Chiyo Skrevet 22. november 2011 #1 Skrevet 22. november 2011 Når man tar såpe i hånden er det gjennomsiktig og i en farge, i mitt tilfelle rosa. Så når man gnikker hendene sammen blir såpen hvit og boblete, men hvorfor det? Jeg har aldri tenkt på det før, men det må da være et ganske enkelt logisk svar på det, selv om jeg ikke vet hvorfor.
Mann 42 Skrevet 23. november 2011 #4 Skrevet 23. november 2011 (endret) Tja, ikke vet jeg, men både de indre og de ytre overflatene av bobler reflekterer mye lys, faktisk i en slik grad at det nærmer seg totalrefleksjon. Og ting som reflekterer alt lys som treffer dem, fremstår som hvite. Så det er boblene som gjør susen i fht å gi den hvite fargen. Nøyaktig hva som gjør at boblene blir til, vet jeg faktisk ikke. Det har kanskje med overflatespenningen til blandingen av såpe og vann å gjøre? Såpe reduserer overflatespenning, det er det som gjør at såpen trenger inn i tøy, blant annet. Jeg antar at en behagelig lav overflatespenning gjør at bobler med stort eller lite volum kan eksistere. Jeg vet at f.eks den brusende lyden like før vannet begynner å koke i en kjel, skriver seg fra myriader av små bobler som dannes og kollapser, pga at de overflatespenningen er større enn damptrykket inne i dem når de kommer i kontakt med vann som er kaldere enn 100*C, altså det vannet som befinner seg noen mill over bunnen av kjelen. Så vann har en ganske stor overflatespenning, og det gjør at små bobler klemmes sammen, mens store bobler rives i stykker. Muligens. Jeg tipper at Il Crappo har en bedre forklaring. Endret 23. november 2011 av Mann 42 1
Askael Skrevet 23. november 2011 #5 Skrevet 23. november 2011 (endret) Because soap when sudded out into bubbles is so thin at that point that it is not concentrated enough to have color, its mostly water. But although it does not have color, it is still not transparent! That is because of light scattering. Note that you can also see the colors of the rainbow in larger bubbles due to interference patterns which form in thin films. Jeg er selvsagt så intigent at jeg tok dette rett fra eget hode og skrev det ned. På engelsk, Sånn bare for å være sær? Om jeg har googlet? Nei, nå skjønner jeg ikke hva du snakker om, altså. Endret 23. november 2011 av Askael
Askael Skrevet 23. november 2011 #6 Skrevet 23. november 2011 Sheesh, Mann42 snek seg inn og stjal "seieren". 1
Mann 42 Skrevet 23. november 2011 #7 Skrevet 23. november 2011 Sheesh, Mann42 snek seg inn og stjal "seieren". Ja, ikke sant? Den omtalte interferenseffekten som laver regnbuefarger, er resultatet av en innvendig refleksjon i boblen, og prisme-effekten som oppstår når lys som går ut av boblen, brytes. Forskjellige farger har forskjellig brytingsvinkel.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå