Gå til innhold

Prevensjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Noen som vet om et prevensjonsmiddel (ikke kondom eller å avstå fra sex :gjeiper: ) som ikke klusser så mye med kroppen at det kan ta laaang tid før man kommer tilbake i riktig syklus etter slutt sånn at man slipper å vente lenge på å kunne prøve å bli gravid? Noe som er uten hormoner?

Vet om f eks Ladycomp, men er ikke det fryktlig dyrt? Det er ingen billigere alternativer som viser når man har eggløsning så man kan unngå sex disse dagene?

Er ute etter konkrete svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fertilityfriend, eller ovusoft. Kombiner det med å lese deg opp på pernille.info, og du har et tryggere alternative for en brøkdel av prisen.

Skrevet

Man bør ikke bruke metoder som beskrevet over dersom man ikke er forberedt på at det kan bli graviditet ut av det, det er så mange usikkerhetsfaktorer.

Prevansjon som ikke forstyrrer syklusen er all prevansjon som ikke inneholder hormoner, ofte ender man da på kondom.

Det at det tar så lang tid å bli gravid etter p-pilleslutt er stort sett tull. Hos enkelte kan det ta noen få måneder lengre tid, hos noen ytterst få kan det ta et år før syklusen er på plass. De fleste blir like raskt gravide som de som ikke går på prevansjon.

Man har uansett ikke noen garantier for å bli raskt gravid. Jeg sluttet selv på pillen ett år før prøveslutt. Knotet med temping, hoppe av i svingen, kondomer og så videre i et år. Nå er det to år siden vi ble prøvere, og vi endte med prøverør.

Skrevet

Man bør ikke bruke metoder som beskrevet over dersom man ikke er forberedt på at det kan bli graviditet ut av det, det er så mange usikkerhetsfaktorer.

Prevansjon som ikke forstyrrer syklusen er all prevansjon som ikke inneholder hormoner, ofte ender man da på kondom.

Det at det tar så lang tid å bli gravid etter p-pilleslutt er stort sett tull. Hos enkelte kan det ta noen få måneder lengre tid, hos noen ytterst få kan det ta et år før syklusen er på plass. De fleste blir like raskt gravide som de som ikke går på prevansjon.

Man har uansett ikke noen garantier for å bli raskt gravid. Jeg sluttet selv på pillen ett år før prøveslutt. Knotet med temping, hoppe av i svingen, kondomer og så videre i et år. Nå er det to år siden vi ble prøvere, og vi endte med prøverør.

Og så har du sånne som meg, som brukte 1 år på å i det hele tatt få mens igjen, og nær to for å få den tilnærmet regelmessig. Og nei, det var ikke problemer som ble kamuflert av pillene. Før jeg startet på de kunne jeg nesten stille klokken etter eggstokkene mine.

Etter det brukte jeg FAM i mange år, og var aldri i nærheten av å bli gravid. Med det mener jeg at jeg visste alltid når det var risiko for at jeg kunne få eggløsning i løpet av de neste 5 dagene. Sammenlignet med p-piller hvor det å glemme eller kaste opp en pille har tilbakevirkende effekt så var FAM betydelig sikrere for min del.

Skrevet

Jeg fikk satt inn Spiral for noen mnd siden, passer perfekt for meg ihvertfall, alt av mens osv går som vanlig og merker ikke noe til at den er der (:

Skrevet

TS her.

Fertilityfriend og Ovusoft: har sett på noe lignende selv. Jeg har en sånn kalender på iPhonen min hvor jeg taster inn de dagene jeg har mensen og etter 3 måneder med regelmessig mens kan kalenderen regne ut når jeg har eggløsning/er fruktbar. Blir dette noe av det samme? Det er vel ikke like bra som f eks Ladycomp?

Spiral er jeg litt skeptisk til, siden man visstnok kan få kraftigere blødninger og lengre mens, i tilegg til at den ikke er anbefalt for kvinner som ikke har født før?

Jeg har sluttet på p pillen tidligere pga problemer, da tok det over 7 måneder før en regelmessig mens var tilbake igjen.. Nå gå jeg på p pillen igjen, men siden vi tenker på barn ikke så langt inn i fremtiden tenkte jeg å slutte snart og begynne med noe annet, så hvertfall den regelmessige syklusen er på plass igjen når vi bestemmer oss for å prøve (jeg vet at det ikke nødvendigvis betyr at vi blir gravide med én eneste gang altså ;) )

Takk for listen Gjest :)

Skrevet

Blir dette noe av det samme? Det er vel ikke like bra som f eks Ladycomp?

Nei, denne regner ut i fra en snittsyklus, der den estimerer din lutefase til å være 14 dager. En kvinnes lutefase er konstant fra kvinne til kvinne, og ligger i snitt fra 11-17 dager, og kan også være kortere/lengre.

Er du helt regelmessig kan du tempe noen måneder for å finne din lutefase. Usikkerhetsmomentet i dette er at eggløsningen likevel kan skje spontant tidligere eller senere enn måned, da alle opplever syklusforstyrrelser innimellom.

En ladycomp måler om fertiliteten er lav, moderat eller høy. Du vet dermed hva dine fruktbare dager. Usikkerhetsmomentet med dette er at at sædcellene kan leve inne i deg i opp til 7 dager, da kan man ha sex i en ikke-fertil periode, og så kan de likevel ligge å vente på egget når man har eggløsning.

Mange som bruker ladycomp og ønsker å være helt sikre har kun mulighet for sex under halve måneden. Først noen dager med mens, deretter nærmer det seg eggløsning (fruktbar i opp til syv dager før), deretter ett-par dager etter eggløsning der man må være avholdende. Deretter er man trygg frem til neste mens.

Metoden krever altså mye kunnskap om egen syklus og fertilitet. Og etter å ha lest mye rundt på ulike graviditetsforum de siste årene tørr jeg å påstå at mange har brent seg på metoden. Derfor jeg er noe negativ over. Men selvfølgelig, det er noen det virker utmerket for, så om du ønsker å lære og prøve er det jo bare å forsøke.

Skrevet (endret)

TS her.

Spiral er jeg litt skeptisk til, siden man visstnok kan få kraftigere blødninger og lengre mens, i tilegg til at den ikke er anbefalt for kvinner som ikke har født før?

Jeg hadde kraftigere blødning og mer menssmerter de to første sykusene. Den jeg nettopp har hatt var helt normal. Men det er såklart forkjell på alle, så skjønner at du er skeptisk til det (: Men ang. med at det ikke er anbefalt for kvinner som har født før er jeg litt skeptisk til. Hos fastlegen min fikk jeg ikke gjort det nettopp fordi jeg ikke hadde født. De gjorde det kun på jemter som har født, så da måtte jeg dra på helsestasjon (:

Endret av ZebraTiger
Skrevet

TS her.

Fertilityfriend og Ovusoft: har sett på noe lignende selv. Jeg har en sånn kalender på iPhonen min hvor jeg taster inn de dagene jeg har mensen og etter 3 måneder med regelmessig mens kan kalenderen regne ut når jeg har eggløsning/er fruktbar. Blir dette noe av det samme? Det er vel ikke like bra som f eks Ladycomp?

Jeg vet ikke hva det er du har på iphonen ;) Men FF og ovusoft er begge tryggere enn standard fertilitetscomputere, om du setter deg inn i hvordan det brukes (!)

Grunnen til det er at i motsetning til "nattbordsdingsene" (persona: kun El tester og historikk, Lady/baby-comp: kun tempratur og historikk) du kan legge inn flere parametere (tempratur, EL tester, sekrtet, stilling på livmorhalsen osv), og dermed gi programmet mer info. Jo mer info, jo bedre kan den bedømme.

Skrevet

Jeg kan anbefale p-ring. :)

Skrevet

Nei, denne regner ut i fra en snittsyklus, der den estimerer din lutefase til å være 14 dager. En kvinnes lutefase er konstant fra kvinne til kvinne, og ligger i snitt fra 11-17 dager, og kan også være kortere/lengre.

....

Mange som bruker ladycomp og ønsker å være helt sikre har kun mulighet for sex under halve måneden. Først noen dager med mens, deretter nærmer det seg eggløsning (fruktbar i opp til syv dager før), deretter ett-par dager etter eggløsning der man må være avholdende. Deretter er man trygg frem til neste mens.

Takk for informasjon :) Da tror jeg muligens ikke dette er noe for oss..

FF og Ovosoft virket jo også som veldig mye arbeid.. Legge inn stilling på livmoren, hvordan i all verden gjør man det? :sjenert:

Spørs om vi ikke bare må nøye oss med kondom da. P - ring som nevnt, er jeg som sagt litt skeptisk til fordi det hevdes at man ikke burde bruke det før man har født barn.. og jeg er ikke så lysten på kraftigere blødninger heller :/

Skrevet

Takk for informasjon :) Da tror jeg muligens ikke dette er noe for oss..

FF og Ovosoft virket jo også som veldig mye arbeid.. Legge inn stilling på livmoren, hvordan i all verden gjør man det? :sjenert:

Spørs om vi ikke bare må nøye oss med kondom da. P - ring som nevnt, er jeg som sagt litt skeptisk til fordi det hevdes at man ikke burde bruke det før man har født barn.. og jeg er ikke så lysten på kraftigere blødninger heller :/

Livmorstilling kan du bare hoppe over.

Det jeg har gjordt er følgende:

- våkner

- stapper termometer i valgt kroppsåning (hos meg er det munnen, snorker du eller av andre grunne sover med munnen åpen er skjede og analt mer nøyaktg. Ikke bytte tempested i løpet av en syklus!)

- noterer ned når, og hvor mye tempen er

- står opp, eller legger meg til å sove igjen

- går på toalettet

- tørker meg

- registerer om jeg kjennes "tørr" eller "sleip" ut (kun gyldig en stund etter sex ;))

Senere på dagen:

Logger meg på maskinen, og plotter inn tempratur, og hvordan utfloden kjennes.

Et par dager i måneden tar jeg også El tester. Det endrer morgenrutinen slik:

- vaser meg ut på do

- tisser i en kopp

- putter pinne i kopp

- gjesper

- ligger pinne pent på pinneposen

- pusser tenner

- konstarterer at joda, jeg ser like trøtt ut som jeg føler meg

- kikker på pinne og ser resultatet

Det tar meg max 5 minutter pr dag, nå er det neppe mer enn 2.

Skrevet

"Kun gyldig en stund etter sex" kan misforstås ser jeg nå.

Det jeg mener er at rett etter sex vil du uansett kjennes "fruktbar" ut pga sekretet om skilles ut for å gi god glid.

Skrevet

Livmorstilling kan du bare hoppe over.

Det jeg har gjordt er følgende:

- våkner

- stapper termometer i valgt kroppsåning (hos meg er det munnen, snorker du eller av andre grunne sover med munnen åpen er skjede og analt mer nøyaktg. Ikke bytte tempested i løpet av en syklus!)

- noterer ned når, og hvor mye tempen er

- står opp, eller legger meg til å sove igjen

- går på toalettet

- tørker meg

- registerer om jeg kjennes "tørr" eller "sleip" ut (kun gyldig en stund etter sex ;))

Senere på dagen:

Logger meg på maskinen, og plotter inn tempratur, og hvordan utfloden kjennes.

Et par dager i måneden tar jeg også El tester. Det endrer morgenrutinen slik:

- vaser meg ut på do

- tisser i en kopp

- putter pinne i kopp

- gjesper

- ligger pinne pent på pinneposen

- pusser tenner

- konstarterer at joda, jeg ser like trøtt ut som jeg føler meg

- kikker på pinne og ser resultatet

Det tar meg max 5 minutter pr dag, nå er det neppe mer enn 2.

Takk for informasjon :)

Må du tempe på samme tid hver morgen?

Jeg har egentlig aldri hatt EL slim, hvis man skal sjekke det på do.. Så det blir kanskje et problem?

Utfloden jeg har er alltid helt flytende, og gulaktig.. :sjenert:

Så du bruker KUN dette som prevensjonsmiddel? Regner med at det fungerer fint siden du skriver om det, men er så redd for at dette ikke skal være nok? :sjenert:

Skrevet

Takk for informasjon :)

Må du tempe på samme tid hver morgen?

Jeg har egentlig aldri hatt EL slim, hvis man skal sjekke det på do.. Så det blir kanskje et problem?

Utfloden jeg har er alltid helt flytende, og gulaktig.. :sjenert:

Så du bruker KUN dette som prevensjonsmiddel? Regner med at det fungerer fint siden du skriver om det, men er så redd for at dette ikke skal være nok? :sjenert:

Etter boka, ja, eller i det minste med mindre enn 3 times slingring. Men for min del, og mange andre, så ser det ikke ut som kroppen hører på det. Det viktigeste for meg er at jeg har hatt minst 3-4 timer sammenhengende søvn.

Manglende El slim kan være et problem, spesielt om du ikke har jevne sykluser. Men, dette kan du oppveie med å være mer raus med EL testene.

Jeg har i perioder brukt kun dette som prevensjon etter bekreftet eggløsning, og rett etter mens, og kondom på dager hvor jeg er i tvil. Vurderte også femcap en stund, men ble singel før jeg kom så langt.

Skrevet

Manglende El slim kan være et problem, spesielt om du ikke har jevne sykluser. Men, dette kan du oppveie med å være mer raus med EL testene.

Problemet med å styre etter eggløsningstester og el slim er at man kan bli gravid ved sex en del dager før dette slår ut. Hos de der dette virker har ofte ikke mannen en spermkvalitet som gjør at den overlever lenge i kvinnen. Hos enkelte kan kvaliteten kombinert med miljøet hos kvinnen være såpass at sædcellene kan leve i opp til 7 dager. Derfor kommer EL-slim/positiv EL-test alt for sent. Dette er en av de vanligste grunnene til at folk brenner seg på denne metoden.

En annen feilkilde er at kroppen kan produsere el-slim og LH uten å ha eggløsning, jeg har 4-5 ganger opplevd El-slim og positiv EL test, og så tørker det opp noen dager, før jeg får en ny runde med EL-slim og positiv EL-test og den ordentlige eggløsningen kom. Men har man en regelmessig syklus er det liten sannsynlighet for at dette skjer.

Når det gjelder temping er kroppen min veldig følsom for akkurat når jeg våkner. Temper jeg ikke før jeg står opp kl 7 hver morgen får jeg tulle-kurver. Men etter å ha tempet 3-4 perioder kjente jeg kroppen godt, og kuttet derfor ut å ha klokka på 7 i helgene, og forkastet heller disse målingene. Men nå var min hensikt å bli gravid, og ikke unngå det, så da har det mindre å si.

Skrevet

Problemet med å styre etter eggløsningstester og el slim er at man kan bli gravid ved sex en del dager før dette slår ut. Hos de der dette virker har ofte ikke mannen en spermkvalitet som gjør at den overlever lenge i kvinnen. Hos enkelte kan kvaliteten kombinert med miljøet hos kvinnen være såpass at sædcellene kan leve i opp til 7 dager. Derfor kommer EL-slim/positiv EL-test alt for sent. Dette er en av de vanligste grunnene til at folk brenner seg på denne metoden.

En annen feilkilde er at kroppen kan produsere el-slim og LH uten å ha eggløsning, jeg har 4-5 ganger opplevd El-slim og positiv EL test, og så tørker det opp noen dager, før jeg får en ny runde med EL-slim og positiv EL-test og den ordentlige eggløsningen kom. Men har man en regelmessig syklus er det liten sannsynlighet for at dette skjer.

Når det gjelder temping er kroppen min veldig følsom for akkurat når jeg våkner. Temper jeg ikke før jeg står opp kl 7 hver morgen får jeg tulle-kurver. Men etter å ha tempet 3-4 perioder kjente jeg kroppen godt, og kuttet derfor ut å ha klokka på 7 i helgene, og forkastet heller disse målingene. Men nå var min hensikt å bli gravid, og ikke unngå det, så da har det mindre å si.

Stemmer. Men, det er også det største problemet med p-piller. Sex på mandag, glemt pille på tirsdag, og eggløsning kan settes i gang på onsdag eller torsdag.

Men ja, det er en mulig feilkilde, og jeg har hatt for vane å bruke annen prevensjon når jeg vet det nærmer seg EL. Jeg har svært jevne sykluser, så det å "telle dager" har en viss verdi når jeg vet hvor i syklusen jeg er.

Det er en krevende metode for mange, men for andre igjen er det svært lett etter et par måneder. For meg var det komplisert i starten (startet med svært ujevne sykluser pga stress ++), men det var verdt det. Etter en stund jevnet ting seg ut, og nå går det på autopilot.

Skrevet

TS her.

Etter mye om og men har jeg bestemt meg for å prøve Pearly når jeg en vakker dag får regelmessig syklus igjen. Så får vi bruke kondom på usikre dager.. Jeg er bare så lite lysten på å ha mer hormoner i kroppen :sjenert: Så håper virkelig Pearly vil fungere for meg! Er jo ikke akkurat billige saker :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...