Gå til innhold

Lærling - barne - og ungdomsarbeider

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er usikker på om jeg skal gå i lære neste år eller fortsette på skolen. Litt av grunnen til at jeg er usikker, er fordi jeg vet ingenting om hvordan det er å være lærling. Får man oppgaver av og til (ofte), eller er det kun helt vanlige arbeidsdager? Blir man vurdert, isåfall av hvem? Hvordan er fag-prøven lagt opp? Er den det eneste som teller?

Fortell gjerne hvordan du opplevde det å være lærling!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest NozMonster

her tror jeg jaggu jeg må følge med!

jeg går selv på barne og ungdomsarbeider, og skal ut i praksis fra juni...

tror jeg...om jeg vil..

men du har vel litt innsikt i hvordan arbeidslivet som barne og ungdomsarbeider er? ..jeg er i praksis mye samtidig med dette skoleåret jaffal!

en venninne av meg var oppe til fagprøven i fjord, og det eneste hun måtte gjøre ( det var en sensor som kom å fulgte med/etter henne), var å planlegge og gjennomføre en samlingsstund og gjennomføre en skoletime md fysisk aktivitet for 1. klasse. i denne klassen var det 3 stykker med veldig spesielle behov, så det måtte hun jo ta hensyn til. sensor så også over logger og slikt som hun hadde skrevet i løpet av dette skoleåret (hun hadde delansvar for disse 3 elevene)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Thessie!

her tror jeg jaggu jeg må følge med!

jeg går selv på barne og ungdomsarbeider, og skal ut i praksis fra juni...

tror jeg...om jeg vil..

men du har vel litt innsikt i hvordan arbeidslivet som barne og ungdomsarbeider er? ..jeg er i praksis mye samtidig med dette skoleåret jaffal!

en venninne av meg var oppe til fagprøven i fjord, og det eneste hun måtte gjøre ( det var en sensor som kom å fulgte med/etter henne), var å planlegge og gjennomføre en samlingsstund og gjennomføre en skoletime md fysisk aktivitet for 1. klasse. i denne klassen var det 3 stykker med veldig spesielle behov, så det måtte hun jo ta hensyn til. sensor så også over logger og slikt som hun hadde skrevet i løpet av dette skoleåret (hun hadde delansvar for disse 3 elevene)

Joda, har jo et godt innsyn i hvordan en arbeidslivet er, men lurte mest på dette om vi får spesielle oppgaver eller lignende utenom.

En annen ting jeg lurte på er om man på være både i barnehage og skole, og hvor lenge man i såfall er på hver plass?

Jaja, nå glemte jeg å trykke på ab, men det spiller vel egentlig ingen rolle :gjeiper:

Endret av Thessie!
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest NozMonster

oppgaver utenom? jeg tror ikke jeg helt skjønner hva du mener..

det er vel opp til deg hvor du har praksisplass, men det er en liste du må igjennom og fullføre før du kan gå opp til fagprøven da...

og den listen innholder blant annet å lage mat med 4 åringer og planlegge ulike utflukter eller samlinger for ulike aldersgrupper.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Thessie!

oppgaver utenom? jeg tror ikke jeg helt skjønner hva du mener..

det er vel opp til deg hvor du har praksisplass, men det er en liste du må igjennom og fullføre før du kan gå opp til fagprøven da...

og den listen innholder blant annet å lage mat med 4 åringer og planlegge ulike utflukter eller samlinger for ulike aldersgrupper.

Ser at det ble dumt formulert. Men mener sånn som f.eks det du nevnte her om ting man gjennomføre. Jeg tenker også på om man har innleveringer eller andre type oppgaver.

Du sier det er opp til meg hvor jeg har praksisplass. Betyr det at jeg kun trenger å være i barnehage dersom jeg ønsker det? Jeg trodde jeg måtte innom både skole og barnehage?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Consensio

Vet ikke hvordan det er nå, men den gangen jeg gikk barne- og ungdomsarbeider så hadde jeg 10 mnd i barnehage, 10 mnd på barneskole og resterende på ungdomsskolen.

Dette var ikke noe jeg kunne velge selv.

Hadde noen oppgaver jeg måtte utføre i tillegg til "eksamen"

Eneste jeg vil si er at dersom du funderer på å studere videre så vil jeg anbefale å ta et år slik at du får studiekompetanse FØR du går ut som lærling.

Jeg angret på at jeg ikke gjorde det. Det var vanskelig å gå tilbake på skolebenken etter to år i arbeidslivet og gjort meg avhengig av en inntekt (etablerte meg osv)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Thessie!

Vet ikke hvordan det er nå, men den gangen jeg gikk barne- og ungdomsarbeider så hadde jeg 10 mnd i barnehage, 10 mnd på barneskole og resterende på ungdomsskolen.

Eneste jeg vil si er at dersom du funderer på å studere videre så vil jeg anbefale å ta et år slik at du får studiekompetanse FØR du går ut som lærling.

Jeg angret på at jeg ikke gjorde det. Det var vanskelig å gå tilbake på skolebenken etter to år i arbeidslivet og gjort meg avhengig av en inntekt (etablerte meg osv)

Ja, er ganske sikker på at jeg skal det og gå lære etter påbyggingsåret. Men vil undersøke litt nå sånn at muligheten allikevel er der :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest NozMonster

nej, det er ingen oppgaver og innleveringer i praksisårene, etter skolen!

du "mååååå ikke" innom barnehage og skole, men for å komme seg igjennom den lista, så må man vel enkli det uansett :fnise: det kan trossalt bli litt vanskelig å planlegge en samlingsstund for 2 åringer på en skole, og like vanskelig å planlegge en uflukt til et museum for 5.klasse i barnehagen :fnise: jeg tror nok man må igjennom noe greier med elever med spesielle behov også :klo:

jeg har hele den lista på skolen, så hvis du vil, så kan jeg skrive den ned her i morgen?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Thessie!

jeg har hele den lista på skolen, så hvis du vil, så kan jeg skrive den ned her i morgen?

Det hadde vært veldig fint, hvis du hadde orket! :D

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Orchideae

Ikke ta studiekompetansen først. Da halverer kommunen tilskuddet barnehagen får for å ha deg, og du kommer til å slite med å få lærlingplass. Tar du påbygg etterpå slipper du også en del fag.

Jeg er lærling og fikk plass til tross for påbyggåret mitt. Jeg hadde flaks. Jeg har 32 oppgaver (tror jeg det var) som går på planlegge, gjennomføre og evaluere, skriveoppgaver osv. Ganske like de du har i vanlig praksis. En del av disse skal gjøre både på skole og i barnehagen. Jeg har ett år i barnehage og ett på barneskolen. :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Thessie!

Ikke ta studiekompetansen først. Da halverer kommunen tilskuddet barnehagen får for å ha deg, og du kommer til å slite med å få lærlingplass. Tar du påbygg etterpå slipper du også en del fag.

Jeg er lærling og fikk plass til tross for påbyggåret mitt. Jeg hadde flaks. Jeg har 32 oppgaver (tror jeg det var) som går på planlegge, gjennomføre og evaluere, skriveoppgaver osv. Ganske like de du har i vanlig praksis. En del av disse skal gjøre både på skole og i barnehagen. Jeg har ett år i barnehage og ett på barneskolen. :)

Men vil man ikke slite med å få skoleplass etter at man har vært lærling? Man har vel ikke skolerett etter at man er fylt 18? Eller har jeg misforstått?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Gjest Consensio

Aldri hørt om noen som har hatt problemer med å få lærlingerplass etter påbyggingsåret.

Har derimot hørt om flere som har hatt problemer med å komme inn på skole etter 2 år med lærlingertid. Både pga skolene og pga seg selv for at det er tungt å gå tilbake til skolebenken igjen

Lenke til innlegg
Del på andre sider
beige

Jeg er usikker på om jeg skal gå i lære neste år eller fortsette på skolen. Litt av grunnen til at jeg er usikker, er fordi jeg vet ingenting om hvordan det er å være lærling. Får man oppgaver av og til (ofte), eller er det kun helt vanlige arbeidsdager? Blir man vurdert, isåfall av hvem? Hvordan er fag-prøven lagt opp? Er den det eneste som teller?

Fortell gjerne hvordan du opplevde det å være lærling!

1. Ja, du har oppgaver du skal igjennom. Da jeg var lærling for 4 år siden hadde jeg en del i løpet av de 2 årene, men det var ikke FOR mye. Veileder hjelper deg! F.eks. å ha ansvar for påkledning, måltid, samlingsstund, turer o.s.v. Jeg vil tro det er noe det samme å være lærling nå også. Jeg husker at jeg skrev en del planer til oppgavene, så skal du skrive vurdering etterpå. Meste parten av tiden var vanlig arbeidsdag.

2. Du blir vurdert av veilederen din, som er en av de ansatte.

3. Fagprøven er over 3 dager. Første dag planlegger du, andre dag gjennomfører du, og 2 sensorer er til stede og observerer deg, og tredje dag skal du skrive vurdering av det du gjorde, og du skal ha en samtale med sensorene. Det er fagprøven som avgjør om du får godkjent eller ikke-godkjent.

Lærlingetida mi som barne- og ungdomsarbeider var fantastisk læringsrik. Jeg var 1år og 4mnd i barnehage, 6mnd på barneskole og 2mnd på ungdomsskole. Jeg er usikker på om du nå kan velge bort ungdomsskole eller ikke.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Orchideae

Men vil man ikke slite med å få skoleplass etter at man har vært lærling? Man har vel ikke skolerett etter at man er fylt 18? Eller har jeg misforstått?

Du har rett på 3 år innenfor en ramme på 5 år + 2 år lære.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Artikler fra forsiden

• Opprett ny...