Gå til innhold

Hvilken kattesand er bra egentlig?


LovelyMonroe

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en liten kattunge her hjemme som går i dokasse(med hus) og jeg fikk med en kattesand da jeg fikk han, en billig greie. Lenge siden jeh har hatt kattUNGE, så usikker på dette med kattesand. De jeg har hatt før har gått ute. Men da jeg var mindre og vi hadde dokasse husker jeg tisset klumpet seg sammen så det var lett å ta opp, er ikke slik med denne billigsanden og den lukter fælt. Men hvilken et egentlig god?? Husker før, da prøvde vi forskjellige dyre merker men som allikavel var dårlige. Erfaringer? Og gjerne pris?

Hvordan lærte dere katten å gjøre fra seg ute?

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er kjempefornøyd med Ever Clean (Lavendel). Den klumper lett, og den etterlater nesten ingen lukt. Utenom når pus har dårlig mage - da er det ingen sand i verden som kan maskere den lukten :fnise: Var på dyrebutikken i dag, og den koster 239kr for 10kg. Hver tiende er gratis, hvis jeg husker riktig antall nå.

Ellers angående hvordan man lærer dem å gjøre fra seg ute: det kan jeg ikke svare på, siden lillepus enda er innekatt.

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga Everclean en ny sjanse etter en tråd her, og ikke helt bestemt meg hva jeg synes ennå.

Bra:

- Lett å rense

- Lite søl

Ikke så bra:

- Lukter litt sterkt patfymert

- 10 kg holder bare 3 uker på 3 katter

Så har man PeeWee da.

Bra:

- Urin gjør pellets til sagmugg som trekker ned i underkassen.

- Miljøvennelig

- Billig med pellets

Ikke så bra:

- Lukter litt vått tre

- Litt mye søl

Sånne hvite kuler:

Bra:

- Trekker godt til seg urin

- Lukter nesten ingenting

- Lett å plukke bæsj

Ikke så bra:

- Mye søl

- Dyrt

Catsan fra Rema1000:

Bra:

- Billig (240,- i mnd på 3 katter)

- Lett å tømme hele kassen i stedet for å plukke

Ikke så bra:

- Støver endel

- Lukter om man ikke skifter all sand ofte.

Så da er det litt et spørsmål om hva man foretrekker. Jeg liker nok best Everclean, men må ha ganske store mengder pga tre katter. Søl kan uansett reduseres om man har kasse med tak(det har vi). En av pusene mine foretrekker Catsan, og blir litt vanskelig ved bruk av andre sorter(bæsjer utenfor). PeeWee er billigst i bruk og mest miljøvennelig, og kjenner mange katteeier som er godt fornøyd med det, jeg synes trelukten og sølet er litt kjipt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset er det kun EverClean som blir brukt!

Det klumper lett, er enkelt å plukke opp, støver lite og ingeting(kun litt når man heller opp i ny sand). Det varer leeenge, kjøper vel noe slikt som 3 pakker i året, uten at jeg bruker alle..

Katten vi har er langhåret, så all annen sand har festa seg sånn i pelsen på henne, men ikke EC! Ikke fester den seg på potene heller, så sølet som blir er kun når hun selv klarer å hive/skrape det på utsiden av kassen!

Fant også fram til en tråd fra tidligere; Min lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kun Ever Clean. Den er dyr, men med fem voksne innekatter så må vi ha noe som funker. Til deg over her, om Ever Clean holder i tre uker, og sanda fra Rema holder i en måned for samme pris, da vet jeg hva jeg hadde valgt, forskjellen er ikke sååå stor. Og du må bære med deg mer sand hjem, og hive mye mer sand med sanda fra Rema. Jeg tømmer stort sett aldri ut all sanda, bare tømmer over i en av de andre doene når jeg vasker dem...

Nå får jeg heldigvis oppdretterrabatt (kjøpt fem, betal for tre) men jeg brukte Ever Clean da jeg betalte fullpris også.

Og ang å lære kattene til å gjøre fra seg ute. Det har sine bakdeler, hvordan skal du vite om katten har problemer med f.eks magen om den ikke bruker sandkasse? Da kan det ta lang tid før du finner ut at det er noe galt med katten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker EverClean og er kjempefornøyd. Har utekatt, og har vel hatt 10kg i noen mnd nå. Koster litt, men er uten tvil verdt det. De har også sånn bonuskort-ordning som er greit (du kjøper 10stk, får den 11. gratis). Du kan få 6kg gratis hos de fleste dyrebutikker som fører everclean.

Den klumper seg veldig bra, og støver lite. Lukter INGENTING av kassa og pus elsker den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar dere! :) da lurer jeg på om jeg skal stikke å kjøpe meg ei sekk med everclean siden flertallet er fornøyd! Takk for så utfyllende svar fra dere alle :-) så nå håper jeg lillepus blir glad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere! :) da lurer jeg på om jeg skal stikke å kjøpe meg ei sekk med everclean siden flertallet er fornøyd! Takk for så utfyllende svar fra dere alle :-) så nå håper jeg lillepus blir glad.

De kommer forresten i esker, som er veldig praktisk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler også Everclean!

Og til deg som sa at den sanda lukter sterkt: Kan hende du har prøvd den utgaven som er parfymert? De har 4-5 ulike typer, hvorav den ene er parfymert og lukter ganske heftig såpe. De andre har jeg derimot ikke kjent særlig lukt av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker katteperler.

De trekker til seg fukt med en gang, og det lukter ikke i det hele tatt av den. Avføringen blir tørr veldig fort i forhold til ved vanlig kattesand, så det er bare til å plukke det ut etter en liten stund.

Katteperlene trenger ikke byttes like ofte heller, men det blir en ganske ekkel farge etter hvert.

Katteperler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ab: Ikke uenig, men pus3 bæsjer utenfor ved bruk av annen sand. Hun er 10 år og har sine vaner fra forrige eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

En god klumpesand med passende kornstørrelse e vel definisjonen på en "bra kattesand".

Noen katter er skikkelig kresne på sanden, og nekter konsekvent å så mye som nærme seg dokassen dersom det er en annen sand enn den de liker, andre katter bryr deg ikke mye om hvilken sand som "serveres", - og gjør det som må gjøres med den største fornøyelse i all slags sand.

For å komplisere bildet er det jo også slik at menneskets "smak" (eller luktesans) også spiller en rolle i dette bildet :fnise:

Jeg bruker Flamingo. Foretrekker den nøytrale typen uten lukttilsetninger, men måtte velge typen med babypudder sist jeg hamstret sand. Produsenten var tom for nøytral sand ! :sjokkert:

Purina Tidycats er en meget god sand, men den kan være litt vanskelig å få tak i, og kan ha en høyere pris enn andre gode sand-merker.

Flamingo er av samme kvalitet som EverClean mht. klumpeevne og kornstørrelse. Noen butikker har svært god pris på Flamingo (jeg betaler 179 kr per 15 kilos sekk når jeg kjøper 5 sekker og betaler for 4).

EverCelan er en klassiker, og den er lett å få tak i. God kvalitet, men (i følge min smak kanskje tilsatt litt mye lukt i typene med luktstoff).

Anbefaler å høre med nærmeste dyrebutikk om de også fører et konkurrerende merke i tillegg til EverClean, og hvorvidt det er gode rabattordninger på dem :)

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mine top 3 :)

1.Tidycats.

2.Everclean

3.Flamingo

Har 4 innekatter, 3 av de er fertile så jeg må ha sand som dekker pisslukt!

Tidycats og Everclean er ca like gode, men Everclean koster nesten dobbelt så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ikke bruke klumpesand til kattunge, da de noen ganger har en tendens til å spise kattesanda. Klumpesanda kan da sette seg i magen dems og gjøre dem syke.

Men når katten blir voksen anbefaler jeg Tidycats, her bruker vi som regel den blå, men noen ganger sper jeg på med den røde også. Lukter godt og holder all ekkel lukt borte, så lenge katten er frisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...