Shanka Skrevet 21. november 2011 #1 Skrevet 21. november 2011 Jeg sliter med bekymringer angående to nydelige katter på 3, 5 år som nå skal bo utendørs i 5 døgn på verandaen, mens eierene er på ferie. De som eier kattene har avtalt med naboen, som skal komme og mate de to ganger om dagen, og sørge for at de har nok mat til enhver tid. Kattene er vandt med å være ute, og har flere ganger ikke villet komme inn igjen om natta. Likevel så bekymrer jeg meg veldig, da det er to katter som er veldig glade i eierne sine, og som elsker kos og nærhet, samtidig som de også er mye ute og "farter". Eieren har lagt ut et stort ullpledd, og to "kattesenger" som er varme. Maten er også fikset. Kan noen her vær så snill si at dette er forsvarlig? Jeg er så redd for at kattene skal tro vi har forlatt dem, og dermed vil søke andre steder å bo.
Gjesten Skrevet 21. november 2011 #2 Skrevet 21. november 2011 Jge synes det er helt sykt, så kaldt som det er blitt nå. Hadde jeg vært nabo, ville jeg definitivt sjekket med jevne mellomrom om kattene ville komme inn til meg. 1
eva-80 Skrevet 21. november 2011 #3 Skrevet 21. november 2011 ta d helt med ro mine katter bodde ute i 2 uker under slike forhold som du beskriver her ... de var fine og runde når vi kom hjem, og tenkte slettes ikke å søke seg andre steder. dem følte vel at vi har ikke flyttet.. all tingene våre var jo igjen der, med våre lukter som gjorde dem trygge... katter er veldig lojale når de har det ellers bra 4
Gjest Lille-pus Skrevet 21. november 2011 #4 Skrevet 21. november 2011 (endret) Jeg sliter med bekymringer angående to nydelige katter på 3, 5 år som nå skal bo utendørs i 5 døgn på verandaen, mens eierene er på ferie. De som eier kattene har avtalt med naboen, som skal komme og mate de to ganger om dagen, og sørge for at de har nok mat til enhver tid. Kattene er vandt med å være ute, og har flere ganger ikke villet komme inn igjen om natta. Likevel så bekymrer jeg meg veldig, da det er to katter som er veldig glade i eierne sine, og som elsker kos og nærhet, samtidig som de også er mye ute og "farter". Eieren har lagt ut et stort ullpledd, og to "kattesenger" som er varme. Maten er også fikset. Kan noen her vær så snill si at dette er forsvarlig? Jeg er så redd for at kattene skal tro vi har forlatt dem, og dermed vil søke andre steder å bo. Det er dine katter, ikke sant ? Har du vurdert pensjonat eller kattepasser (derom det finnes i ditt nærområde ?). Jeg er ikke så begreistret for denne måte å behandle dyrene sine på, ettersom jeg har matet, kost og tatt inn flere nabokatter som har blitt forlatt i feriene. Endret 21. november 2011 av Lille-pus 7
CathFoto Skrevet 21. november 2011 #5 Skrevet 21. november 2011 Om naboen ikke har nøkler til huset så synes jeg ikke noe om dette. Katter klarer seg fint ute, men om det brått blir mye kaldere???? Om naboen kjenner kattene og kan slippe de inn og ut som pusene vil, så hadde jeg ikke vært bekymret. For da får de alltid de trenger/ønsker. 1
Shanka Skrevet 21. november 2011 Forfatter #6 Skrevet 21. november 2011 Det er på en måte mine katter og. Siden det er hjemme hos mine foreldre kattene bor. Jeg har flyttet ut og bor på hybel. Naboen har nøkler til huset heldigvis. Så vi har kontakt med naboen og ringer og hører hvordan det går osv. Men likevel jeg hadde nok lagt de inn på pensjonat om det var jeg som skulle bestemme det, siden jeg tenker mye på dette og bekymrer meg. 2
Shanka Skrevet 21. november 2011 Forfatter #7 Skrevet 21. november 2011 ta d helt med ro mine katter bodde ute i 2 uker under slike forhold som du beskriver her ... de var fine og runde når vi kom hjem, og tenkte slettes ikke å søke seg andre steder. dem følte vel at vi har ikke flyttet.. all tingene våre var jo igjen der, med våre lukter som gjorde dem trygge... katter er veldig lojale når de har det ellers bra Takk betryggende å høre at du forteller dette her. HÅper det går bra <3
Evitas Skrevet 21. november 2011 #8 Skrevet 21. november 2011 Dette synes jeg er helt sykt. Kan ikke naboen få nøkler og mate kattene inne?? Det fungerer helt fint hos oss. Ingen katter burde være låst ute uten mulighet til å være i sine vandte trygge omgivelser hjemme i sitt eget hus. Ikke bra i det hele tatt!! Det finnes også dyrepensjonat, ingen ville latt hunden stå ute i hagen en uke eller to!! 2
Gjesten Skrevet 21. november 2011 #9 Skrevet 21. november 2011 Hvis du bor i nærheten, kan du vel bare bo i foreldrenes hus mens de er bortreist, så får du passet på kattene? 2
CathFoto Skrevet 21. november 2011 #10 Skrevet 21. november 2011 Når naboene har nøkler(og sikkert er noen de stoler på )så er kattene godt ivaretatt. De har det sikkert bedre hjemme enn i bur på pensjonat. 2
Shanka Skrevet 21. november 2011 Forfatter #11 Skrevet 21. november 2011 Hvis du bor i nærheten, kan du vel bare bo i foreldrenes hus mens de er bortreist, så får du passet på kattene? Det er ikke så enkelt. Jeg bor et par timer unna og er forpliktet til jobb Men jeg vurderer sterkt og dra dit på en dagstur i morra bare for å se åssen det går, men er redd det blir vondt å dra fra dem, og enda værre...
Aurora M. Skrevet 22. november 2011 #12 Skrevet 22. november 2011 Jeg synes overhodet ikke noe om denne måten å gjøre det på. Hadde naboen sluppet dem inn og ut ville det vært noe ganske annet. Det er veldig naivt å sette ut noen "senger" og mat og så tro at det går bra. Det kryr av katter rundt om, og jeg regner med at det ikke er noe unntak der de bor. Hjemløse katter "eier" natten, og er på desperat leting etter mat. Mange er ikke klar over hvor mange det faktisk er av dem, fordi de oftest gjemmer seg på dagtid. Og da har disse "stuepusene" (selv om de liker å være ute) ikke mye å stille opp med når døren til tryggheten er stengt.. Videre er 5 døgn ganske lenge i et kattesinn. Låste dører, fraværende eiere og kamp for eget territorie og mat, kan duke for at de drar sin kos rett og slett. Selvsagt kan det gå bra, men jeg ville aldri tatt sjansen. Hvor lite jeg enn liker det, ville jeg i dette tilfellet heller ha stengt de inne med tilsyn og mating, rett og slett fordi det andre alternativet er for risikabelt. Det beste ville selvsagt vært et pensjonat. 2
CathFoto Skrevet 22. november 2011 #13 Skrevet 22. november 2011 Aurora: Fikk inntrykk av at naboen slapp de inn og ut, men at de hadde mat og tepper ute for sikkerhetsskyld. Om jeg misforsto er jeg enig med deg, da er det bedre å ha de inne. For naboen er det jo ikke mer bry å gi mat inne. Kattepasser vil jeg si er å foretrekke fremfor pensjonat, men ikke alle steder har det.
Aurora M. Skrevet 22. november 2011 #14 Skrevet 22. november 2011 CathFoto, det står i første innlegget at kattene skal bo utendørs på verandaen i 5 døgn. Senere står det at nabo har nøkkel, men ikke noe om at han skal slippe de inn/ut. Synes nok han likegodt kunne gjøre det jeg da. Ellers er jeg selvsagt enig med deg at kattepasser er det aller beste! Men jeg forstår det sånn at det ikke er veldig aktuelt her.
Zzyzx Skrevet 22. november 2011 #15 Skrevet 22. november 2011 Kattene klarer seg sikkert helt fint. Hjemme har vi alltid gjort det slik, men så har vi også alltid hatt katter som er mer for gårdskatter å regne. Klart de har vært inne, men de har tilbrakt størsteparten av døgnet ute. Hvis kattene pleier å gå mye ute så har de sitt eget territorium som de kan føle seg noenlunde trygge i. Spesielt hvis de har gått ute om natta, for som Aurora M. sier så er det da alle de andre kattene er framme. Klarer de det til vanlig så klarer de det i fem dager mens eierne er på ferie. De er ganske selvstendige dyr, selv om jeg ser at mange behandler dem som om de var barn. En ting er helt sikkert, og det er at ingen av våre katter hadde overlevd et dyrepensjonat, da har de det mye bedre ute og i kjente omgivelser. Så lenge de får mat og har et greit sted å sove så er det ikke noe stress. 4
CathFoto Skrevet 22. november 2011 #16 Skrevet 22. november 2011 Zzyzx: Poenget var vel ikke at katter ikke klarer seg ved å være mye ute, men at det ikke er bra at de ikke har noen mulighet til å være inne i en periode hvor det brått kan bli veldig kaldt.
Zzyzx Skrevet 22. november 2011 #17 Skrevet 22. november 2011 Ett av poengene iallfall, men ok. Nå spørs det jo litt på hvor i landet dette er, men de eneste som har fått varsel om vintervær de nærmeste dagene er Nord-Norge. 2
monkeyhub Skrevet 22. november 2011 #18 Skrevet 22. november 2011 Dersom kattene har vært mye ute og satt vinterpels så skal dette gå helt fint. 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2011 #19 Skrevet 23. november 2011 Dersom kattene har vært mye ute og satt vinterpels så skal dette gå helt fint. Enig. For katter som er vant til å være mye ute, er ikke dette et problem i det hele tatt. Skulle det bli veldig kaldt, finner kattene alltids et lunt sted å være. Kjenner flere som er borte i flere uker, der katten stortrives med å være ute, så lenge de får tilgang på mat. Selv ville jeg ikke gjort det med min egen katt, for han er vant til å være inne like mye som ute.
Wildy Skrevet 23. november 2011 #20 Skrevet 23. november 2011 De har mat og tilsyn , og jeg renger med naboen har vett til å slippe kattene inn om det plustelig skulle bli minusgrader? Tror det går helt bra. Jeg passer naboens katter hver gang de reiser bort. De har tre, og den eldste liker IKKE at folkene hans drar bort. Det går bra de to-tre første dagene, og så er han søkk vekk. Har tilgang på mat , vann og lun kasse på verandaen, og maten blir spist. Men vi ser ikek snurten av ham før fokene er hjemme igjen. Da kommer han tuslende med en litt " furten " line. De prøvde ett år å sette kattene på pensjonat, men det fungerte seriøst dårlig. alle kattene sturet og nektet å spise på tre uker; var skraptynne da de ble hentet. Og kjempeskeptiske hjemme de første ukene. Så det skjer ikke mer.Selv ordner jeg også med nabopass framfor å sende rampepusen in på pensjonat; jeg tror det er bedre for ham å få være i kjente omgivelser framfor en traumatisk biltru ( blir så bilsyk, sjø..) og det å være på en fremmed plass. Men det forutsetter selvfølgelig at han har jevnlig tilsyn og god tilgang på mat, vann og ly.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå