2 ukers karantene hvis man har vært syk, og du kan ikke gi hvis du har åpne sår. Så jeg fikk beskjed om at hvis jeg var forkjøla den dagen jeg skulle gi, måtte jeg bare ringe å avlyse. Men når du registrere deg, ringer de deg opp og spør en del kontrollspørsmål før de kaller deg inn på prøvetaking, så da får de eliminert deg evt på tlf. Ellers kan du bare ringe blodbanken, så svarer de på det du lurer på. Takk for svar! Jeg har registrert meg nå, så får vi se. Man gir jo ikke blod så ofte, så det er jo på en måte fult mulig å unngå å ta f.eks migrene medisin i to uker. Det er jo ikke gøy, men det kan gå. Og hvis det skulle vise seg å være en heftig migrene så får man jo heller gi beskjed og utsette det. Men, som sagt får høre hva de sier når de tar kontakt. Hadde vært supert å kunne gi blod!
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2011 #6 Skrevet 23. november 2011 Supert at folk gir blod!!! Jeg skulle gjerne gitt selv,men kvalifiserer ikke pga sykdom Prøver å verve alle jeg kjenner til å gi blod istedet 2
Gjest Daenerys Skrevet 23. november 2011 #7 Skrevet 23. november 2011 Je meldte meg inn på nettsiden for to kvelder siden, og de ringte i dag morges allerede med noen spørsmål skal inn for første blodprøve neste uke for å sjekke blodtype og alt det, håper virkelig jeg får lov til å gi
Gjest strykebrett Skrevet 23. november 2011 #8 Skrevet 23. november 2011 Det hender jeg må ha karantene på grunn av reiser og slikt, så jeg gir skjeldnere enn det jeg ellers ville ha gjort. Men det er jo langt bedre enn å ikke gi i det hele tatt mener nå jeg, så det er bare å melde seg så svarer de på alt du lurer på
Avalon Skrevet 23. november 2011 Forfatter #9 Skrevet 23. november 2011 Det hender jeg må ha karantene på grunn av reiser og slikt, så jeg gir skjeldnere enn det jeg ellers ville ha gjort. Men det er jo langt bedre enn å ikke gi i det hele tatt mener nå jeg, så det er bare å melde seg så svarer de på alt du lurer på Er akkurat det du sier der jeg tenker på! Hvis jeg blir kvalifisert (eller hva man skal kalle det), så er det jo godt mulig at jeg ikke kan gi like mye og ofte som andre, men det er bedre å kunne gi det du kan enn å ikke gi!
AnonymBruker Skrevet 23. november 2011 #10 Skrevet 23. november 2011 Går på antidepressive. Kan jeg gi blod for det?
Gjest pepsimaxpower Skrevet 23. november 2011 #12 Skrevet 23. november 2011 Så bra at dere gir blod eller i det hele tatt melder dere inn, da har man i allefall gjort det man kan. Det jeg fikk av beskjeder var at sårskorper måtte være helt grodd igjen, liksom selv om du rev opp skorpen skulle det ikke begynne å blø. 6 månders karanten etter siste sexualpartner, det samme med tattovering. Som sakt de andre karatene er jo sakt. De er veldig opptatt av sjednere blod typer, som resus og B+. Den vanlige AB og A+ er veldig normalt. Bare forvent deg utrolige rett ut spørsmål på skjermen du svarer på inne hos blodbanken, som om du har hatt seksuell omgang med prosituret osv.
Mynona Skrevet 23. november 2011 #13 Skrevet 23. november 2011 Ja, også er det 6 mnd karantene hvis du har tatt akpuntur hos en akpuntør de ikke har i registeret sitt. 4 mnd karantene hvis du har vært i Hellas f.eks.
Avalon Skrevet 23. november 2011 Forfatter #14 Skrevet 23. november 2011 Ja, også er det 6 mnd karantene hvis du har tatt akpuntur hos en akpuntør de ikke har i registeret sitt. 4 mnd karantene hvis du har vært i Hellas f.eks. I januar er det 6 mnd siden jeg tok en tattis, så det vil jo da si at jeg ikke kan gi blod før etter januar, hvis de vil ha blodet mitt da
Gjest navnelapp Skrevet 23. november 2011 #15 Skrevet 23. november 2011 Det er ei vekes karantene på vanlege triptanar som zomig og liknande migrenemedisin. På Ibux er det to veker, Ibux gjer noko med blodplatene som medfører at dei ikkje kan brukast. Du skal elles ha vore frisk for infeksjonar o.l. i minst to veker. Du kan registrere deg no, og så be om å bli innkalt i januar, det går heilt fint.
Avalon Skrevet 24. november 2011 Forfatter #16 Skrevet 24. november 2011 Det er ei vekes karantene på vanlege triptanar som zomig og liknande migrenemedisin. På Ibux er det to veker, Ibux gjer noko med blodplatene som medfører at dei ikkje kan brukast. Du skal elles ha vore frisk for infeksjonar o.l. i minst to veker. Du kan registrere deg no, og så be om å bli innkalt i januar, det går heilt fint. Takk takk, det er zomig jeg bruker. En uke er jo ikke så ille!
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 24. november 2011 #17 Skrevet 24. november 2011 Kan dere ikke bare ringe og spørre a folkens, herregud. For saken er, at hver dag dere sitter og gnæger på kan-jeg-gi-fordi-ditt-eller-datt er en dag hvor du kunne biratt med blod til noen som trengte det. Så jeg foreslår at dere tar opp telefonen akkurat nå og slår inn nummeret - det tar dere mindre enn ti minutter, i stedet for å få masse "jeg vet ikke kanskje"-svar her på kg. 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #18 Skrevet 24. november 2011 Hmm, når jeg har gitt blod har de aldri sagt at det er noe galt i å ha tatt ibux og paracet. 1
Avalon Skrevet 24. november 2011 Forfatter #19 Skrevet 24. november 2011 (endret) Kan dere ikke bare ringe og spørre a folkens, herregud. For saken er, at hver dag dere sitter og gnæger på kan-jeg-gi-fordi-ditt-eller-datt er en dag hvor du kunne biratt med blod til noen som trengte det. Så jeg foreslår at dere tar opp telefonen akkurat nå og slår inn nummeret - det tar dere mindre enn ti minutter, i stedet for å få masse "jeg vet ikke kanskje"-svar her på kg. 1. Det er fint å høre hva andre som gir blod vet. 2. Har du lest alt ville du fått med deg at jeg har registert meg, og venter på hva de sier når de tar kontakt. 3. Bruk tiden din på andre ting, enn å irritere deg over at folk stiller spørsmål 4. Fungerer dårlig å ringe når avdelingen har stengt, så hvorfor ikke spørre på et forum, det er jo det et forum er til. Endret 24. november 2011 av Avalon 2
Gjest navnelapp Skrevet 24. november 2011 #20 Skrevet 24. november 2011 Hmm, når jeg har gitt blod har de aldri sagt at det er noe galt i å ha tatt ibux og paracet. Men blir du ikkje spurt om du har teke legemiddel dei siste vekene? Det må ein iallfall svare på der eg gir blod, og har du teke ibux mindre enn to veker før blodgjevinga vert du sendt heim.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå