Gjest Gjest Skrevet 21. november 2011 #1 Skrevet 21. november 2011 Er det mulig at barn nede i tidlig barneskolealder kan være psykopater? Kjenner en 7 år gammel gutt som har en væremåte som minner om det jeg har lest om psykopater. Han er høflig og snill når voksne eller eldre ungdommer er tilstede, men når han er sammen med jevnaldrende eller yngre, er han manipulerende og ond. Han liker å latterliggjøre de som er mindre og svakere, liker at andre blir redd, stenger gjerne lillesøsteren sin inne i klesskapet eller låser henne ute på verandaen (hun er redd for at verandaen skal løsne fra veggen). Han synes også det er fint å plage dyr og har diverse "knep", f.eks blåser han knappenåler i spytterør etter fugler, piner katter, plukker vingene av insekt... Han er pen å se på, og veltalende i språket, flink på skolen... Fysisk og intellektuelt over snittet, sterk, smart, kjapp, men samtidig ego, selvopptatt, forfengelig. Han tar aldri på seg ansvar eller skyld, og får stadig andre til å føle seg utenfor eller dum eller mindreverdig.
HvittHus Skrevet 21. november 2011 #3 Skrevet 21. november 2011 Barn kan ikke få diagnosen antisosial personlighetsforstyrrelse, men de kan selvfølgelig ha trekkene og adferden i barnealder. http://www.legeforeningen.no/id/4820 4
AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #4 Skrevet 21. november 2011 De kan ikke få en dyssosial/antisosial personlighetsdiagnose så tidlig, men de vil fort kunne få en atferdsforstyrrelse om de viser svært avvikende oppførsel (en kategori som innebærer flere ting). Man ser ofte at voksne mennesker diagnostisert med antisosial pf har tilfredsstilt kriteriene for en atferdsforstyrrelse som barn. Så det er nok en sammenheng mellom fungering som barn og voksne, men det er gode grunner til å ikke stemple barn som psykopater, f.eks. at de kan vokse det av seg (voksne har gjerne mer stabile personlighetstrekk enn barn) 4
Gjest Joker Skrevet 21. november 2011 #5 Skrevet 21. november 2011 Høres ut som en gutt i klassen til dattera mi..... Veldig likt faktisk. Vi bor i sør Norge.
Nabokona Skrevet 21. november 2011 #6 Skrevet 21. november 2011 Er det mulig at barn nede i tidlig barneskolealder kan være psykopater? Kjenner en 7 år gammel gutt som har en væremåte som minner om det jeg har lest om psykopater. Han er høflig og snill når voksne eller eldre ungdommer er tilstede, men når han er sammen med jevnaldrende eller yngre, er han manipulerende og ond. Han liker å latterliggjøre de som er mindre og svakere, liker at andre blir redd, stenger gjerne lillesøsteren sin inne i klesskapet eller låser henne ute på verandaen (hun er redd for at verandaen skal løsne fra veggen). Han synes også det er fint å plage dyr og har diverse "knep", f.eks blåser han knappenåler i spytterør etter fugler, piner katter, plukker vingene av insekt... Han er pen å se på, og veltalende i språket, flink på skolen... Fysisk og intellektuelt over snittet, sterk, smart, kjapp, men samtidig ego, selvopptatt, forfengelig. Han tar aldri på seg ansvar eller skyld, og får stadig andre til å føle seg utenfor eller dum eller mindreverdig. Nei
Gjest BettyBoop28 Skrevet 21. november 2011 #7 Skrevet 21. november 2011 Er det mulig at barn nede i tidlig barneskolealder kan være psykopater? Kjenner en 7 år gammel gutt som har en væremåte som minner om det jeg har lest om psykopater. Han er høflig og snill når voksne eller eldre ungdommer er tilstede, men når han er sammen med jevnaldrende eller yngre, er han manipulerende og ond. Han liker å latterliggjøre de som er mindre og svakere, liker at andre blir redd, stenger gjerne lillesøsteren sin inne i klesskapet eller låser henne ute på verandaen (hun er redd for at verandaen skal løsne fra veggen). Han synes også det er fint å plage dyr og har diverse "knep", f.eks blåser han knappenåler i spytterør etter fugler, piner katter, plukker vingene av insekt... Han er pen å se på, og veltalende i språket, flink på skolen... Fysisk og intellektuelt over snittet, sterk, smart, kjapp, men samtidig ego, selvopptatt, forfengelig. Han tar aldri på seg ansvar eller skyld, og får stadig andre til å føle seg utenfor eller dum eller mindreverdig. Guuud for en grusom unge. han kommer til å bli massemorder eller noe når han blir voksen. 2
Gjest strykebrett Skrevet 21. november 2011 #8 Skrevet 21. november 2011 (endret) Voksne psykopater (det heter egentlig ikke det lengre da), har jo ikke blitt det sånn helt plutselig. Ser for meg at det må være ganske logisk at de har vært sånn hele livet egentlig. Endret 21. november 2011 av strykebrett
Gjest Skrevet 21. november 2011 #9 Skrevet 21. november 2011 Guuud for en grusom unge. han kommer til å bli massemorder eller noe når han blir voksen. Ja, helt klart 3
Gjest BettyBoop28 Skrevet 21. november 2011 #10 Skrevet 21. november 2011 Ja, helt klart Og det skulle være usannsynlig fordi...? 1
Gjest BabyBlue Skrevet 21. november 2011 #11 Skrevet 21. november 2011 Guuud for en grusom unge. han kommer til å bli massemorder eller noe når han blir voksen. Ikke vær så bastant, da. Du kjenner jo ikke denne ungen. Selvsagt er dette ikke noe bra utgangspunkt for voksenlivet hans, og det er studier som tyder på at barn som plager dyr kan gå over på mennesker når de blir eldre, men det er ikke 100% sikkert at han knerter en haug med folk så fort han blir myndig. Har du tatt kontakt med barnevernet angående dette, TS? Barn som skader dyr får varselklokkene mine til å ringe rimelig kraftig. Det er ikke normalt å finne glede i å skade forsvarsløse vesener. Ser for meg at han har et ganske dårlig hjemmemiljø eller noe.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 21. november 2011 #12 Skrevet 21. november 2011 Ikke vær så bastant, da. Du kjenner jo ikke denne ungen. Selvsagt er dette ikke noe bra utgangspunkt for voksenlivet hans, og det er studier som tyder på at barn som plager dyr kan gå over på mennesker når de blir eldre, men det er ikke 100% sikkert at han knerter en haug med folk så fort han blir myndig. Har du tatt kontakt med barnevernet angående dette, TS? Barn som skader dyr får varselklokkene mine til å ringe rimelig kraftig. Det er ikke normalt å finne glede i å skade forsvarsløse vesener. Ser for meg at han har et ganske dårlig hjemmemiljø eller noe. Beklager at jeg er bastant, men når ungen ikke ser verdien i et levende liv og med letthet skader og dreper det, så er sjansen stor for at han har mindre problemer med å drepe mennesker når han blir større også. 3
Gjest Skrevet 21. november 2011 #13 Skrevet 21. november 2011 Ikke vær så bastant, da. Du kjenner jo ikke denne ungen. Selvsagt er dette ikke noe bra utgangspunkt for voksenlivet hans, og det er studier som tyder på at barn som plager dyr kan gå over på mennesker når de blir eldre, men det er ikke 100% sikkert at han knerter en haug med folk så fort han blir myndig. Har du tatt kontakt med barnevernet angående dette, TS? Barn som skader dyr får varselklokkene mine til å ringe rimelig kraftig. Det er ikke normalt å finne glede i å skade forsvarsløse vesener. Ser for meg at han har et ganske dårlig hjemmemiljø eller noe. Akkurat det jeg også tenker. Selv om dette absolutt ikke er noe bra utgangspunkt til å vokse opp og bli en ordentlig og omgåelig gutt, vil ikke det si at han kommer til å ende opp som en massemorder. Derfor er det litt usannsynlig, BettyBoop28 2
Gjest BabyBlue Skrevet 21. november 2011 #14 Skrevet 21. november 2011 Beklager at jeg er bastant, men når ungen ikke ser verdien i et levende liv og med letthet skader og dreper det, så er sjansen stor for at han har mindre problemer med å drepe mennesker når han blir større også. Skjønner, blir også veldig sint når jeg leser sånt. Har selv en pusegutt her hjemme, og bare tanken på at en usympatisk unge skal plage han for gøy får hodet mitt til å koke Men poenget er at det blir litt feil å hoppe til konklusjoner med mindre vi kjenner gutten og hans bakhistorie. Ingen blir født psykopater (selv om genmateriale kan ha noe å si), så ser for meg at mor/far er dårlige omsorgspersoner. Evnen til å føle empati er tross alt noe man utvikler ganske tidlig (2 års alderen?), og det er først og fremst foreldrene og nære relasjoner som er med på å skape grunnlaget for evnen til å føle med andre, er det ikke? Nå er dette ganske omdiskutert (psykopati blir ofte beskrevet som en medfødt feilkobling i hjernen), men jeg er skeptisk til det. Har du sett noe til foreldrene hans, TS? Uansett: Tror foreldrene er de som bør granskes litt nøyere. En bekymringsmelding til barnevernet kan umulig gjøre skade om gutten virkelig har en så unormal atferd som nevnt i tråden her.
Carrot Skrevet 21. november 2011 #15 Skrevet 21. november 2011 Det er ganske mange psykopater i verden som IKKE ender som massemordere sånn for ordens skyld.. 4
Gjest BettyBoop28 Skrevet 21. november 2011 #16 Skrevet 21. november 2011 Skjønner, blir også veldig sint når jeg leser sånt. Har selv en pusegutt her hjemme, og bare tanken på at en usympatisk unge skal plage han for gøy får hodet mitt til å koke Men poenget er at det blir litt feil å hoppe til konklusjoner med mindre vi kjenner gutten og hans bakhistorie. Ingen blir født psykopater (selv om genmateriale kan ha noe å si), så ser for meg at mor/far er dårlige omsorgspersoner. Evnen til å føle empati er tross alt noe man utvikler ganske tidlig (2 års alderen?), og det er først og fremst foreldrene og nære relasjoner som er med på å skape grunnlaget for evnen til å føle med andre, er det ikke? Nå er dette ganske omdiskutert (psykopati blir ofte beskrevet som en medfødt feilkobling i hjernen), men jeg er skeptisk til det. Har du sett noe til foreldrene hans, TS? Uansett: Tror foreldrene er de som bør granskes litt nøyere. En bekymringsmelding til barnevernet kan umulig gjøre skade om gutten virkelig har en så unormal atferd som nevnt i tråden her. Jeg vet det er galt å være bastant men voksne mordere og psykopater, mener å ha lest et sted at mange av de har skada dyr da de var små, men så klart om denne gutten får hjelp kan han jo vokse opp til en normal fyr.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 21. november 2011 #17 Skrevet 21. november 2011 Det er ganske mange psykopater i verden som IKKE ender som massemordere sånn for ordens skyld.. Ok men mange av de ender som voldsmenn og kvinnemishandlere da. Syns ikke det er så himla mye bedre. 2
Gjest BabyBlue Skrevet 21. november 2011 #18 Skrevet 21. november 2011 Jeg vet det er galt å være bastant men voksne mordere og psykopater, mener å ha lest et sted at mange av de har skada dyr da de var små, men så klart om denne gutten får hjelp kan han jo vokse opp til en normal fyr. Det er jo nettopp det: Han trenger hjelp og oppfølging. Det er som nevnt ikke normalt å plage dyr for morro skyld Kan sikkert være fristende å riste han grundig for det han har gjort mot både dyr og mennesker, men det vil bare gjøre vondt verre. Er det forresten denne artikkelen du mener? Many studies in psychology, sociology, and criminology during the last 25 years have demonstrated that violent offenders frequently have childhood and adolescent histories of serious and repeated animal cruelty. The FBI has recognized the connection since the 1970s, when its analysis of the lives of serial killers suggested that most had killed or tortured animals as children. Other research has shown consistent patterns of animal cruelty among perpetrators of more common forms of violence, including child abuse, spouse abuse, and elder abuse. In fact, the American Psychiatric Association considers animal cruelty one of the diagnostic criteria of conduct disorder.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 21. november 2011 #19 Skrevet 21. november 2011 Det er jo nettopp det: Han trenger hjelp og oppfølging. Det er som nevnt ikke normalt å plage dyr for morro skyld Kan sikkert være fristende å riste han grundig for det han har gjort mot både dyr og mennesker, men det vil bare gjøre vondt verre. Er det forresten denne artikkelen du mener? Many studies in psychology, sociology, and criminology during the last 25 years have demonstrated that violent offenders frequently have childhood and adolescent histories of serious and repeated animal cruelty. The FBI has recognized the connection since the 1970s, when its analysis of the lives of serial killers suggested that most had killed or tortured animals as children. Other research has shown consistent patterns of animal cruelty among perpetrators of more common forms of violence, including child abuse, spouse abuse, and elder abuse. In fact, the American Psychiatric Association considers animal cruelty one of the diagnostic criteria of conduct disorder. Ja den mener jeg ja.
Gjest strykebrett Skrevet 21. november 2011 #20 Skrevet 21. november 2011 Skjønner, blir også veldig sint når jeg leser sånt. Har selv en pusegutt her hjemme, og bare tanken på at en usympatisk unge skal plage han for gøy får hodet mitt til å koke Men poenget er at det blir litt feil å hoppe til konklusjoner med mindre vi kjenner gutten og hans bakhistorie. Ingen blir født psykopater (selv om genmateriale kan ha noe å si), så ser for meg at mor/far er dårlige omsorgspersoner. Evnen til å føle empati er tross alt noe man utvikler ganske tidlig (2 års alderen?), og det er først og fremst foreldrene og nære relasjoner som er med på å skape grunnlaget for evnen til å føle med andre, er det ikke? Nå er dette ganske omdiskutert (psykopati blir ofte beskrevet som en medfødt feilkobling i hjernen), men jeg er skeptisk til det. Har du sett noe til foreldrene hans, TS? Uansett: Tror foreldrene er de som bør granskes litt nøyere. En bekymringsmelding til barnevernet kan umulig gjøre skade om gutten virkelig har en så unormal atferd som nevnt i tråden her. Det jeg har lest om forskning på fenomenet er det motsatte, nettopp at mennesker med antisosial personlighetsforsyrrelse er født sånn. Hvorfor er du så sikker på at et ikke er tilfelle?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå