Gå til innhold

Lån med kausjonister.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til neste år tenker vi på å skaffe oss hus. Huset ligger i prisklassen 2-4 mill. Vi kommer da til å ha omtrent 120. tusen i egenkapital på det tidspunktet. Er det mulig å få tatt opp lån, om vi har fire kausjonister? (Tilsammen er det tre hus, er usikker på hvor mye de har i formue utenom dette.) Hvilke banker er det lurt å snakke med, om en ønsker et bolig lån for unge, oppi såpass høy prisklasse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til neste år tenker vi på å skaffe oss hus. Huset ligger i prisklassen 2-4 mill. Vi kommer da til å ha omtrent 120. tusen i egenkapital på det tidspunktet. Er det mulig å få tatt opp lån, om vi har fire kausjonister? (Tilsammen er det tre hus, er usikker på hvor mye de har i formue utenom dette.) Hvilke banker er det lurt å snakke med, om en ønsker et bolig lån for unge, oppi såpass høy prisklasse?

Hva slags inntekt har dere?

• Liker 1
Skrevet

Hva slags inntekt har dere?

Akkurat nå er det deltidsjobb, studielån og uføretrygd.

Skrevet

Dere må ha 10% egenkapital for å få lån (i deres tilfelle 2-400 000). I stedet for å ha dette i rene penger kan en kausjonist stille med sikkerhet for disse 10%.

Om dere kan få lån kommer ikke an på kausjonistene, men hvor mye dere tjener (det er tross alt dere som skal betjene lånet, og om ikke betjeningsevnen er der så hjelper det ikke med kausjonister i haugevis). For å få et lån på f.eks. 3 000 000,- bør dere ha en samlet inntekt på rundt 1 000 000,- (banken gir vanligvis 2,5-3x inntekt i lån). Et lån på 2 000 000,- og dere bør ha en inntekt på oppimot 700 000,-. Hvor mye tjener dere?

• Liker 1
Skrevet

Hvis det er slik dere skal nedbetale et lån på et hus til 2-4mill prisklasse, så tror jeg dere bare kan glemme det, selv om det er 4 kausjonister, 3 hus, og gud vet hva.. Dere vil ikke klare å betjene renteøkninger, avdrag osv med så lav inntekt.Og dette sier jeg ikke for å være ekkel.

• Liker 7
Skrevet

Jeg tror neppe dere får et så høyt lån, når det virker som om dere har begrenset betalingsevne.

• Liker 1
Skrevet

Hva kommer dere til å tjene på søketidspunktet da (brutto i året)?

Skrevet

Hva kommer dere til å tjene på søketidspunktet da (brutto i året)?

Tror det ligger bortimot 450.

Skrevet

Tror det ligger bortimot 450.

Samlet?

Tror dessverre ikke det finnes noen mulighet for å få kunne få lån på mellom 2-4 millioner da, nei.

• Liker 1
Skrevet

Samlet?

Tror dessverre ikke det finnes noen mulighet for å få kunne få lån på mellom 2-4 millioner da, nei.

Samlet. Er det mulig å ha et lån på 1,5 da?

Gjest SnowLeopard
Skrevet

Tviler sterkt på at dere får lån. Hvorfor ikke se dere om etter noe billigere?

• Liker 1
Skrevet

Samlet. Er det mulig å ha et lån på 1,5 da?

Kanskje, men jeg syns det høres litt mye ut på den inntekten. 1-1,2 millioner er kanskje mer passende.

Husk også på at minst en av dere må ha fast jobb før dere søker (enkelte banker vil ikke engang ha en medlåntager med vikariat/engasjement).

• Liker 1
Skrevet

Det kommer ikke til å skje. Før finanskrisen kunne to studenter få lån dersom begge studerte til noe som ga gode fremtidsutsikter. Tviler på at dere hadde fått lån før det ble strammet inn heller.

• Liker 1
Skrevet

De har blitt veldig strenge nå. Hvis en har full stilling og dere har kausjonist så går det nok bra å låne 1,5, men spørs jo litt på hva dere tjener til sammen og kausjonisten.. og hvis en er uføretrygded vil det være negativt.

Men er bare å dra i forskjellige banker for å høre!

• Liker 1
Skrevet

Og dere burde virkelig prøve å øke egenkapitalen deres så mye som mulig, det er bare positivt med sparing. 120K er ganske lite egentlig.

• Liker 1
Skrevet

Og dere burde virkelig prøve å øke egenkapitalen deres så mye som mulig, det er bare positivt med sparing. 120K er ganske lite egentlig.

Vi prøver jo, men det er vanskelig med en husleie på 10.000 + bokostnader.

Skrevet

Ja, det er gjerne slik at det tar mange år for de fleste å spare opp nok egenkapital.

Det er ingen menneskerett å eie. Selv om man har nok egenkapital vil man ikke få lån dersom man ikke har inntekt til å betjene lånet.

Skrevet

Vi prøver jo, men det er vanskelig med en husleie på 10.000 + bokostnader.

Hm, det hørtes mye ut! Går det ikke an å flytte billigere, og spare mer penger på den måten? Heller bo litt trangt en stund, så kjøpe hus etterhvert?

Skrevet

Hm, det hørtes mye ut! Går det ikke an å flytte billigere, og spare mer penger på den måten? Heller bo litt trangt en stund, så kjøpe hus etterhvert?

Jeg er stuck her til Oktober, så nei.

Skrevet

Hei, du har fått flere gode råd her. Vil bare legge til noe.

Jeg og min bedre halvdel har 680 000 i samlet brutto inntekt. Vi har lån på 1,3 millioner. Vi klarer oss fint, lever greit (barnløst), holder to biler og har råd til ferier. Vi har 16 års løpetid igjen på lånet nå, men jeg vil forsøke å minske den løpetipen, i tilfelle renteøkning.

Du kan ikke bare tenke "Hvor stort lån får jeg", du må tenke "hvor stort lån kan vi leve med".

Banker lar deg ikke låne og velge å betale ned så mye du ønsker. De fleste har 25 års nedbetalingstid som maks og kan i enkelete tilfeller gi 30 år. Studer litt på http://www.laanekalkulator.no

- jeg har feks putta inn 1,5 millioner i lån med 4,20% rente. Er rett over de beste renteavtalene i dag i rentenivå. Dette lånet vil koste dere 8142 i mnd. (25 år).

Dersom dere skal ha 3 millioner.. Så koster lånet 14700 i måneden, dersom dere får 30 år å betale ned på, og dersom renten ikke blir høyere. Kanskje dere kan klare det. Men om renten stiger til 5% (0,8% opp), så må dere ut med over 16000 i måneden i avdrag og renter på lånet.

Dette er styggmye penger for en samlet inntekt på 450 000 brutto.

Tenk på hva dere kan makte å betale, og forsøk å få lån deretter. Det er ikke alle forunt å få drømmevillaen på første kjøpet...

Lykke til!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...