Gå til innhold

Vestibulitt, sopp i underlivet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har fått diagnosen vestibulitt etter mange år med plager i underlivet. Får fremdeles soppinfeksjoner i ny og ne og vestibulittsmertene mine varierer også i grad. Noen ganger klarer jeg ikke skille hva som er vestibulitt og hva som er soppinfeksjon. Jeg merker at plagene mine ofte blir sterkere når jeg for eks har spist mye sukker, andre som har eraring med dette? Vurderer derfor kutte ned på sukkeret hvis dette har en sammenheng. Nå har jeg også vært forkjølet en uke og når jeg er syk blir også plagene i underlivet sterkere. Jeg bruker ofte ecovag for at ballansen i underlivet mitt skal være ok. drikker også biola. noen som har andre tips? Eller erfaringer med sopp/vestibulitt og kosthold?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jo legge til at jeg har vært hos legen og fått ved flere anledninger vite at jeg har sopp. Men noen ganger tror legen at jeg har sopp grunnet den hvite utfloden min men svaret på sopprøven viser ingen sopp. Derfor jeg ofte blir forvirret :)

Skrevet

et råd skaff deg oliven olje ekstrakt

eller tabeleter. eple sider eddik kan også hjelpe

og billig er det og.

Gjest Lottiplott
Skrevet

Jeg hadde en del problemer med soppinfeksjon, men ved å kutte ned på sukker og hvetemel fikk jeg mye sjeldnere problemer! Kjenner symptomene kommer hvis jeg har skeiet ut med kostholdet en stund, men da er det bare å teste Microgyn/Vivag/lactal, og spise sunnere :)

Skrevet

Sukker er det verste du kan få i deg hvis du har sopp. Hvis du skal drikke biola, drikk biola naturell; de andre har et veldig høyt sukkerinnhold! Selv bruker jeg heller tabletter eller pulver med gode tarmbakterier fra helsekost.

Har også god erfaring med å bruke Multigyn actigel som du får reseptfritt på apoteket.

Skrevet

et råd skaff deg oliven olje ekstrakt

eller tabeleter. eple sider eddik kan også hjelpe

og billig er det og.

Mente du olivenblad ekstrakt? Har ikke hørt om olivenolje ekstrakt.. Olivenblad ekstrakt funker i alle fall for mye, kanskje også sopp? Det kalles naturens antibiotika, men dessverre er det litt dyrt..

Gjest shirelle
Skrevet

Har lest at noen går på lange soppkurer for å bli kvitt vestibulitt. Så det kan ha en sammenheng.

Sopp lever av sukker og andre raske karbohydrater, så det bør du kutte ned på.

Forresten så lurer jeg på hvordan man får diagnosen vestibulitt? Tror jeg har det, men vet ikke hvordan jeg skal få sjekka det ?

Skrevet

Har lest at noen går på lange soppkurer for å bli kvitt vestibulitt. Så det kan ha en sammenheng.

Sopp lever av sukker og andre raske karbohydrater, så det bør du kutte ned på.

Forresten så lurer jeg på hvordan man får diagnosen vestibulitt? Tror jeg har det, men vet ikke hvordan jeg skal få sjekka det ?

Grunnen til at mange får vestibulitt er nettopp mange soppkurer. Mange allmennleger der ute som kurerer pasientene sine med soppkurer, som egentlig har vestibulitt. Veldig synd at det ikke er mer kunnskap om denne diagnosen der ute. Jeg har selv den, og det var jeg som informerte legen min om den, etter masse lesing på internett og besøk hos gynekolog.

Gå til en gynekolog om du tror du kan ha vestibulitt. Bor du i Oslo-området kan jeg sterkt anbefale Ove Mortensen hos Smestad gynekologene. Han har greie på dette, og er veldig profesjonell :)

Gjest shirelle
Skrevet

Grunnen til at mange får vestibulitt er nettopp mange soppkurer. Mange allmennleger der ute som kurerer pasientene sine med soppkurer, som egentlig har vestibulitt. Veldig synd at det ikke er mer kunnskap om denne diagnosen der ute. Jeg har selv den, og det var jeg som informerte legen min om den, etter masse lesing på internett og besøk hos gynekolog.

Gå til en gynekolog om du tror du kan ha vestibulitt. Bor du i Oslo-området kan jeg sterkt anbefale Ove Mortensen hos Smestad gynekologene. Han har greie på dette, og er veldig profesjonell :)

Ja, det virker som nesten ingen leger har peiling på det. Og at man må stå lenge på venteliste til spesialister for å få behandling.

Bor ikke i Oslo-området :| men skal få meg en gynekolog-time her og får håpe hun/han kan noe om det..

Det kommer og går litt hos meg, det er mye bedre når jeg er skikkelig tent og kåt, men hvis jeg bare er litt kåt så blir det ofte VONDT.. 3/4 ganger er sex vondt hos meg sikkert.. i større eller mindre grad. Siden jeg ikke har smerter hver gang jeg har sex, så har jeg kanskje ikke den verste sorten.? Jeg har hatt mange soppinfeksjoner og, brukt canesten sikkert 4-5 ganger men bruker det aldri mer, fordi det ikke funker og fordi jeg har lest at det tørker ut slimhinnene og kan føre til nettopp vestibulitt osv. Men har også fått diflucan en del ganger.

Jeg leste et sted at soppkurer funker på vestibulitt hvis man får det skikkelig oppfulgt og sånn, altså ikke bare én tablett, men en ordentlig kur.

Kanskje candidadiett funker på vestibulitt? Hvis det er sopp-relatert. For da spiser man ingenting som soppen lever av, og all soppen dør. Men jeg vet ikke.. Det beste er vel å få behandling hos noen som kan en del om vestibulitt.

Skrevet

Jeg er trådstarter

Takk for gode svar, skriver ned alle tipsene og skal på handletur i morgen. Fikk meg en overraskelse da jeg leste at biola med smak ikke var lurt, jeg har drukket det fordi jeg nettopp trodde det ville være bra. men da prøver jeg naturell.

Jeg fikk diagnosen vestibulitt etter ca 9 år med svært mange gynkologbesøk. Jeg har hatt mye sopp og blitt behandet svært mye for det. altfor mye... Ofte har jeg ikke hatt sopp engang, men legene har antatt dette. Fortsatt blir jeg usikker på hva som er hva, da jeg både til tider er plaget med sopp og vestibulitten er der hele tiden. Har uansett hatt plager i underlivet i 9 år før en gynekolog sa at hun skulle henvise meg til rikshospitalet. Stod på venteliste i ca 1,5 år før jeg fikk time. Der fikk jeg med en gang vite at jeg hadde vestibulitt og hva jeg måtte gjøre for å bedre dette. Jeg ble forberedt at det kunne ta lang tid, 2-4 år er ikke uvanlig. Begynte smøre skjeden min med en krem jeg fikk anbefalt hver natt i to mnd og forbud mot samleie. Har også begynt hos sexolog og fysio. Veldig fornøyd med ysioterapeuten som lærer meg mange bekkenøvelser som hjelper meg mye (jeg har aldri bevvist klart bevege bekkenet mitt men nå klarer jeg masse). Fysioterapeuten undersøkte også hvordan jeg var til å knipe underlivsmusklaturen min noe og jeg fikk selvfølgelig et elendig resultat. dette medfører at jeg trener bekkenmusklaturen mye og håper at neste gang hun undersøker meg at det er bedring. Fysioterapeuten undersøkte dette ved å sette en finger inn i skjeden og ba meg klemme. Jeg jobber også mye med grensesetting og pust. Og jeg klarer nå ha sex med kjæresten min UTEN at det gjør vondt :) Mye spennende skjer for meg nå og jeg er svært positiv. :) Har noen av dere spørsmål om behandling av vestibulitt så skal jeg undersøke alt jeg har vært gjennom og gi dere tilbakemelding. gikk jo 9 år for meg uten svar så hjelper gjerne til om noen er i samme situasjon jeg var i. Jeg har det med andre ord mye bedre nå, men er fremdeles noen ting som må på plass før jeg kan kalle meg bra. Men smertene blir gradvis mindre og plagene (som jeg spør dere om nå) sjeldnere.

Skrevet

Dere som sliter med dette: Hvordan er forholdet deres til menn, og hvordan var det før dere fikk diagnosen? Om dere er i forhold, hvordan er det med det seksuelle?

Skrevet

Ja, det virker som nesten ingen leger har peiling på det. Og at man må stå lenge på venteliste til spesialister for å få behandling.

Bor ikke i Oslo-området :| men skal få meg en gynekolog-time her og får håpe hun/han kan noe om det..

Det kommer og går litt hos meg, det er mye bedre når jeg er skikkelig tent og kåt, men hvis jeg bare er litt kåt så blir det ofte VONDT.. 3/4 ganger er sex vondt hos meg sikkert.. i større eller mindre grad. Siden jeg ikke har smerter hver gang jeg har sex, så har jeg kanskje ikke den verste sorten.? Jeg har hatt mange soppinfeksjoner og, brukt canesten sikkert 4-5 ganger men bruker det aldri mer, fordi det ikke funker og fordi jeg har lest at det tørker ut slimhinnene og kan føre til nettopp vestibulitt osv. Men har også fått diflucan en del ganger.

Jeg leste et sted at soppkurer funker på vestibulitt hvis man får det skikkelig oppfulgt og sånn, altså ikke bare én tablett, men en ordentlig kur.

Kanskje candidadiett funker på vestibulitt? Hvis det er sopp-relatert. For da spiser man ingenting som soppen lever av, og all soppen dør. Men jeg vet ikke.. Det beste er vel å få behandling hos noen som kan en del om vestibulitt.

Det er vanskelig å si om det er vestibulitt når du ikke alltid har vondt. Jeg har selv en mild form, men sex er alltid vondt. Har derimot ingen problemer med tynne vibratorer, tamponget etc. De som er hardt rammet kan få vondt bare de sitter litt rart.

Vestibulitt er ikke sopprelatert? Vestibulitt er en betennelse i "v'en" nederst i sjedeåpningen. Det er også vanlig å utvikle vaginisme (anspente muskler i bekkenbunn) om man har vestibulitt. Jeg mener den eneste behandlingen som virker er fysioterapeut og sexolog. Etter første besøk hos gynekolog, fikk jeg kremer etc. som skulle smøres på i flere uker. Når alt av kremer etc. var prøvd, uten å funke, er det fysio og sexolog som tilbys av behandling. Dessverre er dette veldig dyrt, og antakeligvis er det mange som ikke har råd til å behandle seg. Størsteparten av de som er rammet er unge jenter i 20-årene.

Dere som sliter med dette: Hvordan er forholdet deres til menn, og hvordan var det før dere fikk diagnosen? Om dere er i forhold, hvordan er det med det seksuelle?

Jeg har kjæreste, og vi hadde vært sammen i litt over ett år da jeg begynte å få vondt under sex. Tok ytterligere 5-6 måneder før jeg fikk diagnosen. Jeg leste veldige mye på internett selv, og visste hva det var da jeg var hos gynekolog første gang. Fastlegen min gav meg en soppkur første gang jeg var hos henne med plagene :kjefte: Blir så forbanna av å tenke på det, iom at soppkurer kan forverre problemet. I januar har jeg hatt vondt ved sex i to år, og har ikke hatt samleie som ikke har vært smertefullt siden. Har prøvd noen ganger, men må alltid avbrytes. Men sex på andre måter går fint. Der er så klart utrolig kjedelig, og jeg får dårlig samvittighet overfor kjæresten. "Heldigvis" har vi et avstandsforhold på tredje året pga. studier, og det hjelper, da jeg ikke må deale med problemet hver dag. Uansett, han er veldig forståelsesfull og har ikke planer om å forlate meg av den grunn. Men det er absolutt en stor utfordring. Det kan ta mange år å bli frisk.

Skrevet

Jeg er trådstarter

Takk for gode svar, skriver ned alle tipsene og skal på handletur i morgen. Fikk meg en overraskelse da jeg leste at biola med smak ikke var lurt, jeg har drukket det fordi jeg nettopp trodde det ville være bra. men da prøver jeg naturell.

Jeg fikk diagnosen vestibulitt etter ca 9 år med svært mange gynkologbesøk. Jeg har hatt mye sopp og blitt behandet svært mye for det. altfor mye... Ofte har jeg ikke hatt sopp engang, men legene har antatt dette. Fortsatt blir jeg usikker på hva som er hva, da jeg både til tider er plaget med sopp og vestibulitten er der hele tiden. Har uansett hatt plager i underlivet i 9 år før en gynekolog sa at hun skulle henvise meg til rikshospitalet. Stod på venteliste i ca 1,5 år før jeg fikk time. Der fikk jeg med en gang vite at jeg hadde vestibulitt og hva jeg måtte gjøre for å bedre dette. Jeg ble forberedt at det kunne ta lang tid, 2-4 år er ikke uvanlig. Begynte smøre skjeden min med en krem jeg fikk anbefalt hver natt i to mnd og forbud mot samleie. Har også begynt hos sexolog og fysio. Veldig fornøyd med ysioterapeuten som lærer meg mange bekkenøvelser som hjelper meg mye (jeg har aldri bevvist klart bevege bekkenet mitt men nå klarer jeg masse). Fysioterapeuten undersøkte også hvordan jeg var til å knipe underlivsmusklaturen min noe og jeg fikk selvfølgelig et elendig resultat. dette medfører at jeg trener bekkenmusklaturen mye og håper at neste gang hun undersøker meg at det er bedring. Fysioterapeuten undersøkte dette ved å sette en finger inn i skjeden og ba meg klemme. Jeg jobber også mye med grensesetting og pust. Og jeg klarer nå ha sex med kjæresten min UTEN at det gjør vondt :) Mye spennende skjer for meg nå og jeg er svært positiv. :) Har noen av dere spørsmål om behandling av vestibulitt så skal jeg undersøke alt jeg har vært gjennom og gi dere tilbakemelding. gikk jo 9 år for meg uten svar så hjelper gjerne til om noen er i samme situasjon jeg var i. Jeg har det med andre ord mye bedre nå, men er fremdeles noen ting som må på plass før jeg kan kalle meg bra. Men smertene blir gradvis mindre og plagene (som jeg spør dere om nå) sjeldnere.

Blir så glad å lese at folk blir bedre :) Jeg er selv under behandling, og håper å bli frisk innen et par år! :)

Skrevet

Hei!

Jeg har også vestibulitt og muligens partiell vaginisme. Har hatt det i 6 år og aldri hatt smertefri sex i løpet av de årene. Begynner å bli aseksuell, deprimert og frustrert. Jeg har aldri hatt erfaring med soppinfeksjon såvidt jeg vet. Eller, en gang jeg var hos gynekolog titta hun inni og sa jeg hadde sopp, og ba meg skylle med eplecidereddik. Jeg fikk aldri rota meg til å kjøpe noe å skylle med og siden jeg ikke hadde noen symptomer (annet enn smertene som jeg da hadde hatt i 4 år) glemte jeg det. Tok det ikke veldig seriøst. Det jeg derimot har hatt en utallige urinveisinfeksjoner, med og uten påviste bakterier, så det er vel det eneste jeg kan komme på som kan ha sammenheng med vestibulitten.

Når det gjelder sexlivet oppigjennom har jeg som regel alltid klart å ha samleie siden det kun gjør vondt de første to minuttene, men i perioder hvor jeg fokuserer mye på vestibulitten og det å bli frisk mister jeg all sexlyst og klarer ikke å se forbi smertene.

Har brukt maaange timer på å lese på nettet og virker som USA ligger et godt stykke foran oss. Kan anbefale disse nettsidene:

http://www.vulvarvestibulitisrelief.com

http://vulvodyniasupport.forumotion.net

Mange mener at dette har med psyken å gjøre, noe jeg ikke helt klarer å si meg enig i før jeg har prøvd det meste. Hva tror dere?

Gjest shirelle
Skrevet

Det er vanskelig å si om det er vestibulitt når du ikke alltid har vondt. Jeg har selv en mild form, men sex er alltid vondt. Har derimot ingen problemer med tynne vibratorer, tamponget etc. De som er hardt rammet kan få vondt bare de sitter litt rart.

Vestibulitt er ikke sopprelatert? Vestibulitt er en betennelse i "v'en" nederst i sjedeåpningen. Det er også vanlig å utvikle vaginisme (anspente muskler i bekkenbunn) om man har vestibulitt. Jeg mener den eneste behandlingen som virker er fysioterapeut og sexolog. Etter første besøk hos gynekolog, fikk jeg kremer etc. som skulle smøres på i flere uker. Når alt av kremer etc. var prøvd, uten å funke, er det fysio og sexolog som tilbys av behandling. Dessverre er dette veldig dyrt, og antakeligvis er det mange som ikke har råd til å behandle seg. Størsteparten av de som er rammet er unge jenter i 20-årene.

De gangene det ikke gjør vondt er de gangene jeg klarer å slappe helt 100% av. Men stort sett er det alltid vondt i starten, svir underveis og etterpå. Kjæresten min merker også at jeg "brenner", at jeg blir veldig varm.

Noen ganger svir det "bare", mens noen ganger stenger jeg meg helt og det gjør helt sinnsykt vondt og jeg må be han stoppe penetreringen. Men da prøver jeg å slappe helt av og da går det etterhvert, selv om det gjør litt vondt.

Det med vestibulitt og sopp vet jeg ikke, det har kanskje ikke noen sammenheng nei.

• 3 uker senere...
Skrevet

Hva gjør dere når dere får soppinfeksjoner? Har selv hatt vestibulitt i ca 5 år. Har i den siste perioden vært plaget med noe jeg er ganske sikker på er soppinfeksjon. Klumpete utflod, av og til rødbrun, pluss kløe og svie på andre plasser en ellers. Hva gjør man da. Har litt panikk for å gå til vanlig lege som ikke har peiling, og deretter få nok en soppkur.

Hadde blitt veldig glad for svar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...