Gjest Dykslesi Skrevet 13. desember 2003 #1 Skrevet 13. desember 2003 Hvor mange her inne er dyslektikere? Leste tråden om lærere som forventes å være perfekte, og lurer på hvor vanlig det er å ha dysleksi. Det er nok mange her som har fått diagnosen (og kanskje noen som BURDE fått den... )
Gjest Poirot Skrevet 10. januar 2004 #2 Skrevet 10. januar 2004 Jeg vet ihvertfall om 2-3 aktive her inne som har fortalt at de har dysleksi.
Gjest GreenSky Skrevet 10. januar 2004 #3 Skrevet 10. januar 2004 Kan jeg svare her? Jeg har dyskalkuli. Samme opplegget som ordblindhet, bare at jeg er tallblind.
Mandy Skrevet 10. januar 2004 #4 Skrevet 10. januar 2004 Kan jeg svare her? Jeg har dyskalkuli. Samme opplegget som ordblindhet, bare at jeg er tallblind. Hvordan gikk du fram for å få stilt den diagnosen GreenSky ?
Gjest gotthard Skrevet 10. januar 2004 #5 Skrevet 10. januar 2004 jeg har dysleksi! og er faen så stolt av det også ' det går som regel greit da jeg ikke er av de som har det værst der , har trent mye på og skrive så det er mye bedere nå , men jeg skriver ofte ordene slik de uttales.. problemet er størst når jeg skal lese , du veit at når du leser et ord så leser du det egentlig ikke , gjernen din gjen kjenner ordet og pga det behøver du ikke lese det i bokstavelig forstand , men når det da kommer ord du ikke har lært og kjenne igjen automatisk så har du et problem , noe jeg merker når jeg leser pedagoskie bøker , er mye ukjennte ord der så da går det lit surr og jeg leser da veldig sakte og bruker det meste av konsetrasjonen på og oppfatte ordene , så da får jeg noen ganger ikke med meg hva jeg akurat leste osv.. det er ikke noe flaut nå og ha dysleksi , det er veldig mange av oss dåg i forkjellige grader , og hjelpe tilbudet er mye bedre nå en når jeg gikk på skolen (80 tallet)...
Bettie Skrevet 10. januar 2004 #6 Skrevet 10. januar 2004 Er dyslektiker. Det er litt upraktisk innimellom, men man lærer seg en del knep og kommer oftest helskinnet gjennom skrivinga. Har ikke hatt problemer med lesing, selv om det av og til kan gå litt over stokk og stein - særlig hvis jeg skal lese noe høyt uten å ha sett på det på forhånd.
Gjest Anonymous Skrevet 11. januar 2004 #7 Skrevet 11. januar 2004 Jeg har. Leser bedre enn hva jeg skriver. Noe som er bemerket her inne. Man blir rettet på ofte. Angriper man ikke tråden så tar man skrivingen. Sasa
Spiralis Skrevet 11. januar 2004 #8 Skrevet 11. januar 2004 Har aldri fått noen diagnose, men tror jeg har et snev av det i alle fall. I alle fall har jeg "tastaturoleksi" Taster uhorvelig mye på feil taster når jeg skriver Personlig driter jeg fulstendig i om folk stokker bokstavene så lenge de har noe fornuftig å komme med!
Flo* Skrevet 11. januar 2004 #9 Skrevet 11. januar 2004 problemet er størst når jeg skal lese , du veit at når du leser et ord så leser du det egentlig ikke , gjernen din gjen kjenner ordet og pga det behøver du ikke lese det i bokstavelig forstand , men når det da kommer ord du ikke har lært og kjenne igjen automatisk så har du et problem , noe jeg merker når jeg leser pedagoskie bøker , er mye ukjennte ord der så da går det lit surr og jeg leser da veldig sakte og bruker det meste av konsetrasjonen på og oppfatte ordene , så da får jeg noen ganger ikke med meg hva jeg akurat leste osv.. At noen skriver feil gjør meg ingen ting. Hjernen oppfatter heldigvis "rett" ord sett ut fra sammenhengen. At noen skriver slike lange avsnitt uten punktum og stor bokstav er derimot stressende for min hjerne.
Gjest gotthard Skrevet 11. januar 2004 #10 Skrevet 11. januar 2004 men flo da...har jo mange kommaer og 2 punktummer på slutten her jo stor forlangenne du er da :D
Flo* Skrevet 11. januar 2004 #11 Skrevet 11. januar 2004 Ja, skidrow Du er visst veldig glad i kommaer. Det syndromet kalles kommafeil!
Gjest GreenSky Skrevet 12. januar 2004 #12 Skrevet 12. januar 2004 Det skjedde egentlig mest av seg selv. Det er mange år siden, så jeg husker ikke helt. Mattelæreren hadde sine mistanker, han kontaktet mamma, som også hadde sine mistanker. Det kom en eller annen fagperson på skolen for å teste meg. Det ble slått fast at jeg og en annen venninne av meg også har dyskalkuli. Det er mange år siden, men så langt i livet er hun den eneste jeg kjenner til som har det.
Gjest GreenSky Skrevet 12. januar 2004 #14 Skrevet 12. januar 2004 Jeg synes det er merkelig at det ikke har blitt oppdaget flere dyskalkulektikere i skolen. Kanskje det er et problem som lærerne ikke i stor grad er klar over. Logisk sett skulle det jo være like mye utbredt som dysleksi.
Mandy Skrevet 12. januar 2004 #15 Skrevet 12. januar 2004 Jeg synes det er merkelig at det ikke har blitt oppdaget flere dyskalkulektikere i skolen. Kanskje det er et problem som lærerne ikke i stor grad er klar over. Logisk sett skulle det jo være like mye utbredt som dysleksi. Ja, det er merkelig..
Freaky Skrevet 12. januar 2004 #16 Skrevet 12. januar 2004 Jei ær ivertfal glad for at skrivninga ike r no prblem. Hade vert kedlig om flok ikke forstod hav jei prøvde å si... JA, det hender det går fort over tastene her, men så lenge folk forstår så er vel ikke det så farlig vel? (kanskje jeg skulle vurdert å ta en sånn test?)
Gjest GreenSky Skrevet 12. januar 2004 #17 Skrevet 12. januar 2004 Ja, folk forstår jo alltids. Likevel kan det være et problem når en skal skrive søknader, rapporter, osv. En eks av meg hadde så sterk grad av dysleksi at jeg ofte ikke forsto hva han skrev. I tillegg var han australsk, så det var slett ikke enkelt å forstå skriftspråket hans. Han sluttet på skolen da han var 11, helt sikkert pga. dysleksien. Han kunne omtrent ikke lese og skrive overhodet, bare enkle ord. Jeg hjalp han til å lese og skrive bedre, men det var en utfordring. Det kostet mang en time med blod, svette og tårer! Dyslektikere (i alle fall de med sterk grad av dysleksi) må lære ord og bokstaver på en helt annen måte, en "vi" gjør.
Fakse Skrevet 12. januar 2004 #18 Skrevet 12. januar 2004 Jeg har dysleksi, men er ikke så sterkt plaget som mange andre. Jeg ble velsignet med en familie som er glad i å lese, lærte å lese før jeg starta på skolen, og har alltid hatt et lystbetont forhold til bøker. Det har hjulpet meg utrolig mye. Man lærer jo hvordan ord skrives av å lese dem ofte nok. Men jeg vet at jeg leser saktere enn andre (uten at det plager meg noe særlig), og det er en del ord jeg "aldri" lærer hvordan skrives. Like vel har jeg et god språkøre, og har for eksempel ikke noe problem med å forstå sammenhenger, formulere kompliserte setninger eller forstå fremmedord. I alle fall ikke når det er snakk om norsk språk. For meg kom de værste problemene da vi begynnte med fremmedspråk. Jeg sliter fortsatt med å stave enkle ord på engelsk, selv om jeg har lest utrolig mye engelsk gjennom studiene, og derfor har et stort forråd av ord jeg forstår. De samme problemene dukket også opp i forbindelse med tysk og russisk. Jeg har aldri fått noe særlig hjelp, fordi jeg klarte meg så godt selv siden jeg hadde lest så mye. Har også vær kjapp i oppfattelsen ellers, så jeg klarte meg stort sett veldig bra på skolen. Merker nå som det er mange år siden sist norskstil at problemene blir sterkere og sterkere. Tro om de tar i mot meg på vgs så jeg får litt trening igjen?
Gjest GreenSky Skrevet 12. januar 2004 #19 Skrevet 12. januar 2004 Jeg har aldri fått noe særlig hjelp, fordi jeg klarte meg så godt selv siden jeg hadde lest så mye. Har også vær kjapp i oppfattelsen ellers, så jeg klarte meg stort sett veldig bra på skolen. Merker nå som det er mange år siden sist norskstil at problemene blir sterkere og sterkere. Tro om de tar i mot meg på vgs så jeg får litt trening igjen? Tror ikke du trenger det! Jeg ville aldri gjettet at du er dyslektiker.
Glitterchick Skrevet 12. januar 2004 #20 Skrevet 12. januar 2004 Har ett snev av dysleksi, men det ble ikke oppdaget før jeg gikk på videregående. Akkurat som Ragnhild, begynte jeg å lese og skrive før skolealder, og har alltid lest masse, og ganske komplisert litteratur for alderen. Derfor ser jeg når jeg gjør feil, og har lært meg diverse teknikker for å unngå det. Har store problemer med b og p, vet liksom ikke helt hvilken som er riktig, også skriver jeg av og til korte ord baklengs. Men når det kommer til noter, så har jeg faktisk aldri greid å lære meg det, så det er nok der min dyslektiske siden har slått ut sterkest. Når vi hadde musikk på skolen kunne jeg fint spille etter bokstaver, men noter greide jeg ikke. Så rett og slett ikke hvilken linje de var på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå