Gå til innhold

Plutselig forferdelig svimmel

Fremhevede innlegg

Skrevet

I kveld tok jeg meg en dusj som vanlig. Gikk ut av dusjen og begynte å tørke meg. Etter litt blir jeg plutselig helt forferdelig svimmel, og alt svartner for meg. Må bare legge meg ned på gulvet. Reiser meg etter litt, men tar bare noen sekunder for jeg blir svimmel og alt svartner igjen, så må legge meg ned på gulvet. Er sånn noen ganger, for jeg endelig kommer meg til senga. Ble kjempekvalm, og var fortsatt kjempesvimmel. Føltes som jeg skulle dø, var så ekkelt. Heldigvis sovnet jeg, så da merket jeg det ikke. Og når jeg våknet en time etterpå var jeg bedre. Men hvorfor skjedde dette? Synes det virker skummelt.

Videoannonse
Annonse
Gjest Raindrops
Skrevet

Kan ikke akkurat stille en diagnose ut ifra det, men.

Har du vært plaget med jernmangel før?

Det pleier å svartne en del for meg i perioder når jeg er blodfattig.

Skrevet

Det høres ut som noe jeg var plaget med før. Skjedde også ofte med meg rett etter jeg hadde dusjet eller hvis jeg var på do om natten. Som regel var jeg småsyk eller det var lenge siden jeg hadde spist (eller begge deler). Fant aldri ut av hva det var, men nå er det lenge siden det har skjedd. Sannsynligvis var det hos meg blodtrykksfall, eller en vasovagal reaksjon (google det) som av en eller annen grunn skjedde i forbindelse med dusjing og lignende. Egentlig ikke så rart, siden varmt vann gjør at blodårene utvider seg, og da faller trykket. Mener også jeg leste noen artikler om sammenhengen mellom lavt blodsukker og blodtrykksfall, men kan ikke forklare det på stående fot.

Får du også øresus når du begynner å "våkne opp" igjen?

Jeg var hos legen og fikk tatt en del blodprøver (jernstatus, blodsukker, stoffskifte etc.) og målt blodtrykk. Alt var fint, og som sagt er det lenge siden jeg har opplevd det nå.

Men jeg skjønner at du synes det er ekkelt og skummelt :klemmer:

Skrevet

Høres ut som jernmangel. Husker jeg var plaget med det før, da var det bare å komme seg til legen og få bekreftet at jeg hadde for lite jern. Samme symptomene; svimmel, svart, kvalm.

Skrevet

Høres ut som om du har hatt ett blodtrykksfall.

Skrevet

Har ikke vært plaget med noe jernmangel så vidt jeg vet. Dette er første dag med mensen denne måneden, kan det være noe med at jeg er blodfattig? Men er vel ikke det etter bare en dag, aldri vært slik før med mensen.

Fikk ikke noe øresus når jeg våknet igjen nei.

Hva er feil om man har lite jernmangel? Er det noe ille?

Skal google å se hva blodtrykksfall og vasovagal reaksjon er. Høres litt skummelt ut. Men takk for informasjon, "godt" å høre at det har skjedd andre, det gjør meg litt mindre redd.

TS

Skrevet

Her har du antagelig svaret. Litt ned i artikkelen står det om blodtrykksfall ved varme/ dusjing. Som oftest ikke farlig, men bare ubehagelig.

Skrevet

Har ikke vært plaget med noe jernmangel så vidt jeg vet. Dette er første dag med mensen denne måneden, kan det være noe med at jeg er blodfattig? Men er vel ikke det etter bare en dag, aldri vært slik før med mensen.

Fikk ikke noe øresus når jeg våknet igjen nei.

Hva er feil om man har lite jernmangel? Er det noe ille?

Skal google å se hva blodtrykksfall og vasovagal reaksjon er. Høres litt skummelt ut. Men takk for informasjon, "godt" å høre at det har skjedd andre, det gjør meg litt mindre redd.

TS

Det høres skummelt ut, men er helt ufarlig (så lenge du ikke faller og slår deg, så klart) :)

Skrevet (endret)

.

Endret av Luppa
Skrevet

Jeg også har opplevd dette før. Hvis jeg reiser meg brått. Når jeg står opp fra sengen raskt. Da kan det svartne litt å jeg blir litt svimmel. Dette er vel ikke noe farlig? Er ikke noe man kontakter legen for? Det skjer ikke ofte, bare nå og da.

Skrevet

Jeg også har opplevd dette før. Hvis jeg reiser meg brått. Når jeg står opp fra sengen raskt. Da kan det svartne litt å jeg blir litt svimmel. Dette er vel ikke noe farlig? Er ikke noe man kontakter legen for? Det skjer ikke ofte, bare nå og da.

Men hvis jeg forstår TS riktig, så er det ikke dette som skjer. Hvis hun har det samme som jeg har opplevd noen ganger, så skjer det ikke nødvendigvis når man reiser seg, det blir helt svart og man klarer ikke stå på beina. Det varer mye lenger enn sånn vanlig blodtrykksfall når man reiser seg. Det er en skremmende opplevelse, og jeg forstår godt at man oppsøker lege med dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...