AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #1 Skrevet 21. november 2011 Jeg skjønner ikke hvorfor jeg har så vondt, jeg er ei 18 år gammel jente, som plages fryktelig med ryggen, jeg har mest vondt nede i korsryggen og ved sidene. plages daglig av dette, jeg rir 2 ganger i uken og er ganske aktiv med skole, venner og litt jobb. jeg har fått høre av legen hos forsvaret at jeg har mer muskler på venstre side av ryggmargen enn høyre. ryggplagene begynner og bli værre og værre, jeg har ikke akkuratt råd til og bruke masse penger på og gå til profesjonell og få sjekket og forbedret smertene noen tips?
AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #2 Skrevet 21. november 2011 Jeg er ingen ekspert, men siden du har mer muskler på ene siden enn på andre, vil jeg tro at styrketrening for ryggen vil være bra. Siden du rir også, er det viktig med god støttemuskulatur. Men selvfølgelig kan det jo ligge andre ting bak. 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #3 Skrevet 21. november 2011 Mest sannsynlig så er det muskelplager kanskje også noen virvler som ligger skjevt. Jeg vil virkelig anbefalle deg å oppsøke en naprapat eller en manuellterapeut. Det koster litt, men det er virkelig verdt pengene om man blir bra igjen.
Gjest SnowLeopard Skrevet 21. november 2011 #4 Skrevet 21. november 2011 Trener du stabilitetsøvelser? Feks med slynge eller ball? Hva slags ridning driver du med? Hva slags sal rir du i? Tro det eller ei - en sal kan ødelegge ryggen din fortere enn du aner.
Minya Skrevet 21. november 2011 #5 Skrevet 21. november 2011 Har slitt med ryggproblemer selv helt fra jeg var åtte, ingen fant ut hva det var for noe, men jeg klarer å holde det i sjakk med trening, yoga og manuellterapi. Yoga lærer du på et treningsenter der de har yogatimer, manuellterapeuter tar imot nye pasienter uten henvisning, og det koster heller ikke skjorta. Første timen er rundt 300 kroner, alle de andre timene ligger på 150 +/-. Billigere enn en time hos legen med andre ord. En manuellterapeut kan også sette opp treningsopplegg for deg og sykemelde om du skulle ha behov for det.
Wiggins Skrevet 21. november 2011 #6 Skrevet 21. november 2011 Jeg skjønner ikke hvorfor jeg har så vondt, jeg er ei 18 år gammel jente, som plages fryktelig med ryggen, jeg har mest vondt nede i korsryggen og ved sidene. plages daglig av dette, jeg rir 2 ganger i uken og er ganske aktiv med skole, venner og litt jobb. jeg har fått høre av legen hos forsvaret at jeg har mer muskler på venstre side av ryggmargen enn høyre. ryggplagene begynner og bli værre og værre, jeg har ikke akkuratt råd til og bruke masse penger på og gå til profesjonell og få sjekket og forbedret smertene noen tips? Det første du bør gjøre er å kutte ut ridinga. Uansett hva som er årsaken så har du sannsynligvis fått en skjevhet i ryggen, du kompenserer for den ved å spenne musklene som forårsaker smerter. Du bør ikke slutte å være i aktivitet, men riding er ikke akkurat ideelt for en som plages med ryggen. Svømming kan være bra for deg, forutsatt at du har en symmetrisk teknikk. Når jeg er i svømmehallen bruker jeg alltid svømmebriller (det bør du også gjøre, ellers så anstrenger du nakkemusklene for å holde hodet oppe), og jeg ser veldig mange som har veldig asymmetrisk teknikk. Mange har et beinspark der beina nærmest sakser på skrå i forhold til vannflata. Slyngetrening, dvs. terapimaster (les mer om det på www.redcord.no) vil kunne være veldig bra for deg, men du bør få øvelser fra en fagperson, dvs. en fysioterapeut eller kiropraktor, som ser på deg og ser hva årsaken(e) til plagene dine er. Det koster penger, men det må nok til om du skal bli kvitt smertene. Du er bare 18 år, men det er fullt mulig å få vondt i ryggen enda tidligere hvis et galt belastningsmønster først setter seg. Det er også viktig med tøyeøvelser, se her: http://www.sportsinjuryclinic.net/cybertherapist/stretching/allstretches.php Jeg vil særlig anbefale øvelsene som i linken heter hip flexor stretch og piriformis stretch, i den rekkefølgen. I den første pleier jeg å støtte hendene på kneet til den foten som er vend framover. Hold i ca. 60 sekunder. Jeg synes det er fint å gjøre tøyeøvelser før jeg legger meg, for etter tøyning vil musklene hvile, og det får de jo når jeg sover. 1
solch Skrevet 21. november 2011 #7 Skrevet 21. november 2011 (endret) Har det slik jeg også. har ødelagt ryggen på jobb, også har jeg noe bekkenproblemer som kom nå i sommer, og problemer med halebeinet etter at jeg skadet det når jeg var mindre under fritidsaktiviteter. Og jeg er bare 16. Jeg ville kuttet ut ridinga og begynt å trene ryggen Endret 21. november 2011 av solch
AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #8 Skrevet 21. november 2011 Lance har veldig mange gode råd. Jeg har fått et nytt liv av RedCord Jeg tror imidlertid at det er lurt å ta en tur til fastlegen og får ta røntgen/MR for å se hva som er feil. Så får du ta det derfra. http://www.helfo.no/privatperson/dekning-av-helseutgifter/sider/fysioterapeutmanuellterapeut.aspx
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå