AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #1 Skrevet 21. november 2011 Mensen er som regel 3-5 dager sen hver gang til meg, kan varriere litt. Forrige gang tok jeg en graviditetstest når den var 7 dager forsen, for frika ut for at jeg kunne være gravid. Den var negativ, og jeg fikk mensen neste dag, altså 8 dager forsent. Nå sitter jeg også her og venter på mensen. Den er 8 dager forsen nå. Den har aldri vært mer enn 7 dager for sen før, utenom forrige gang. Så hvor blir den av nå? Hva skjer? Jeg har ikke tatt graviditetstest nå, for har ikke hatt sex siden forrige mensen, så vet jeg ikke er gravid. Men hva skjer med at den er så sykt sen hver gang nå? Går ikke på noen hormonell prevansjon, og aldri gjort det, så ikke det som gjør det.
*Sinnataggen* Skrevet 23. november 2011 #2 Skrevet 23. november 2011 hentet fra lommelegen. ( det er lov å bruke google ) det står litt pjatt ang at denne personen ønsker å bli gravid, ser du bort fra det gjelder det samme. mensen er sen, men er ikke gravid i følge test. Jeg forstår frustrasjonen. Om jeg skal gjette på årsaken må det være det du selv er inne på, nemlig manglende eggløsning så langt denne syklusen. Selv en kvinne som i utgangspunktet har regelmessige sykluser kan plutselig oppleve å få en svært forsinket mens, og da er som regel forsinket eggløsning årsak. Grunnen til at eggløsningen lar vente på seg er vanskelig å spekulere i, men som regel kommer mensen til slutt og ting normaliserer seg igjen. Noen kvinner har også mens uten å ha eggløsning, men da har hun som oftest lange og svært uregelmessige sykluser. Siden du har utelukket en graviditet eller andre problemer hos gynekologen er det nok lite annet å gjøre enn å prøve å være tålmodig og håpe at eggløsning eller mens kommer snart. Følg med på kroppen din slik at du vet cirka når du har eggløsning. Du kan begynne nå, men spesielt i syklusene fremover til du blir gravid. Du kan gjøre dette på flere måter. Forsøk å kjenne på livmorhalsen din. Vask deg godt på hendene og før to fingre inn i skjeden hver morgen etter at du har vært på do. Kjennes livmorhalsen ut som den er langt nede, er fast som nesetippen og er lukket er du ufruktbar. Er den høyere opp så du nesten ikke når den, myk som leppene dine og åpen slik at du får en liten fingertupp inn i den kan det være et tegn på at eggløsning er på vei og du er i en fruktbar periode. Følg også med på utfloden din. I dagene før eggløsning vil den bli omtrent som eggehvite, tynt blankt slim som kan strekkes i tråder mellom fingrene. Du får også kjøpt eggløsningstester på apoteket eller på nettet som kan hjelpe deg å finne eggløsningen mer nøyaktig, slik at du vet når dere bør ha samleie med best sjanse for befruktning. Det aller sikreste redskapet for å vite at du har hatt eggløsning er å måle tempen hver morgen til samme tid med en gang du våkner. Om du skriver ned tempene dine (enten bare på papir eller f.eks i det gratis programmet du finner på http://www.fertilityfriend.com) vil du se at tempen stiger med ca en halv grad etter eggløsning. Om det går flere uker og du fortsatt ikke har merket hverken eggløsning eller mens kan det jo være greit å kontakte legen igjen. Da synes jeg du kan be om en blodprøve for å måle hCG igjen. Noen kvinner tester jo positivt veldig sent, så du kan jo også være gravid! Du ør også be om at de måler progesteronverdien i blodet ditt. Er den rundt eller over 25 har du ganske sikkert hatt eggløsning. Håper det ordner seg for deg snart, og at dere snart blir gravide. Ved regelmessig samleie rundt eggløsning er over 80%; av alle par gravide innen et år, så dere har oddsene på deres side nå! Lykke til videre.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå