Gå til innhold

ME, lavt stoffskifte, +++ hjelp?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har fått diagnosen lavt stoffskifte, jernmangel for tiden, har tidligere fått diagnosen ME. Jeg har nå gått opp 8 kg på en uke, uten å spise usunt. Jeg trener ofte, spiser lite og ofte. Mye salat, kylling, havregryn med rosiner og melk. Tidligere da jeg tok BCG-vaksinen på ungdomsskolen, ga helsesøsteren den til meg med for høy dose, for langt inn i armen. Dette førte til et virus, som gjorde meg slapp i ettertid, som de mente var ME. Har tatt lightning processkurs, men følte dette var hjernevasking. Jeg er nå 22 år. og har vært sliten siden. Jeg FØLER noe mer er galt med kroppen min. Hormonmangel? Binyresvikt? Vet ikke.

Går på kosttilskudd, levaxin 75 1/2 mikrogram + 10 mikrogram liothyronin. Tar egentlig 20 mikrogram av liothyroninen, siden jeg er så sinnsykt trøtt. _Uansett hvor mye jeg sover, må jeg ta en hvil etter jeg har vært våken 2-3 timer. Jeg tar 20 mg cipralex, pga PTSD, depresjon og angst, og 10 mg atarax for angsten. _Har også irritabel tarmsyndrom..

Har blitt henvist til kikhullundersøkelse og koloskopi, men ventetiden er så evig lang. Vurderer å gå til privatklinikk.

Jeg forstår ikke hva som skjer med meg. Skal til legen igjen på fredag, og kreve at hun skal gjøre noe, fordi jeg kan ikke gå mer opp i vekt, SÅ raskt. Pappa skal være med å prate, siden jeg ikke helt når frem til henne selv alltid.

Problemet er, jeg FØLER det er noe seriøst galt med kroppen min, og jeg har mer eller mindre lyst til å bli lagt inn på sykehuset for å ta prøver å finne ut av alt, enn å slite sånn jeg driver med nå. Blir enda mer psykisk sliten.

Vet dere noe om hva jeg bør be legen om? Tips? Triks? Hjelp??

Takk for at du leste : )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor lenge har du gått på levaxin da?

Husk at kroppen bruker litt tid på å komme seg igjen.

Skrevet

Hva var fT3 og fT4 (og referanseverdi) på siste blodprøve?

Skrevet

Jeg vet ikke om verdiene fra blodprøvene.

Har gått på levaxin siden mars.. Har gått på alle medisinene siden mars eller før.

Skrevet

Hvis du produserer antistoffer, så vil du ikke føle deg bra før fT4 og fT3 er i øvre del av referanseområdet.

Jeg var nede i 19 på fT4 tidligere i høst og da følte jeg meg skikkelig sliten. Tidligere da fT4 var langt lavere hadde jeg også problemer med irritabel tarm og ble testet for melkeallergi og cøliaki uten å finne noe. Da jeg kom opp i fT4 forsvant alle disse plagene.

Hvor i landet bor du? Du kan ta kontakt med Norsk Thyreoideaforbund, de kan sikkert hjelpe deg noe.

Skrevet

Hvis du produserer antistoffer, så vil du ikke føle deg bra før fT4 og fT3 er i øvre del av referanseområdet.

Jeg var nede i 19 på fT4 tidligere i høst og da følte jeg meg skikkelig sliten. Tidligere da fT4 var langt lavere hadde jeg også problemer med irritabel tarm og ble testet for melkeallergi og cøliaki uten å finne noe. Da jeg kom opp i fT4 forsvant alle disse plagene.

Hvor i landet bor du? Du kan ta kontakt med Norsk Thyreoideaforbund, de kan sikkert hjelpe deg noe.

Ja, det kan jeg gjøre. Jeg forstår ikke hva som skjer. Blir bare satt på jerntabletter, og mer levaxin. ingenting hjelper. Vil bare legge meg selv inn på sykehuset.

Skrevet

Ja, det kan jeg gjøre. Jeg forstår ikke hva som skjer. Blir bare satt på jerntabletter, og mer levaxin. ingenting hjelper. Vil bare legge meg selv inn på sykehuset.

:klemmer:

Jeg skjønner hvordan du føler deg, jeg har vært der selv. Du tar ikke jerntablettene sammen med stoffskiftemedisinen?

Du skal be om at det blir tatt prøver på fT3, fT4 og anti-TPO på fredag. Kan også anbefale deg boken "Og så må du ikke stille spørsmål" av Per Egil Hegge. Den ligger ute på nett gratis, men jeg synes at det er veldig slitsomt å lese bøker på dataskjermen ihvertfall.

Skrevet

Hei!

Jeg har fått Atarax som sovemedisin, den som du får for angst.. ikke rart du er trøtt!!!!

Jeg har aldri sover så tungt som da jeg fikk atarax!

Kanskje det kan være en ide og spørre om å få bytte medisin?

• Liker 1
Skrevet

forlite jern, irritabel tarm, trøtthet, alt kan peke på glutenintoleranse, cøliaki. Gluten trigger også anstistoffene mot thyreoidea. Og alle med ME har problemer med gluten uansett.

Skrevet

Mine symptomer...

Trøtt

Øm klump med halsen, vært der i mange år. Leste at lymfeknuter forsvinner

Vektøkning (ca 8kg på en uke, selvom bra kosthold!!) Opp ca 13 kg siden august.

Flisete negler

Konsentrasjonsvansker

Dårlig hukommelse

Depresjon

Angst

Trenger masse søvn (føler for å hvile allerede 2 timer etter eg har stått opp)

Fryser

Svetter om natten

Skvetten

Svimmel

Treg mage og forstoppelse

Jernmangel

Infeksjon i kjertlene under armene gjentatte ganger

Svært tørst

Stiv

Betennelse i ryggen, av et lite fall i Elixia-trappen

SVAK, Trening gjør alt verre, faller sammen under styrke.

Irritabel tarm

Ør i hode

Øyene fokuserer ikkje, ser sorte og hvite prikker noen ganger

Hører dårligere

Oppblåst mage

Skrevet

Og alle med ME har problemer med gluten uansett.

Det er bare tull. En del ME-pasienter tåler gluten dårlig, men langt ifra alle.

Skrevet

Den vektøkningen tror jeg ikke noe på. Du kan i alle fall ikke mene at en vektøkning på 8 kg er i form av fett eller annet som faktisk legger seg i kroppen permanent; det må være ganske mye vann!

8 kg opp på én uke tilsvarer et energioverskudd på ca. 56 000 kcal i løpet av uka, gjennonsittlig 8 000 kcal i overskudd hver dag. Med mindre du har inntatt matmengder hinsides all fornuft så er dette ikke mulig.

Med vektøkning som symptom menes varig vektøkning, ikke tilfeldige variasjoner i form av glykogenlagre, vann, tarminnhold o.l.

• Liker 1
Skrevet

de infeksjonene i kjertlene under armene, det er hidradenitis suppurativa, og på cøliakiforumene så er det historier nok om at HS forsvinner på glutenfri diett, det forteller de som har hatt det ved siden av mageproblemer og /eller cøliaki.

De er helt overbevist ofer at HS er en annen manifestasjon av cøliaki.

Legevitenskapen har ikke tentk den tanken ennå.

DH er også cøliaki, for eksempel. (hudcøliaki)

30% av de med cøliaki har forstoppelse

Skrevet

JEg vet akkurat hva du lider av. Mange mennesker går rundt hver dag og plages med det samme.

Det heter: Livet !!

På en uke tror jeg jeg har vært innom alle de plagene du ramser opp og vel så det. Problemet er det fokuset man tillegger plagene.

Skrevet

JEg vet akkurat hva du lider av. Mange mennesker går rundt hver dag og plages med det samme.

Det heter: Livet !!

På en uke tror jeg jeg har vært innom alle de plagene du ramser opp og vel så det. Problemet er det fokuset man tillegger plagene.

:kjefte:

Nå har TS fått konstatert ihvertfall en kronisk sykdom. Jeg tror få som ikke har opplevd denne sykdommen på nært hold kan sette seg inn i hvor syk man faktisk kan bli.

Når det er sagt, er det en fornuftig til å se muligheten man har og ikke bare begrensningene, men det får komme når TS har fått skikkelig utredning.

• Liker 3
Skrevet

Kjenner igjen en del av symptomene du har. Jeg gikk opp 10 kg i løpet av et par måneder pga stoffskiftet. Et helt vanlig symptom er at du har mindre matlyst og går opp i vekt. Dette fordi alle prosesser i kroppen går for sakte når stoffskiftet er lavt.

Jeg ville ha startet med å se på den medisinen du får for angst og søvnproblemer. Se på bivirkninger og hvor lenge f.eks. sovemedisinen sitter i kroppen. Jeg kjenner at jeg er tung om morgenen og må alltid legge inne ekstra tid før jeg skal ut av døra. Dette fordi jeg tar en type sovemedisin som ikke er vanedannende, men opprinnelig for psykose.

Skrevet

Den vektøkningen tror jeg ikke noe på. Du kan i alle fall ikke mene at en vektøkning på 8 kg er i form av fett eller annet som faktisk legger seg i kroppen permanent; det må være ganske mye vann!

8 kg opp på én uke tilsvarer et energioverskudd på ca. 56 000 kcal i løpet av uka, gjennonsittlig 8 000 kcal i overskudd hver dag. Med mindre du har inntatt matmengder hinsides all fornuft så er dette ikke mulig.

Med vektøkning som symptom menes varig vektøkning, ikke tilfeldige variasjoner i form av glykogenlagre, vann, tarminnhold o.l.

Selvfølgelig er det snakk om vann. Likefullt er det en vektøkning.

Jeg hadde 34 kg overflødig vann i kroppen i årevis. Du kan ikke mene at det ikke regnes som vektøkning? Fedme var den eneste diagnosen jeg hadde på den tiden.

Skrevet

Mine symptomer...

Trøtt

Øm klump med halsen, vært der i mange år. Leste at lymfeknuter forsvinner

Vektøkning (ca 8kg på en uke, selvom bra kosthold!!) Opp ca 13 kg siden august.

Flisete negler

Konsentrasjonsvansker

Dårlig hukommelse

Depresjon

Angst

Trenger masse søvn (føler for å hvile allerede 2 timer etter eg har stått opp)

Fryser

Svetter om natten

Skvetten

Svimmel

Treg mage og forstoppelse

Jernmangel

Infeksjon i kjertlene under armene gjentatte ganger

Svært tørst

Stiv

Betennelse i ryggen, av et lite fall i Elixia-trappen

SVAK, Trening gjør alt verre, faller sammen under styrke.

Irritabel tarm

Ør i hode

Øyene fokuserer ikkje, ser sorte og hvite prikker noen ganger

Hører dårligere

Oppblåst mage

Dette er alle klassiske symptomer på for lavt stoffskifte - men samtidig nevner du angst, som kan tyde på for høyt. Mange opplever like symptomer på for høyt som for lavt.

Derfor er det viktig at du får tatt blodprøver igjen(ikke ta levaxin før blodprøvene samme dag) - og husk; du må ikke ta jerntablettene sammen med levaxinen.

Få målt fritt T4, TSH, T3 - samt anti TPO.

Ignorer de brukerne her som sier dette er endel av livet - de vet overhodet ikke hva de snakker om.

Hvis det er en trøst så hadde jeg også alle disse symptomene i lengre perioder - i flere år faktisk, og hadde jeg vært i jobb(studerte på tiden) så hadde jeg ifølge legen vært 100% sykemeldt.

Men når jeg fikk dreis på medisineringen(og byttet lege) hjalp det betraktelig, og livet mitt er ganske drastisk annerledes nå, selv om noen ting aldri vil bli som før.

Bestill time hos legen, og oppdater tråden når resultatene er der så vi kan se litt på det;) Og husk på skrive logg med prøveresultater og symptomer, da er det lettere å holde oversikt om det er en sammenheng og hvilken dosering som funker best ;)

Skrevet

Dette er alle klassiske symptomer på for lavt stoffskifte - men samtidig nevner du angst, som kan tyde på for høyt. Mange opplever like symptomer på for høyt som for lavt.

Derfor er det viktig at du får tatt blodprøver igjen(ikke ta levaxin før blodprøvene samme dag) - og husk; du må ikke ta jerntablettene sammen med levaxinen.

Få målt fritt T4, TSH, T3 - samt anti TPO.

Ignorer de brukerne her som sier dette er endel av livet - de vet overhodet ikke hva de snakker om.

Hvis det er en trøst så hadde jeg også alle disse symptomene i lengre perioder - i flere år faktisk, og hadde jeg vært i jobb(studerte på tiden) så hadde jeg ifølge legen vært 100% sykemeldt.

Men når jeg fikk dreis på medisineringen(og byttet lege) hjalp det betraktelig, og livet mitt er ganske drastisk annerledes nå, selv om noen ting aldri vil bli som før.

Bestill time hos legen, og oppdater tråden når resultatene er der så vi kan se litt på det;) Og husk på skrive logg med prøveresultater og symptomer, da er det lettere å holde oversikt om det er en sammenheng og hvilken dosering som funker best ;)

tusen takk : )

Skrevet

prøve dete

en uke med bare frukt og grønsaker.

oppskrift på supen

en løk opp skåret

brokoli opp skåret.

4 gullerøter

en paprika den fargen du vil

hond full med spinat.

8 selleri anbefaler mindre.

når det kokker skal boks med 500g tomater oppi

ferdig når tomatene er kokkt i fille byter.

ha så lite vann i så mulig

det skal komme vann fra gønnsakene

tar langtid.

er usikker på om det er helt ret tar det fra hukomelsen.

spis nøtter som eksta energi silde om nød vendig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...