Gå til innhold

Holdbarhet te?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, vi har et helt skap full av te. Det meste er åpnet for lenge siden og gått ut på dato for ganske lenge siden. Samboeren min påstå at han smakte på te som gikk ut på dato i 1987 for noen år siden. Det smakte ingenting og var "visst ikke farlig". WTF, tenker jeg, men hva sier vitenskapen om dette? Nå er det nok en forskjell mellom åpnet og uåpnet te, men han tillater ikke kasting før jeg kan skrive ut noen våkne ord... :rope:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Te som blir oppbevart tørt blir sikkert ikke farlig, verre hvis det er fukt i den så det utvikles mugg. Men den vil jo stort sett bli dårlig på smak da (smaken blir borte, eller den blir mer bitter e.l pga oksidering) - hvis han sier den smakte ingenting er det vel ikke akkurat noe å spare på...

Skrevet

Te er ikke holdbart i årevis. Den kan enten miste all smak eller bli skikkelig bitter. Te som er oppbevart mørkt og kjølig (ikke stått i solen gjennom sommeren) er holdbar i mellom 6-12 mnd.

Min beste venninne driver en kaffe/tebutikk og nei, dette er ikke noe hun sier for å selge mer. Tenidene i teen blir bitre, det skjer naturlig over tid.

Skrevet

Har jeg nevnt at han ikke har ett eneste rasjonelt hår på kroppen? Så om det smaker eller ikke er irrelevant, for "det kostet jo penger en gang", hehe. Jeg vet heller ikke hva vi skal med alt det der, i den grad vi drikker te kommer den porsjonspakket i pose. Raskt og enkelt. Jeg prøvde en av de gamle i lunsjpausen, gikk ut på dato i 08/10, men den var - som sagt her - bitter.

Skrevet

Farlig er det nok ikke med mindre den er oppbevart fuktig, men det smaker jo dritt, alternativt ingenting. Kan ikke denne teen bare forsvinne, da? Sånn helt plutselig og mer eller mindre av seg selv?

Det er virkelig ikke noe vits i å ha gammel te stående hvis den ikke brukes engang. Waste of space.

• Liker 1
Skrevet

Han kan jo ikke bestemme over alt i huset :gjeiper: Synes du at den teen bør kastes, så kast ;) Og desto mere hvis den ikke smaker noe godt og dokke er ikke noe teedrikkere :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...