Gå til innhold

Et spørsmål om sjenanse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ser det har blitt stilt mye spørsmål om dette i det siste, men jeg spør allikevel.

Jeg har veldig lyst til å bli utadvent, fordi sjenansen ødelegger så mye for meg. Det hindrer meg i å leve det livet jeg ønsker, og det hindrer meg i å si de tingene jeg vil. Sjenanse fører ingenting positivt med seg. Det er bare usikkerhet og selvkritikk hele tiden. Jeg syns ikke det er noe positivt for mitt vedkommende å være sjenert. Jeg har vært utadvent før, og trivdes mye bedre med meg selv den gangen.

Når man er så sjenert som meg er det nærmest umulig å få seg venner eller bygge nære relasjoner til andre mennesker.

Så kommer spørsmålet: Det som nå hindrer meg er at jeg er livredd for hvordan folk vil reagere om jeg plutselig begynner å prate. Det er det som hindrer meg i det. Jeg går på videregående, og har vært musestille hele tiden.

Jeg er så redd for hvordan de skal reagere om jeg plutselig "blir mer med" på det som skjer i klassen. Hvis jeg tørr å ta ordet.

Det er mye jeg har lyst til å se, men jeg tørr ikke. De har stemplet meg som sjenert og innadvent, og jeg er redd de skal tro det har klikka for meg om jeg plutselig begynner å snakke.

Da må de vel tenke: "jøss, hvorfor snakker hun plutselig a?". Det er egentlig den tanken som dreper meg innvendig for tiden.

Når en som har vært stille i 1 1/2 år åpner kjeften, er det jo klart at folk vil reagere?

Råd? :nisse:

Videoannonse
Annonse
Gjest fr21_5ffdsa
Skrevet

Finnes det kanskje noen teatergruppe i nærheten som du kan begynne i? Det hadde kanskje hjulpet i forhold til det å prate foran ukjente folk..

Skrevet

Finnes det kanskje noen teatergruppe i nærheten som du kan begynne i? Det hadde kanskje hjulpet i forhold til det å prate foran ukjente folk..

Takk for tips :) Men var ikke helt det jeg spurte om, hehe :)

Jeg lurer på hvordan de i klassen min vil reagere om jeg plutselig begynner å prate, slik jeg skrev ovenfor. Om de vil syns det er veldig rart at en som alltid er så stille plutselig begynner å prate. Det er det som holder meg igjen akkurat nå.

Gjest Kalkunkrøll
Skrevet (endret)

Første gang vil noen kanskje bli overrasket over at du tar ordet, men det er da ikke noe du trenger å ta hensyn til. Allerede etter andre gang vil du og andre bli vant til det, og etter en tre-fire ganger vil det være helt normalt for både deg og de andre. Hvorfor sitte å lure på hvordan andre kommer til å reagere, når du kan finne det ut selv? Du trenger ikke andres aksept for å ta ordet. En viktig egenskap for å bli mer utadvendt er jo å ikke ta seg selv for høytidlig eller vektlegge for mye hva andre mener om deg. Et førsteinntrykk kan alltids forandres.

Endret av Kalkunkrøll
Skrevet

Jeg tror ikke folk bryr seg om hvorvidt du prater eller ikke, men hva du sier når du først sier noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...