Malenebk Skrevet 23. november 2011 #1 Skrevet 23. november 2011 Svigermor har bursdag i dag, og jeg tenkte å bake en kake og ta med til hun. Jeg er så glad i å bake, men nå begynner jeg å bli litt drittlei sjokoladekaker, gulrotkaker, osv. Lagde en sinnsykt god kake til min samboers bursdag, med mandelbunn, vaniljekrem, bringebær og gele. Men jeg finner ikke mandelkvernen min! Så har noen forslag til en god kake?
Ildra Skrevet 23. november 2011 #2 Skrevet 23. november 2011 Ostekake med gelélokk! Finnes utallige variasjoner og oppskrifter på nett, mange trengs ikke stekes og er lette å få pene, kan pynte med sjokolade oppå ostelaget og under geléen.. Ostemassen tar gjerne en time å stivne, geléen bør få minst to timer i kjøleskapet (kok opp kun bittelitt vann, rør ut pulver og tøm resten av vannet i kaldt og rør om, stivner raskere).
Moscato Skrevet 23. november 2011 #3 Skrevet 23. november 2011 Vi har aldri hatt mandelkvern, men det har ikke vært noe problem å lage mandelbunner likevel... Hva er galt med å knuse mandlene på annen måte?
-Fisken- Skrevet 23. november 2011 #4 Skrevet 23. november 2011 Jeg synes denne siden har en del fristende kaker, litt utenom de vanlige.
Wonders Skrevet 23. november 2011 #5 Skrevet 23. november 2011 Bor du i Oslo kan du stikke innom pals as. Der har de proffe kaker. Om du ikke må bake sjøl. Telefon: 22 46 86 73: Besøksadresse: Rosenborggata 19 inng. Pilestredet 75D, 0356 Oslo De har kaker som pr. bit på restaurant koster rett under hundrelappen. Her får du kjøpt hele kaka til litt over 100 kr. Mange biter. Nydelige kaker. Har de på flotte selskaper, og de slår aldri feil. Pals er jo det de proffe også bruker. 1
Malenebk Skrevet 23. november 2011 Forfatter #6 Skrevet 23. november 2011 Moscao: Det går fint om jeg bare bruker mandler, tar de i en pose og bruker en hammer for eksempel ? vi har sånn kjøtthammer liggende! smart )
Moscato Skrevet 23. november 2011 #7 Skrevet 23. november 2011 Moscao: Det går fint om jeg bare bruker mandler, tar de i en pose og bruker en hammer for eksempel ? vi har sånn kjøtthammer liggende! smart ) Ja, enten det, morter, kjøkkenmaskin, blender, stavmikser eller lignende Fordelen med mandelbunner er jo at man ikke trenger å ha mandlene helt finmalte (slik som med feks marsipan), men at det er bare godt med litt å tygge på
Malenebk Skrevet 23. november 2011 Forfatter #8 Skrevet 23. november 2011 Tusen takk for tips " Fisken" der var det mye lekkert ))
Malenebk Skrevet 23. november 2011 Forfatter #9 Skrevet 23. november 2011 Da har jeg fått knust mandlene i blenderen, og det funket jo supert !) takk for tips!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå