Gå til innhold

Kronisk magetrøbbel

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har fått "diagnosen" irritabel tarm av fastlegen, uten at jeg har blitt sjekket for andre ting. jeg har av en litt alternativ lege fått påvist overvekst av sopp og parasitter i tarmen og har gått til behandling av dette i lang tid. Jeg har gått på diett der jeg har kuttet ut bl.a. melkeprodukter, mel/korn, sukker ++, og har definitivt blitt mye bedre, men nå er problemene tilbake. Hard/løs avføring om hverandre, rumling og mye aktivitet i magen, luft og smerter! Jeg har i tillegg veldig dårlig immunforsvar og blir veldig fort syk, og er plaget med urinveisinfeksjoner. Vet ikke helt om jeg har troen på at det er sopp i tarmen lengre...

jeg lurer på om noen andre har samme problemer, og evt om noen har fått påvist noe annet enn irritabel tarm/sopp? Dette er utrolig plagsomt og hindrer meg i hverdagen. I tillegg har jeg ofte generell sykdomsfølelse i kroppen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

bruker du psylliumfrøskall ('fiberhusk)? for det er en mirakelkur for fordøyelsen!

Skrevet

Jeg har hatt samme problemer som deg i "alle år". Hos meg viste det seg å være en total mangel på snille bakterier i tarmen (de telte 0 snille bakterier på avføringsanalysen, altså 0 stk, ikke 0 prosent...) kombinert med at de bakteriene som var, var fordelt på 96 % streptokokker og og 4% stafylokokker... Ikke helt sunn bakterieflora, med andre ord.

Etter tre år med diverse antibiotikakurer kombinert med sterk probiotika og hestekurer med e-colitilskudd, er jeg bedre. Ikke frisk, men bedre. E-colistammen min har nådd normalt nivå, selv om de andre snille bakteriene fortsatt er totalt fraværende. Streptokokkene og stafylokokkene er borte, men byttet ut med andre dårlige bakterier. Dog mindre aggresive bakterier.

Uansett, det virker ikke som om jeg noensinne vil kunne få riktig bakteriebalanse i magen, men jeg er virkelig mye bedre. :-)

Skrevet

takk for svar!

Jeg bruker fiberhusk noe, stort sett hvis jeg skal "bake" noe (begrenset hva man får bakt på streng diett, men), men kanskje det er verdt forsøket å bruke det litt mer i hverdagen. Blander du det i noe?

Jeg tar probiotika tilskudd nå, NDS 500 og har gjort det de siste 6 mnd. Jeg ble veldig mye bedre i sommer, men etter gjentatte antibiotikakurer pga UVI som ikke vil slippe taket blir jeg dårlig igjen. Jeg er livredd for at det skal være noe "farlig", og har bekymret meg en god del for det. Og når mageproblemene blusser opp når humørsvingningene mine nye høyder - jeg kan le i det ene øyeblikket og gråte i det andre :S

Kan jeg spørre om hva slags lege du har gått til?

=)

Skrevet

Kan jeg spørre om hva slags lege du har gått til?

=)

Indremedisiner. Men det er umulig å få noen til å sjekke noe som helst i Norge, så jeg har blitt undersøkt og behandlet i et annet europeisk land.

Skrevet

Ok, hmmmm.

Jeg mistenker sterkt cøliaki, for jeg fant ut nå nylig at det "candidavennlige" brødet jeg har spist inneholder spelt, noe som kan være årsaken til at jeg har blitt dårligere igjen etter sommeren (begynte å spise dette brødet i august, og holder meg jo unna alt annet som kan skape slike reaksjoner). Prøve i dag å ta en selvtest som ble negativ, men i og med at jeg ikke har spist dette brødet hver dag, og heller ingenting annet som inneholder gluten er jeg redd for at det kan påvirke resultatet? Noen som vet? Nå skal det også sies at den dingsen jeg skulle stikke fingeren med ikke fungerte så jeg fikk ikke ut så mye blod som den testen krevde heller... 180 kr ut av vinduet =(

Jeg lurer litt på om hvor mye gluten jeg må innta hver dag før en evt test hos lege? har legetime om 2 uker... Blir veldig groggy i magen av gjær så jeg gidder ikke å trykke i meg mer brød enn nødvendig.

Skrevet

hei, de siste anbefalingene jeg har sett for mengde gluten per dag og kg er 0,5 gram, og de gamle anbefalingene er 0,3g per kg. Altså ganske mye. Jo mer, jo bedre. Og minst 6 uker, helst minst 3 mnd, tilbake på gluten.

Jo lenger, jo bedre.

for lite gluten, for kort tid, vil gi negativt svar siden det kreves ganske mye skade på tarmtottene før testen i det hele tatt skal slå ut, for den måler mengden av tarmskade, og ikke antistoffer mot gliadin. (den testen heter antigliadin, IgA eller IgG versjon av testen) (de nye enda bedre tester har sykehuset via legen din, det er en giadinstest som heter deaminert gliadin (DGP) men ikke alle steder har den ennå.

Du har jo fått svaret nå, siden testen du gjorde viste klart at du ble bedre uten gluten, og dårlig igjen med gluten (pga spelt)

det er cøliakigrupper på facebook og på ncf nettsiden.

Skrevet

Takk for godt svar. Æsj, da må jeg faktisk trappe opp litt... jeg spiser ca 3 små brødkiver ed ezeklielbrød hver dag og det blir vel ikke nok. Jeg regner med det er pr kg kroppsvekt du mener? Tror jeg venter til jeg skal til legen med å avt trappe opp, har eksamen nå også så er greit å slippe å bli skikkelig dårlig før det.

Men jeg har lagt på meg ganske mye det siste året - mye fordi jeg har trent mindre pga skade - men hverken lavkarbo eller opptrapping av trening har gitt resultater foreløpig. Er ikke underernæring og vektnedgang vanligere hos folk med cøliaki? Hos meg er det jo stikk motsatt...

Skrevet

Har du vært hos en tarmspesialist? Tatt undersøkelser som endoscopi el colonscopi?

Skrevet

overvekt er faktisk mer vanlig ved cøliaki nåfortiden.

34% av nydiagnostiserte er overvektige og til dels veldig overvektige, mot 5% undervektige.

Skrevet

Nei jeg har ikke vært hos tarmspesialist, jeg burde kanskje prøve å få en henvisning? Kjenner at jeg i hvert fall har lyst til å ta en koloskopi for å sjekke at alt er ok i tarmen...

Jeg har lagt på meg over 10 kg det siste året - litt fordi jeg har trappet ned trening betraktelig etter en kneskade (jeg var veldig aktiv) - men jeg har jo også kuttet ut alt av sukker, nesten alt av karbohydrater, melk, gjær .... listen er lengre. Føler jo at det burde gi noe vektnedgang! Veldig frustrerende å bare øke i bredde og kilo hele tiden. Nå har de fleste klærne mine blitt ganske trange, og jeg kvier meg for å kle av meg i prøverom =(

Skrevet

Hvordan kan en fastlege gi deg "diagnosen" irritabel tarm uten at du har tatt kolonoskopi?

Be om en henvisning til gastrolab og få tatt en kolonoskopi. Da får du tatt biopsier av tarmen og sjekket grundig hva det er.

Skrevet

En bekjent av meg fikk diagnosen irritabel tarm uten at legen hadde utført noen særlige undersøkelser. Det viste seg etterhvert å være en noskså gigantisk svulst (ondartet, med spredning), som hadde ligget der å vokst i minst 10-15 år (trodde legen, sånne svulster vokser visst nokså sakte). Så det er kanskje lurt å få en undersøkelse, bare for å utelukke "worst case scenario" før du starter å vurdere andre mulige løsninger...

Skrevet

Jeg var igjennom hele mølja med dietter, tester og slanger alle veier uten at de konkluderte med noe annet enn irritabel tarm... Så en dag var jeg hos bedriftslegen og han fant ut at jeg hadde ekstremt lave verdier på b12 (alt under 100 er lavt og jeg hadde 17) satte hyppige injeksjoner noen mnd oh nå hver 2 mnd. Merker på magen når det har gått forlang tid.... Så det sammen med lite sukker og karber gjør at magen er ganske ok...

Skrevet

Nei si det, det irriterer meg i ettertid at jeg godtok den "diagnosen". Men jeg har jo nå gått til en lege som har behandlet meg for candida, så jeg slo meg litt til ro med at det var soppovervekst. Men jeg skal kreve litt mer testing når jeg nå skal til ny fastlege.

Får virkelig ikke håpe det er en svulst, det tror jeg nok ikke, men det er greit å få sjekket uansett så man slipper å gå rundt å lure. Jeg vil bare at det skal være noe konkret, noe jeg kan forholde meg til, og ikke bare diffuse mageproblemer.

Jeg fikk påvist noe lav B12 i våres, men tok TrioBe noen mnd og det stabiliserte seg igjen. Kan ikke si at jeg merket noen stor forskjell på det. Lite sukker/karber hjelper noe, men jeg blir så matlei... bahhh.

Men jeg synes det er godt å vite at det ikke bare er jeg som sliter med dette! Noen dager fungerer magen helt utmerket, andre dager ikke i det hele tatt og jeg må bare dra hjem og legge meg =( Plaaagsomt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...