Gå til innhold

Den j***** katta begynner å bli dyr..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er godt mulig at ull på en sau har noen næringsstoffer. Da inneholder ullen lanolin og andre stoffer som sauene produserer. Renset ull i klær derimot, inneholder ikke noen vitaminer eller mineraler. Ull består av proteiner, men kan ikke utnyttes som mat hverken for katter eller mennesker.

Tror ikke katter har forstand på om ulla er renset osv eller ikke :)

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt merker de at ulla ikke inneholder de stoffene de evt mangler. Hadde de spist den pga det hadde det vært fordi de merket det. Tror du de spiser det fordi de har lest seg til det på internett? Renset ull inneholder ikke disse stoffene lenger, så denne katten spiser nok fordi den kjeder seg. Dyr som kjedespiser tøy har en hang til naturfibre, derfor foretrekker den ull, ikke fordi ulla angivelig inneholder mineraler den trenger - for det gjør den bare i ubehandlet og skitten tilstand. ;)

• Liker 3
Skrevet

Hadde det vært ull på en sau, og ikke renset, ville den ha luktet og inneholdt fettstoffet. Heldigvis pleier ikke ullklær å lukte stramt av sau! Jeg har bodd på bygda og vet hvordan det lukter. Katter med mye sterkere luktesans enn oss mennesker ville nok ha merket forskjell om ulla et full av lanolin og stinker sau enn om den er renset og brukes i klær.

Hvordan ser avføringen til katten din ut TS? Ser du ullfibrene komme ut igjen? Jeg lurer også på hvor gammel katten din er. Kattunger som er tatt for tidlig fra moren kan ofte ha behov for noe å sutte på som erstatning.

• Liker 1
Skrevet

Her er noe litteratur om problemet ditt:

Vi har en katt på snart et år som spiser ull. Hvis vi glemmer igjen ullplagg/tepper i stuen om natten er det spist store hull i de om morgenen. Er dette normal adferd hos katt?

Mvh Beate

Hei Beate.

Takk for ditt spørsmål til dyrlegen. Jeg vil nok påstå at katter som spiser ull er noe uvanlig adferd hos katt. Du skriver ikke om katten er en innekatt eller utekatt. Det kan være den spiser ull fordi den ikke har tilgang på kattegress. Kanskje jeg ville forsøkt å gi den kattegress i 2-3 uker og deretter vurdere om den slutter å spise på ull. Hvis det ikke hjelper tror jeg det er noe dere bare må leve med. Fjern alle unødvendige ullplagg - forhåpentligvis vil katten da slutte med det når den venner seg av med denne uvanen.

Lykke til, hilsen Tor Kvinge

Kilde

Andre vanlige problematferder hos katt er aggresjon mot fremmede, aggresjon mot eier, aggresjon mot andre katter i husholdet, ekstrem pelspleie og det å spise ull eller annet tøylignende substans.

Kilde

Stereotypier kan ses på som normalatferd som blir utført på en ekstrem måte, slik at det kan bli skadelig for katten og/eller at det forstyrrer forholdet mellom katt og eier [...] Man ser også katter som suger på ull, har pica- det vil si å spise rare ting. Overdreven drikking og spising kan også være en stereotypi Det at katter og andre dyr i fangenskap utfører disse tvangshandlingene, kan ha mange og sammensatte årsaker. Mangler ved miljøet, stress, kjedsomhet og frustrasjon er faktorer som spiller inn.

Kilde

Skrevet

Katten vår tygde på gjestetøflene i tovet ull, så de ble fulle av lodotter etter hvert :ler: Han var ikke opptatt av ull for øvrig, fikk jevnlig ormekur og skikkelig for, så jeg tror ikke det var pga mineralmangel. Men kattegress var jo en god ide da.

Skrevet

Hvor gammel var katten da den ble tatt fra moren sin?

Skrevet

Det er godt mulig at ull på en sau har noen næringsstoffer. Da inneholder ullen lanolin og andre stoffer som sauene produserer. Renset ull i klær derimot, inneholder ikke noen vitaminer eller mineraler. Ull består av proteiner, men kan ikke utnyttes som mat hverken for katter eller mennesker.

Er ikke sikkert katta vet forskjellen :fnise:

Skrevet

Er ikke sikkert katta vet forskjellen :fnise:

...som jeg skrev lenge oppe, urenset ull er full av fett og stinker sau, så jeg tror faktisk at selv en katt vil kjenne forskjell ;)

• Liker 1
Skrevet

Nei, tror ikke at den kjeder seg, den er som sagt ute største delen av døgnet. Den var vel ca 10 uker da den ble tatt, et par uker eldre enn søskenene sine. Hva er kattegress, og hvor får jeg tak i det?

Skrevet

Nei, tror ikke at den kjeder seg, den er som sagt ute største delen av døgnet. Den var vel ca 10 uker da den ble tatt, et par uker eldre enn søskenene sine. Hva er kattegress, og hvor får jeg tak i det?

Jeg tror nok ikke hun trenger kattegress i og med at hun er ute store deler av døgnet. Kattegress får du kjøpt i dyrebutikker som frø som du sår. Det er vel egentlig bare vanlig gress hva gjelder innhold. Selv har jeg aldri brukt det. Av en eller annen grunn har jeg ennå tilgode å se katter faktisk spise det, så når jeg har fosterhjemskatter over tid som er inne, plukker jeg rett og slett med meg en neve gress til de (jeg finner alltids noe selv om det er vinter).

Hvis denne ullspisingen har tatt seg opp nå i det siste og du bor på et sted hvor det er kaldt og lite tilgang til gress, så kan det jo være en ide å prøve kattegress til henne. Men ærlig talt tror jeg ikke det er årsaken. Er det sånn at hun virkelig spiser denne ulla, altså gnager av en bit, tygger og står i, eller er det mer sånn at hun "vasker" (slikker og slikker) det i seg? Hvis det er det siste, høres det ut som en tvangsadferd hun har lagt seg til.

Noen katter utvikler slik adferd uten en tilsynelatende (for oss) grunn til det. Jeg hadde en fosterhjemskatt her som vasket alle de andre kattene etter tur, og når han var ferdig med sistemann, gikk han rett på runde to! :skratte: Noen av de andre kattene syntes det var stor stas, og oppsøkte t.o.m "tvangsvaskeren", mens andre fikk nok og ble irritert.

Jeg tror nok de fleste katter som utvikler slik tvangsadferd har et eller annet de sliter med, så jeg ville ha tenkt godt gjennom om det kan være noe som plager henne. Ellers vil jeg som sagt på det sterkeste anbefale en tur til veterinæren for å utelukke noe fysisk.

• Liker 1
Skrevet

Det begynte ganske fort etter at jeg fikk henne, hun skikker ikke nei, hun gnager og tygger og svelger. Skal til dyrlegen en tur ut i uka.

Skrevet

Da var den egentlig for ung til å skilles fra moren. Kattunger er ikke reiseklare før de er 12 uker. Mistenker derfor at ull-spisingen kommer av at katten din ble adskilt for tidlig fra moren.

Skrevet

Det begynte ganske fort etter at jeg fikk henne, hun skikker ikke nei, hun gnager og tygger og svelger. Skal til dyrlegen en tur ut i uka.

Flott at hun blir tatt en titt på! :) Kom tilbake med oppdatering da. Spent på hva veterinæren sier.

Gjest snoopy_93
Skrevet (endret)

Jeg ville gitt katten noe i ull som jeg har laget selv. Du kan f.eks lage mange små "lapper" som du gjemmer rundt om kring, kanskje dette vil fange interessen til katten sånn at du får ha ting i fred?

Evt kan du henge de opp i en tråd hengende ned fra et sted sånn at katten kanskje må tenke seg om og prøve mange ganger før h*n får tak i det.

Når min katt var liten unge gav jeg han et garnnøste å leke med siden han pleide å bli interessert i mamma sitt strikketøy mens hun strikket. Siden han fikk det har han ikke hatt noen interesse av det mamma driver med. :)

Edit; Garn behøver ikke være så dyrt heller, og du får mange lapper ut av et nøste. :)

Endret av snoopy_93
Skrevet

Jeg ville gitt katten noe i ull som jeg har laget selv. Du kan f.eks lage mange små "lapper" som du gjemmer rundt om kring, kanskje dette vil fange interessen til katten sånn at du får ha ting i fred?

Evt kan du henge de opp i en tråd hengende ned fra et sted sånn at katten kanskje må tenke seg om og prøve mange ganger før h*n får tak i det.

Når min katt var liten unge gav jeg han et garnnøste å leke med siden han pleide å bli interessert i mamma sitt strikketøy mens hun strikket. Siden han fikk det har han ikke hatt noen interesse av det mamma driver med. :)

Edit; Garn behøver ikke være så dyrt heller, og du får mange lapper ut av et nøste. :)

Men den kan da ikke få ulla servert når den rett og slett spiser den??

• Liker 3
Gjest snoopy_93
Skrevet

Men den kan da ikke få ulla servert når den rett og slett spiser den??

Ring dyr-legen å hør hva du kan gjøre og om h*n vet hvorfor katten gjør det?

Skrevet

For det første kan jeg ikke strikke hehe og hadde den bare lekt med den så kunne den alltids fått noe, men den spiser det.. Fort, tygge, svelge og rive. Har sett noen ullbæsjer og de er av ull..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...