AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #1 Skrevet 22. november 2011 Hei! Har eksamen denne uken, og jeg har påvist kraftig panikkangst, slik at jeg må bruke vival. Har brukt dette i flere år, så dette er jeg vant til, men ikke i presteringssituasjoner! Jeg pleier å få litt svekket hukommelse/"smarthet" når jeg tar vival. Jeg sliter så i granskauen med nerver nå, og de blir bare verre! Har lest på alle gode teknikker, ordtak å ta med seg osvosv. Det hjelper på. Jeg ser meg helt nødt til å ta vival på eksamen, men er redd dette kan ødelegge kunnskapen min da doseringen kan bli litt vanskelig. (Forsent med tilrettelegging, og samtaler med lege nå) Erfaringer, tips? Skal jeg droppe vivalen? Da er faren for besvimelse/total hyperventilering der. Jeg tenker også på dagene før. Jeg hyperventilerer ganske ofte nå
Gjest nevrosia Skrevet 22. november 2011 #2 Skrevet 22. november 2011 Kutt ut alle melkeprodukt, de fremmer angst. Jeg pleier å ta en pinex forte, den med 1000 mg, for det roer nervene litt. Jeg spiller fiolin, og er ofte nervøs, så jeg pleier å ta en pinex forte før jeg skal spille. 1 time til 30 min før jeg må gå hjemmefra.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #3 Skrevet 22. november 2011 Kutt ut alle melkeprodukt, de fremmer angst. Jeg pleier å ta en pinex forte, den med 1000 mg, for det roer nervene litt. Jeg spiller fiolin, og er ofte nervøs, så jeg pleier å ta en pinex forte før jeg skal spille. 1 time til 30 min før jeg må gå hjemmefra. Interessant! Det var bra du sa om melken. Har akkurat hamstret inn melk Er ikke pinex forte smertestillende? Får du ikke nedsatt evne til å spille/huske noter?
AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #4 Skrevet 22. november 2011 Hvem skriver ut Vival til deg? Har du brukt det i flere år? Panikkangst vet man jo aldri når kommer eller hva det kommer av, så det høres rart ut at du bruker Vival mot panikkangst. Det høres mer ut som du lider av en annen type angst. Det er jo en sjanse å ta da, du vet jo hvordan du reagerer på Vival. Du vet helt sikkert at du blir avhengig av Vival, så det bør IKKE brukes over lengre tid. Det finnes andre og bedre preparater og ikke minst bedre behandlingsmetoder. 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #5 Skrevet 22. november 2011 Kutt ut alle melkeprodukt, de fremmer angst. Bastant påstand. Etter 6 måneders forsøk på meg selv uten melk, merket jeg absolutt ingen forskjell. Så skriv heller "kan" neste gang. 3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #6 Skrevet 22. november 2011 Interessant! Det var bra du sa om melken. Har akkurat hamstret inn melk Er ikke pinex forte smertestillende? Får du ikke nedsatt evne til å spille/huske noter? Det hjalp iallfall på meg å kutte ut melkeprodukt, men så er jo en god del angst der fortsatt, men jeg føler meg litt sterkere psykisk iallfall Spis heller alle typer nøtter, kjerner, frø og grønsaker, spesielt grønne grønsaker. Dette inneholder kalsium. Jeg spiser heller ingenting med gluten, fordi jeg ble så dårlig av gluten. Ble veldig deprimert, men i kombinasjon med melkeprodukt ble alt ekstra ille. Jeg metter meg heller på fett og protein Pinex forte er smertestillende, ja.. Får ingen nedsatt evne pga pinex, nei 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #7 Skrevet 22. november 2011 Bastant påstand. Etter 6 måneders forsøk på meg selv uten melk, merket jeg absolutt ingen forskjell. Så skriv heller "kan" neste gang. Men i kombinasjon med gluten kan det blir værre. Kutter du ut gluten også vil det kanskje bli bedre. Men så er det viktig å spise riktig også. Spise fett, proteiner, frukt, grønt, vann. Spis så rent som mulig, så blir man sterkere psykisk. Og jeg sier sterkere psykisk, fordi man blir ikke helt symptomfri. Jeg er heller ikke symptomfri. Jeg må jobbe mye med meg selv også.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #8 Skrevet 22. november 2011 Finnes det en eneste ting i hele verden som ikke kan kureres ved å kutte ut melk, sukker og hvete? Det vanlige er vel å få betablokker for å dempe angstsymptomene ved eksamener og framføringer. 3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #9 Skrevet 22. november 2011 Hvem skriver ut Vival til deg? Har du brukt det i flere år? Panikkangst vet man jo aldri når kommer eller hva det kommer av, så det høres rart ut at du bruker Vival mot panikkangst. Det høres mer ut som du lider av en annen type angst. Det er jo en sjanse å ta da, du vet jo hvordan du reagerer på Vival. Du vet helt sikkert at du blir avhengig av Vival, så det bør IKKE brukes over lengre tid. Det finnes andre og bedre preparater og ikke minst bedre behandlingsmetoder. Hei "doktor" 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #10 Skrevet 22. november 2011 Det er ganske normalt å føle seg litt svekket hukommelsesmessig av Vival uten at jeg tror det påvirker så mye når alt kommer til alt. Mange studenter er jo veldig stresset og ligger søvnløse natt etter natt før eksamen, og man blir ofte sløv på eksamensdagen av det også, men det går som regel bra likevel. Hvis du har så store problemer med angsten hadde jeg ikke "gamblet" med å kutte ut Vival nå før en viktig eksamen. Men er sløvhet et problem bør dosen kanskje justeres litt ned. Hvor stor dose tar du? Det tar jo ganske lang tid før en Vival-tablett er ute av systemet,så om du tar en tablett på ettermiddagen før eksamen vil jo en del av den beroligende effekten fortsatt henge i til dagen etter (+ at du får slappet av på kvelden og får sove natten før eksamen). Hvis du tar tabletten på selve eksamensdagen kan det kanskje være lurt å ta en litt mindre dose hvis du føler at tabletten virker veldig sløvende. Jeg ville ringt legen å spurt om dette. Til neste eksamen bør du absolutt søke om tilrettelegging. Kanskje det å sitte alene i et rom under eksamen er bedre for deg? En i klassen min hadde angst og søkte om det.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #11 Skrevet 22. november 2011 Det er ganske normalt å føle seg litt svekket hukommelsesmessig av Vival uten at jeg tror det påvirker så mye når alt kommer til alt. Mange studenter er jo veldig stresset og ligger søvnløse natt etter natt før eksamen, og man blir ofte sløv på eksamensdagen av det også, men det går som regel bra likevel. Hvis du har så store problemer med angsten hadde jeg ikke "gamblet" med å kutte ut Vival nå før en viktig eksamen. Men er sløvhet et problem bør dosen kanskje justeres litt ned. Hvor stor dose tar du? Det tar jo ganske lang tid før en Vival-tablett er ute av systemet,så om du tar en tablett på ettermiddagen før eksamen vil jo en del av den beroligende effekten fortsatt henge i til dagen etter (+ at du får slappet av på kvelden og får sove natten før eksamen). Hvis du tar tabletten på selve eksamensdagen kan det kanskje være lurt å ta en litt mindre dose hvis du føler at tabletten virker veldig sløvende. Jeg ville ringt legen å spurt om dette. Til neste eksamen bør du absolutt søke om tilrettelegging. Kanskje det å sitte alene i et rom under eksamen er bedre for deg? En i klassen min hadde angst og søkte om det. Jeg tar ca. 40 mg når det er på det MAKSIMALE. Men her kan jeg tillate meg å ta maks 10-15 mg. Da føler jeg at jeg blir avslappet. Kan vere snøvlete i stemmen, men jeg er ganske så klar i hodet. Blir jeg altfor nervøs glemmer jeg ting da også, og tenker må bli verre for prestasjonen. Jeg må nok ta vival kvelden før, for jeg kan vedde på at jeg får mareritt, og det svekker veldig hukommelsen min dagen etterpå. Glemte å nevne at dette er muntlig eksamen på 1 time! Jeg har faktisk papirer på at dette må tas hensyn til, men jeg tror ikke det er lurt å levere til eksaminator uansett..
AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #12 Skrevet 22. november 2011 Sterke smertestillende er ikke akkurat "smartdrugs". Jeg ville heller satset på å legge meg tidlig kvelden før, spise en god frokost og møte opp uthvilt til eksamen. Litt nerver er bare sunt. Panikkangst er selvfølgelig verre, men å hive i seg rusmidler er en dårlig løsning på problemet. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå