sebra Skrevet 22. november 2011 #1 Skrevet 22. november 2011 Hei! Er det noen som har vært i Helsinki og kan fortelle meg hvordan de opplevde byen? Shoppingmuligheter, uteliv osv.
Gjest Heloise Skrevet 22. november 2011 #2 Skrevet 22. november 2011 Jeg elsker Helsinki. De har flere shoppingsentre der, har egentlig ikke besøkt mange butikken utenom de, for de er blitt lagt ned siden jeg var der sist. Det er en Pen by, mye design, mange designbutikker for de som er interessert i det også. De tre store senterne ligger rett ved hverandre i kort gåavstand. Domkirken er vakker, spesielt etter solen er gått ned (den er kritthvit og er belyst om natten), og havna er fantastisk uansett når man er der. Jeg savner byen og vil tilbake!
sebra Skrevet 22. november 2011 Forfatter #3 Skrevet 22. november 2011 Takk for svar Kjenner du til navnene på de forskjellige områdene? Hvis det blir noe av har jeg lyst til å bo i sentrum, vet du hva det heter? mtp hotell bestilling
Gjest Heloise Skrevet 22. november 2011 #4 Skrevet 22. november 2011 Scandic Simonkentta bodde jeg på hver gang untatt èn. Det er et fint hotell og ligger rett i mellom to kjøpesentre. Men det kan være greit å bestille i god tid. Tror også man kan få bonuspoeng på scandic's hoteller om man har bonuskort hos Finnair (og tilsvarende).
absinthia Skrevet 22. november 2011 #5 Skrevet 22. november 2011 Har dessverre bare vært i Helsinki et par ettermiddager, men er et av stedene jeg alltid har tenkt at jeg vil tilbringe mer tid. Fine shoppingmuligheter, blant annet ved et stort loppemarked (Valtteri?), tilgjengelig og fin kunst, arkitektur og noe jeg er sikker på er verdens aller beste kaffe - bare kaffen på cafe esplanad (atter igjen et spørsmålstegn -da det er lenge siden jeg var der) er verd å dra tilbake for. (Absinthia faller herved i staver over tanken på sterk, god, aromatisk kaffe tilberedt på finsk) Tror jaggu jeg satser på å ta vår neste byferie der, selv!
Gjest Koala Lompa Skrevet 22. november 2011 #6 Skrevet 22. november 2011 Helsinki er en veldig fin by! Domkirken som blir nevnt her lengre oppe må man absolutt få med seg. Vi bodde på hotel Rivoli Jardin som ligger like ved Esplanaden park, veldig koslig sted på kveldstid. Fullt av mennesker som sitter ute og drikker der på sommerstid (ikke sånn type rølping som vi ser her til lands..) Jeg er ikke kjent med utelivet i Helsinki,alt jeg vet at det finnes en isbar der som er kjent. Sikkert verdt å ta en tur innom der På vinterstid har de skøytebane rett ved jernbanestasjonen. Koslig aktivitet på kveldstid. Rett ved jernabenstasjonen/skøytebanen er det et stor museum; Ateneum (Ateneumin taidemuseo) Finlands nasjonalgalleri. Vi var så heldig at vi fikk med oss Kalevala utstilling da vi var der en vinter. Shoppingmessig sett så holdt jeg meg til kjøpesentrene bla.a Stockman. Husker vi var i et område med en god del vintage butikker, bl.a. Penny Lane. Utrolig spennende second hand shop. Ligger i Runebergsgatan 39 (google it ) Noe annet jeg gjerne vil få med meg neste gang jeg er der er svømmehallen Yrjönkatu Finlands eldste svømmehall som skal være veldig veldig fint. Har hørt at man også kan leie av sauna for seg selv (eller to) der, men kan ikke finne slik info på nettsiden.. Nede ved havna ligger Wanha Kauppahalli. Der finner du det meste innen råvarer innen finsk mat. fersvarediskene våre her til lands blir bare en liten fjert i forhold til hva du kan finner der. Hmm,kommer ikke på så mye mer akkurat nå Synes det er en fin by som det er lett å finne frem i.
Gjest Heloise Skrevet 22. november 2011 #7 Skrevet 22. november 2011 Shoppingmessig sett så holdt jeg meg til kjøpesentrene bla.a Stockman. Husker vi var i et område med en god del vintage butikker, bl.a. Penny Lane. Utrolig spennende second hand shop. Ligger i Runebergsgatan 39 (google it ) Mye spennende info her! Må sjekke ut neste gang jeg reiser dit Men Jo! Stockman er litt mer "posh" enn de to andre jeg har vært endel innom. Forum er det som er mest likt typ Oslo City, ta en titt her . Stockmann er fint, med de litt mer "fine" butikkene, kosmetikk, undertøy, tele/data, etc.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå