Gå til innhold

Fluer i potter - hvor kommer de fra?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når en potteplante råtner er det aldri langt til de surrer en hel haug med fluer rundt omkring de. Etter hvert kan de bli svært mange. Nå lurer jeg på: Hvordan skjer det? Det er et klassisk egg-høne-problem, men må man anta at det finnes flueegg i all jord? Når det ikke er fluer der fra før kan jo ingen vesen "spotte" det heller, for å formere seg. Eller lukter råtnende planter så "godt" at det ikke skal mer enn litt lufting til for at fluene kommer inn? I så fall: Hvor skjuler de seg når det er så kaldt ute inntil inneplanten råtner? Forklar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

De kommer fra jorda/røttene hvis det har vært for fuktig tror jeg...har hørt at å legge litt appelsinskall i potta skal ta knekken på de ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da må det ligge flueegg i all slags jord altså... Takk for tipset! Bruker å sette en fyrstikk med svovelhode ned i potta. Det virker i alle fall litt, noen ganger må man øke antallet fyrstikker også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, æsj....faktisk det det gjør.. Fyrstikk trikset har jeg og hørt om det,du kan jo fortsette med det, og samtidig la platene få tørke litt opp før neste vanning...ikke sånn knusktørt da :fnise: , bare hvis de tåler det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man klarer å planlegge litt og bruker jord fra pose så hjelper det å kjøpe jord og la den stå ute hele vinteren. Dyrene dør om det blir for kaldt.

En gang fjernet jeg jorden så godt som mulig og lot plantene stå i en vannbøtte i noen timer og så brukte slik jord. Det gjorde susen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kalles for hærmygg og så snart de finner seg en fuktig plass, skynder de seg å legge egg i jorda og formerer seg kjempefort. Selve hærmygga gjør ikke skade på plantene, men larvene gnager på røtter.

Du kan vanne med nokotinuttrekk, utrekk av planten matrem (inneholder pyretrin som dreper blant annet insekter og fisk, mens mennesker kan bruke den i maten) skifte jord på planten og vanne den sparsommelig, ellers så skal det visstnok hjelpe å strø chillipulver på jorda. Finnes andre ting du kan gjøre også, men jeg synes at det er tull å styre med kjemikalier til potteplanter uten at man er nødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da må det ligge flueegg i all slags jord altså... Takk for tipset! Bruker å sette en fyrstikk med svovelhode ned i potta. Det virker i alle fall litt, noen ganger må man øke antallet fyrstikker også.

... og svovel kan brukes, ja! Det gjør også de profesjonelle, men de bruker svovelbrennere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plutselig kommer det inn mange gode innlegg - takk! :) Jeg hadde et lite mangotre på 25-30cm som døde, da kom det masse fluer ut av akkurat den potten. Så kanskje fluene og for mye vanning har jobbet sammen der på en uheldig måte... Akkurat den planten savner jeg litt, fordi det var en sjelden "ekte" mango med ordentlig kjerne treet kom ut av. Ikke de helt flate livløse kjernen som er vanlige.

Skal huske det der med jorden! Jeg har utejord liggende i garasjen, men plantejorden for potteplanter står nede i vedboden som holder minst 5-9 grader også nå om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...