alma99 Skrevet 21. november 2011 #1 Del Skrevet 21. november 2011 hva heter denne alkoholen?? :S CH3 - CH2 - CH(CH2OH) - CH2 - CH3 fasiten sier dessverre noe annet enn jeg...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moscato Skrevet 21. november 2011 #2 Del Skrevet 21. november 2011 2-etylbutanol, evt 2-etylbutan-1-ol ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #3 Del Skrevet 21. november 2011 3-Chloromethyl-2-propyl, iso-Pentanol. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alma99 Skrevet 21. november 2011 Forfatter #4 Del Skrevet 21. november 2011 2-etylbutanol, evt 2-etylbutan-1-ol ? Ja dette sier fasiten.. Men hvordan kan det bli butan, når det er 5 (evnt 6) H-atomer? :S Og hvor er etylgruppen..? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moscato Skrevet 21. november 2011 #5 Del Skrevet 21. november 2011 (endret) Ja dette sier fasiten.. Men hvordan kan det bli butan, når det er 5 (evnt 6) H-atomer? :S Og hvor er etylgruppen..? Husk på at alkoholen skal navnsettes etter den lengste karbonkjeden som OH-gruppen er med i. CH3 - CH2 - CH(CH2OH) - CH2 - CH3 Håper dette blir forståelig nå. OH-gruppen kommer først i karbonkjeden, og er festet til karbon 1 (grønt). C-1 er deretter festet til det røde C-atomet, som blir C-2. Derfra må vi svinge til den siden der det er flest C-atomer som gjenstår. Akkurat her kan vi velge, og jeg velger å svinge mot høyre for å finne C-3 og C-4. Altså har vi med butanol å gjøre. Nå har vi "brukt opp" alle C-atomene unntatt de blå, som henger som en hale på C-2. Siden Det er to C-atomer i halen, er det en etylgruppe. Dermed: 2-etylbutan-1-ol EDIT: Må bare få med at jeg satt med litt hjertebank her fram til du svarte at jeg hadde riktig, for det er begynt å bli noen år siden jeg lærte dette:p Endret 21. november 2011 av Moscato 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alma99 Skrevet 21. november 2011 Forfatter #6 Del Skrevet 21. november 2011 Husk på at alkoholen skal navnsettes etter den lengste karbonkjeden som OH-gruppen er med i. CH3 - CH2 - CH(CH2OH) - CH2 - CH3 Håper dette blir forståelig nå. OH-gruppen kommer først i karbonkjeden, og er festet til karbon 1 (grønt). C-1 er deretter festet til det røde C-atomet, som blir C-2. Derfra må vi svinge til den siden der det er flest C-atomer som gjenstår. Akkurat her kan vi velge, og jeg velger å svinge mot høyre for å finne C-3 og C-4. Altså har vi med butanol å gjøre. Nå har vi "brukt opp" alle C-atomene unntatt de blå, som henger som en hale på C-2. Siden Det er to C-atomer i halen, er det en etylgruppe. Dermed: 2-etylbutan-1-ol EDIT: Må bare få med at jeg satt med litt hjertebank her fram til du svarte at jeg hadde riktig, for det er begynt å bli noen år siden jeg lærte dette:p Wow, tusen takk :D Dette var veldig snilt av deg! Og det virker ikke som du har glemt noe særlig selvom det har gått noen år :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moscato Skrevet 21. november 2011 #7 Del Skrevet 21. november 2011 Jo værsågod, det var da bare hyggelig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå