Jenta24 Skrevet 23. november 2011 #1 Skrevet 23. november 2011 Hei! Jeg har to katter en på 1 år og en 2-3 år, i det siste har dem begynt å prompe, og det lukter skikkelig ekkelt. Jeg bruker enten katteforet fra Friskies eller Whiskas. Dem får en skål med lettmelk hver seg en gang eller to i uka. Hva skal jeg gjøre?
Jenta24 Skrevet 23. november 2011 Forfatter #4 Skrevet 23. november 2011 Ikke gi dem melk. Kan dem få whiskas melken?
Capricorn Skrevet 23. november 2011 #5 Skrevet 23. november 2011 Kan dem få whiskas melken? Skulle ikke tro den er noe bedre. Har hørt at katter ikke skal ha melk. Hvorfor kan du ikke bare gi dem vann?
Gjest Moulu Skrevet 23. november 2011 #6 Skrevet 23. november 2011 ikke gi dem butikkmat..kjøp fra dyrebutikken. det virker dyrere, men det er ikke det siden det er rundt 40% kjøtt, og de spiser mindre av den så den varer myyyye lenger. butikkmat har rundt 4-9% kjøtt. 3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2011 #7 Skrevet 23. november 2011 Katter kan også prompe fordi de koser seg.
Jenta24 Skrevet 23. november 2011 Forfatter #8 Skrevet 23. november 2011 ikke gi dem butikkmat..kjøp fra dyrebutikken. det virker dyrere, men det er ikke det siden det er rundt 40% kjøtt, og de spiser mindre av den så den varer myyyye lenger. butikkmat har rundt 4-9% kjøtt. Jeg har sagt det til samboeren min, men han mener det bare er tull å bruke så mye penger på det, når man får kjøpt til 130 kroner på butikken, selv om jeg har sagt at å kjøpe større sekker på dyrebutikken eller hos vetrinær så har vi lenger av det når vi har to katter som er aktive og trenger rikelig med næring:) 1
Djungelvrål Skrevet 23. november 2011 #9 Skrevet 23. november 2011 De fleste kattemager har ikke godt av melk, de har laktoseintoleranse. Gi dem vann eller kattemelk. Mi får bare vann, fikk kattemelk da hu var kattunge og etter hu hadde født. Trodde dyrebutikkfor hadde like lite kjøtt som kiwifor.. Rundt 4 %.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2011 #10 Skrevet 23. november 2011 Jeg har sagt det til samboeren min, men han mener det bare er tull å bruke så mye penger på det, når man får kjøpt til 130 kroner på butikken, selv om jeg har sagt at å kjøpe større sekker på dyrebutikken eller hos vetrinær så har vi lenger av det når vi har to katter som er aktive og trenger rikelig med næring:) Om du tenker kilospris, så blir det ikke så mye dyrere. Det jevner seg også en del ut siden kattene ikke trenger å spise like mye med dyrebutikkmat som med kattemat fra dagligvare. Katten min må spise omtrent dobbelt så mye friskies enn royal kanin for at han er fornøyd. Kan jo også nevne at dyrebutikkmaten er mye bedre for katten. Man kan velge selv hvilke behov man ønsker å dekke med maten, og jeg velger en type som skal gi bra hud og pels. Katten røyter så utrolig mye mindre nå etter jeg gikk over til den maten. Og bæsjen blir finere, i tillegg til at de bæsjer mye mindre (siden de ikke trenger å spise like mye). 3
Gjest Lottiplott Skrevet 23. november 2011 #11 Skrevet 23. november 2011 Om du tenker kilospris, så blir det ikke så mye dyrere. Det jevner seg også en del ut siden kattene ikke trenger å spise like mye med dyrebutikkmat som med kattemat fra dagligvare. Katten min må spise omtrent dobbelt så mye friskies enn royal kanin for at han er fornøyd. Kan jo også nevne at dyrebutikkmaten er mye bedre for katten. Man kan velge selv hvilke behov man ønsker å dekke med maten, og jeg velger en type som skal gi bra hud og pels. Katten røyter så utrolig mye mindre nå etter jeg gikk over til den maten. Og bæsjen blir finere, i tillegg til at de bæsjer mye mindre (siden de ikke trenger å spise like mye). Satt og prøvde å formulere et tilsvarende svar, men så så jeg at du hadde skrevet det jeg prøvde. Våre katter har alltid brukt mat fra dyrlege eller dyrebutikk, og den ene gangen jeg ikke hadde råd til den og kjøpte whiskas ble de såå dårlige i magen, måtte tømme doen dobbelt så ofte, og de bla skikkelig slappe og rare. Heldigvis fikk jeg råd til dyrlegemat igjen, og da ble alt stabilisert igjen. Anbefaler STERKT å kjøpe dyremat hos dyrlege/dyrebutikk. De fleste veterinærer har også "Kjøp 5 poser, få den sjette gratis"-kampanjer. 1
Perelandra Skrevet 23. november 2011 #12 Skrevet 23. november 2011 Kjøper du store sekker med spesialfôr fra dyrlege/dyrebutikk blir det faktisk billigere per kg. sammenlignet med kattemat fra dagligvarebutikk. Du kan få kjøpt en 10-kilos sekk for 600 kr. Det er nok mat for en katt i flere måneder. Hills Feline voksen kylling I tillegg sparer du utgifter til kattesand. Katten bæsjer mindre, samtidig som bæsjen er fastere og lukter mye mindre. 1
Jenta24 Skrevet 23. november 2011 Forfatter #13 Skrevet 23. november 2011 Kjøper du store sekker med spesialfôr fra dyrlege/dyrebutikk blir det faktisk billigere per kg. sammenlignet med kattemat fra dagligvarebutikk. Du kan få kjøpt en 10-kilos sekk for 600 kr. Det er nok mat for en katt i flere måneder. Hills Feline voksen kylling I tillegg sparer du utgifter til kattesand. Katten bæsjer mindre, samtidig som bæsjen er fastere og lukter mye mindre. Kattene våre er enn del ute og er jo aktive, så de trenger jo mye næring, kanskje bare skal kjøpe en sekk hos veterinæren nede i bygda her, og prøve, har jo igjen litt fra den friskies posen, så da kan jeg begynne med tilvending allerede nå, ved å blande de sammen frem til den friskies posen er tom. Går det bra?
CaspertheGh0st Skrevet 23. november 2011 #14 Skrevet 23. november 2011 Hei! Jeg har to katter en på 1 år og en 2-3 år, i det siste har dem begynt å prompe, og det lukter skikkelig ekkelt. Jeg bruker enten katteforet fra Friskies eller Whiskas. Dem får en skål med lettmelk hver seg en gang eller to i uka. Hva skal jeg gjøre? Hvorfor gir du dem 'søppel'mat? Jeg gir katten min dyremat kjøpt hos dyrebutikk og hos dyrlege. En uke da venninnen min passet på katten min og det gikk tomt for kattemat så kjøpte hun Friskies. Da jeg kom hjem igjen merket jeg for første gang at katten min prompet, og det er uten tvil p.g.a. Friskies. Gi stakkars katten din ordentlig kattemat og ikke minst VANN! 2
Jenta24 Skrevet 23. november 2011 Forfatter #15 Skrevet 23. november 2011 Hvorfor gir du dem 'søppel'mat? Jeg gir katten min dyremat kjøpt hos dyrebutikk og hos dyrlege. En uke da venninnen min passet på katten min og det gikk tomt for kattemat så kjøpte hun Friskies. Da jeg kom hjem igjen merket jeg for første gang at katten min prompet, og det er uten tvil p.g.a. Friskies. Gi stakkars katten din ordentlig kattemat og ikke minst VANN! Da skal jeg jammen gjøre det, så kanskje dem blir enda mer fornøyde:)Men våtfor fra matbutikken kan de få?eller kan jeg koke fisk og fryse ned?Dem har som regel fått en boks med tunfisk som ligger i vann..Dem drikker masse vann de to kattene, fyller som regel opp skåla dems to-tre ganger om dagen.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2011 #16 Skrevet 23. november 2011 Når det gjelder tunfisk, så vil jeg anbefale deg å lese denne tråden. Gi gjerne kattene fisk og kjøtt, men husk at du helst skal steke/koke kyllingen først om de skal få det. Våtfor fra matbutikk kan de godt få om de liker det godt. Alltid kjekt å kunne unne kattene noe ekstra men som sagt tidligere, så vil jeg virkelig anbefale å først og fremst sørge for at kattene får i seg et tørrfor som er bra (altså den typen du får kjøpt hos veterinær/dyrebutikk).
Perelandra Skrevet 23. november 2011 #17 Skrevet 23. november 2011 Kattene våre er enn del ute og er jo aktive, så de trenger jo mye næring, kanskje bare skal kjøpe en sekk hos veterinæren nede i bygda her, og prøve, har jo igjen litt fra den friskies posen, så da kan jeg begynne med tilvending allerede nå, ved å blande de sammen frem til den friskies posen er tom. Går det bra? Anbefaler deg da å kjøpe fôr som er tilpasset katter som er aktive utekatter. Når du kjøper fra dyrlege/dyrebutikk finnes det mange typer avhengig av kattenes alder, rase, aktivitetsnivå og eventuelle andre spesielle behov. For hver type kattefôr er det også en anbefaling om hvor mye de skal spise om dagen. Katten min får en tilmålt porsjon hver dag. Dette er først og fremst på grunn av vekta, men det gjør også at maten varer lengre sammenlignet med å bare fylle på ettervert. Siden du har to aktive katter er det kanskje ikke noe problem med overvekt?
Gjest Lille-pus Skrevet 23. november 2011 #18 Skrevet 23. november 2011 (endret) Som sagt av Liquorice; de fleste katter er laktoseintolerante. Får de da kumelk så er resultatet løs mage (og gass-dannelse). Kattemelk (Wiskas sin) er ok som kos, men friskt vann skal være høveddrikken (akkurat som hos oss mennesker ). På tørrfor er ernæringsinnholdet (kjøttandelen) viktig for katter. Det vil i lengden lønne seg å kjøpe et bra kvalitetsfor, som kattene liker, i en dyrebutikk eller hos vetrinæren. Tørrfor skal være hovedforet når man forer med denne typen for. - de som forer rått forer etter et annet regime Våtmat bør være av samme kvalitet (ikke nødvendigvis merke, men kvalitet) som tørrforet. Dog vil som regel "lørdags-godt" fra dagligvarebutikken være helt ok som lørdags-godte. Skal våtforet være hovedfor så velg et våtfor fra en seriøs kvalitetsprodusent (dyrebutikk eller vetrinær). det blir omtrent som for oss mennesker; loff er ok av og til, men det skal ikke utgjøre basis i hverdagen. Endret 23. november 2011 av Lille-pus 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2011 #19 Skrevet 23. november 2011 Ingen melk og mat fra dyrlege. 1
Jenta24 Skrevet 24. november 2011 Forfatter #20 Skrevet 24. november 2011 (endret) Som sagt av Liquorice; de fleste katter er laktoseintolerante. Får de da kumelk så er resultatet løs mage (og gass-dannelse). Kattemelk (Wiskas sin) er ok som kos, men friskt vann skal være høveddrikken (akkurat som hos oss mennesker ). På tørrfor er ernæringsinnholdet (kjøttandelen) viktig for katter. Det vil i lengden lønne seg å kjøpe et bra kvalitetsfor, som kattene liker, i en dyrebutikk eller hos vetrinæren. Tørrfor skal være hovedforet når man forer med denne typen for. - de som forer rått forer etter et annet regime Våtmat bør være av samme kvalitet (ikke nødvendigvis merke, men kvalitet) som tørrforet. Dog vil som regel "lørdags-godt" fra dagligvarebutikken være helt ok som lørdags-godte. Skal våtforet være hovedfor så velg et våtfor fra en seriøs kvalitetsprodusent (dyrebutikk eller vetrinær). det blir omtrent som for oss mennesker; loff er ok av og til, men det skal ikke utgjøre basis i hverdagen. Jeg skal stikke på dyrebutikken eller til en veterinær å kjøpe for til dem i dag.For i går ble dem aldri fornøyd, dem fikk en boks hver seg med Sheba våtfor, som gikk ned på høykant hos dem begge. Jeg oppdaget også det i går at siden forrige uke så har de spist opp nesten 3 kg alt med kattmat kjøpt på matbutikken, for det går jo enn del mat når man har to katter i hus. Oppdaget også i går at dem røytet enn del, og det er jo ikke lenge siden dem fikk 3 dagers ormkur, så er jo tydeligvis noe som ikke er bra her når det gjelder foring. Og dem spiser jo veldig mange måltider hver seg av den whiskas blandingen hver dag. Tror også jeg skal kjøpe fersk fisk å koke den uten salt å fryse ned i små bokser i stedenfor all den tunfisken. Endret 24. november 2011 av Jenta24 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå