Gå til innhold

God kjøttsaus til pizza

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg lurer på om noen har noen tips til hvordan jeg lager god kjøttsaus til pizza med kjøttdeig? Jeg har prøvd med både 400 g kjøttdeig, hermetiske tomater og tomatpure eller bare mel, vann og tomtpure. Også krydrer jeg med salt, grillkrydder og evt. buljong. Men jeg får det aldri til å smake noe særlig. Er redd det skal bli for salt også. Hva krydrer dere med? Hvor mye skal til? Synes jeg bruker masse uten at det smaker noe:os Tåler ikke løk og vil ikke bruke hvitløk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Friske urter! Basilikum er veldig godt i pizza.

Skrevet

Jeg vet ikke hvor mye smak du får uten løk, men en saus med olivenolje, boks med tomater, basilikum, oregano, gulerot og selleri kuttet i småbiter, kokes i 20-30 min, bør ha god smak. Bittelitt sukker fremhever tomatsmaken.(halv teskje til 1 boks tomater) En spiseskje eller to lager også fyldigere smak.

Skrevet

En spiseskje eller to med tomatpurè lagermer smak ja..

Skrevet

Jeg lager ikke pizza med kjøttsaus, men jeg savner noen ingredienser i det du sier at du bruker.

Jeg foreslår at du starter med å surre en finhakket løk i litt olje til den blir blank. Så tilsetter du kjøttdeigen og brune den sammen med løken. Ha i en boks hermetiske tomater, gjerne en type som er smaksatt med oregano og hvitløk. Litt ekstra hvitløk blir også bra, men det forutsetter jo at du liker det. Ha i en buljongterning, litt mer oregano og/eller basilikum, salt og pepper etter smak. 1 ts sukker for å runde av tomatsmaken gjør seg også, eventuelt et par ss ketchup. Kok uten lokk til den er passe tykk.

Dette bør gi en saus med god smak.

Skrevet

Takk for svar. Som jeg skrev, tåler jeg ikke løk og ønsker ikke å bruke hvitløk. Jeg har ellers brukt det meste av det dere sier. Synes fortsatt den blir veldig tam. Jeg får vel bare være rausere med saltet... :klo:

Skrevet

Jeg ville sprøstekt noen baconterninger først, og surret frisk chili og finhakket selleristang sammen med dette, evt også gulrøtter og feks pastinakk i små terninger, tilsatt gode hermetiske tomater (feks Mutti), salt, pepper, tørket oregano, laurbærblad, litt balsamico og litt sukker, og så latt koke en stund.

Stjerneanis kan også gi en spennende smak til sausen. Men jeg ville styrt unna grillkrydder, og i hvert fall mer salt. Tar du for mye salt, er det ingen måte å redde sausen på.

Skrevet

... og PS: Litt knust tørket steinsopp kan også være et lurt triks som smaksforsterker.

• Liker 1
Skrevet

Jeg lager ikke "kjøttsaus" til pizzaen i det hele tatt, men smører rett og slett en hel liten boks tomatpure utover pizzabunnen (gjelder langpannestørrelse).

Deretter brer jeg kjøttet og det andre fyllet utover dette igjen.

Siden løk og hvitløk er utelukket må man finne andre ting med litt smak. Jeg krydrer karbonadedeigen med pepper og oregano under steking, men salter ingenting. Av og til tilsetter jeg en dæsj tacokrydder til kjøttet, og det inneholder jo salt.

Av andre ting med smak som man kan ha oppå pizzaen, kan man velge oliven (gir også saltsmak), jalapeños, sopp, mais, paprika (smaker ikke så veldig mye, da) eller litt pepperonipølse. Ikke alt på en gang, men et par andre elementer enn kjøttdeig må jo til :)

Skrevet

Takk for svar. Som jeg skrev, tåler jeg ikke løk og ønsker ikke å bruke hvitløk. Jeg har ellers brukt det meste av det dere sier. Synes fortsatt den blir veldig tam. Jeg får vel bare være rausere med saltet... :klo:

Beklager, det overså jeg rett og slett i startinnlegget.

Da må du prøve deg frem med andre krydder og urter - lar du sausen koke lenge nok, så blir den som regel god.

Skrevet

Jeg pleier å bruke en boks hermetisk tomat (om jeg ikke har tid/gidd til å skålde tomater selv) som jeg lar småbluppe i en kjele med en ørliten dæsj sukker, en skvett rødvin, finhakket stangselleri, litt revet gulrot, stekt kjøttdeig, en liten skvett balsamico, grovkvernet salt, pepper, estragon, oregano og basilikum. Holder sausen på varmen i ca halvannen time, og smaker til underveis. Bruker blanket løk også, men det funker helt fint uten (har prøvd, kjenner andre som er allergisk mot løk). Jeg tror det å smake mens man jobber er litt av kjernen, da vet man hva som trengs før det er "for sent".

Pleier også å ha på ananas, oliven og paprika på pizzaen, samt en 2-3 sorter ost (som regel cheddar/jarlsberg, mozarella og parmesan).

Samme sausen funker også fint til lasagne og som pastasaus :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...