AnonymBruker Skrevet 20. november 2011 #1 Skrevet 20. november 2011 Noen er vegetarianer og noen er veganer, men hvorfor en av delene? Hvis man er det på grunn av dyrene, hvorfor er man ikke da like godt veganer? Jeg vet om mange som er vegetarianer som spiser egg og drikker melk. Men nå leste jeg i en annen trå her at hønene har det helt grusomt. Ville det ikke da vært mer logisk og ikke spise egg og kylling enn annet kjøtt eller like så godt bli veganer? Jeg forstår ikke helt dette, jeg
Gjest Badabing Skrevet 20. november 2011 #2 Skrevet 20. november 2011 (endret) Jeg er vegetarianer, og har vært det i ett års tid. Hvorfor jeg er vegetarianer foreløpig, er mest av praktiske hensyn. Målet mitt er å bli veganer, og jeg lærer hele tiden nye oppskrifter og finner nye matvarer som gjør det lettere å bli veganer engang. Som jeg sa i en annen tråd begynte jeg med å kjøpe økologisk melk for eksempel, men nå har jeg etter hvert gått over til soyamelk/havremelk og havrefløte. Det tar bare litt tid å sette seg inn i alt. Edit: Forøvrig spiser ikke vegetarianere kyllingkjøtt. Edit2: Var det forresten noen som leste magasinet til DN på fredag? Var en kjempefin artikkel om han som drev Herta (de gjorde industrialisert kjøttproduksjon i Europa stort), men som siden solgte og gikk over til økoslakt og annen økoproduksjon. Hadde det vært mulig å få tak i sånt kjøtt osv overalt, kan det hende jeg hadde gått tilbake til kjøtt. Det er produksjonen slik den er i dag, samt miljømessige grunner som ligger bak det at jeg er vegetarianer. Endret 20. november 2011 av Badabing
katinkatinka Skrevet 20. november 2011 #3 Skrevet 20. november 2011 Jeg er vegetarianer, og har vært det siden jeg var åtte år. Grunnen til det er at jeg er i mot kjøttindustrien slik den er i dag - altså fabrikkprodusering av dyr. Jeg kjøper egg fra en liten, koselig økologiske gård i nærheten av der jeg bor, og melkeprodukter har jeg ikke så mye i mot fordi jeg vet melkekuer har et bedre liv enn andre dyr. I prinsippet kunne jeg spist vilt, for da har dyrene hatt et godt liv. Villfisk hender det at jeg spiser, men ikke kylling eller annen type kjøtt. 1
anonymLala Skrevet 20. november 2011 #4 Skrevet 20. november 2011 hvorfor hive ting i søpla når man kan resirkulere? jeg mener, hvis man er så opptatt av miljøet kan man vel resirkulere, og kjøpe el bil også? og kun kjøpe gjenbrukte klær? hvorfor støtte PLAN Norge med et fadderbarn, men ikke to? Når man er så optatt av fattige er det vel mest logisk å bruke 200 kr på å støtte flere? hvorfor spise sunt i hverdagen når man spiser godteri i helgene? jeg kunne fortsatt i det evige. ting er ikke helt svart-hvitt vettu. Det krever mye mer å være veganer enn vegetarianer, men å kutte kjøtt fra måltidene er et stort steg i riktig retning, og å kutte melk og egg et enda større et. Folk må velge selv hvor mye de klarer og ønsker å forandre kosten sin. 1
Athene Skrevet 20. november 2011 #5 Skrevet 20. november 2011 Jeg er hverken eller, men spiser rødt kjøtt i snitt en gang i uka, og holder meg stort sett til vegetarkost og fisk. Spiser mye egg, drikker ikke melk, og har tilsvarende en del andre matvarer jeg ikke spiser eller spiser lite av. Hovedelementet i kosten min er grønnsaker. Kjøper også mest mulig av lokale varer og sesongvarer. - Jeg mener det er et sunnere for kroppen. Rødt kjøtt øker risikoen for en rekke sykdommer. Større mengde sunne fettsyrer, grønnsaker og fisk bidrar til lengre levealder, større velvære og mer energi. - Det er mer bærekraftig. Om alle skulle spist store mengder kjøtt ville man ikke kunne fø på alle. - Det er mer dyrevennlig. Jeg liker ikke kjøttindustrien, det er mange aspekter ved den som plager meg. Jeg kan tenke meg at mange vegetarianere/veganere har de samme tankene. Men det å spise helt etisk riktig er vanskelig, og tilnærmet umulig. Selv ikke en vegetarianer klarer det. Men slik jeg føler det er det bedre å spise mer etisk og riktig, enn å bare konkludere med at det blir så vanskelig og jeg liker det så godt, så jeg dropper å prøve. Jeg synes alle har et ansvar for å sette seg inn i hvordan maten de spiser blir produsert, og hvordan maten påvirker kroppen. 1
katinkatinka Skrevet 20. november 2011 #6 Skrevet 20. november 2011 hvorfor hive ting i søpla når man kan resirkulere? jeg mener, hvis man er så opptatt av miljøet kan man vel resirkulere, og kjøpe el bil også? og kun kjøpe gjenbrukte klær? hvorfor støtte PLAN Norge med et fadderbarn, men ikke to? Når man er så optatt av fattige er det vel mest logisk å bruke 200 kr på å støtte flere? hvorfor spise sunt i hverdagen når man spiser godteri i helgene? jeg kunne fortsatt i det evige. ting er ikke helt svart-hvitt vettu. Det krever mye mer å være veganer enn vegetarianer, men å kutte kjøtt fra måltidene er et stort steg i riktig retning, og å kutte melk og egg et enda større et. Folk må velge selv hvor mye de klarer og ønsker å forandre kosten sin. Når folk spør meg om kostholdet mitt opplever jeg ofte en slags distansering fordi jeg er så "fanatisk". Jeg pleier å si at dersom man spiser kjøtt 4 dager i uken i stedet for 7 har man allerede gjort en liten innsats for dyrene og miljøet. ..men det er vel lettere å avfeie oss som treklemmere hele gjengen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå