Gjest anne Skrevet 20. november 2011 #1 Skrevet 20. november 2011 Er det noen her som har erfaring med fjerning av kjønnsvorter på slimhinne? Jeg har hørt at det er fare for smertefulle arr ved fjerning med laser/brysing/brenning/skjæring. Jeg pådrog meg dette for 12 år siden, og trudde jeg var kvitt de nå. Men fem dager etter at jeg hadde hatt sex (med kondom) begynte det å klø, jeg sjekket med speil og der var de igjen, akkurat på samme stedet som de kom for 12 år siden. Har aldri vært i et forhold på disse årene, mye på grunn av disse vortene. Fordi de kan smitte. Så jeg har hatt sex innimellom, med kondom, kanskje 10 ganger, og da blir jo slimhinnene gnikket og gnukket, og då kommer vortene igjen. Og så forsvinner de igjen etter noen dager, men det klør. Aldara-kuren nå sist måtte jeg avbryte, fordi det sved og jeg klarte barre ha kremen på i tre timer. Dagen etterpå måtte jeg ha en kald flaske mellom beina store deler av dagen. Hvem har vel anledning til å ha en kald flaske mellom beina i en måned? Men er det en risiko å la de på gynekologisk avdelign fjerne de med laser, for eksempel? Jeg tenker på risikoen for smertefulle arr. De er i klaser, på et område på ca. 2 kvadratcentimeter. Jeg kan spørre fastlegen, men jeg føler de bare bagatelliserer det. Er det lurere å la en privat hudlege gjøre det?
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2011 #2 Skrevet 20. november 2011 Er det noen her som har erfaring med fjerning av kjønnsvorter på slimhinne? Jeg har hørt at det er fare for smertefulle arr ved fjerning med laser/brysing/brenning/skjæring. Jeg pådrog meg dette for 12 år siden, og trudde jeg var kvitt de nå. Men fem dager etter at jeg hadde hatt sex (med kondom) begynte det å klø, jeg sjekket med speil og der var de igjen, akkurat på samme stedet som de kom for 12 år siden. Har aldri vært i et forhold på disse årene, mye på grunn av disse vortene. Fordi de kan smitte. Så jeg har hatt sex innimellom, med kondom, kanskje 10 ganger, og da blir jo slimhinnene gnikket og gnukket, og då kommer vortene igjen. Og så forsvinner de igjen etter noen dager, men det klør. Aldara-kuren nå sist måtte jeg avbryte, fordi det sved og jeg klarte barre ha kremen på i tre timer. Dagen etterpå måtte jeg ha en kald flaske mellom beina store deler av dagen. Hvem har vel anledning til å ha en kald flaske mellom beina i en måned? Men er det en risiko å la de på gynekologisk avdelign fjerne de med laser, for eksempel? Jeg tenker på risikoen for smertefulle arr. De er i klaser, på et område på ca. 2 kvadratcentimeter. Jeg kan spørre fastlegen, men jeg føler de bare bagatelliserer det. Er det lurere å la en privat hudlege gjøre det? Det er MYE bedre å la gynekologen fjerne de, enn å drive å etse på slimhinnene på privaten.
Gjest Anne Skrevet 20. november 2011 #3 Skrevet 20. november 2011 Det er MYE bedre å la gynekologen fjerne de, enn å drive å etse på slimhinnene på privaten. Takk for svar. Men det må jo være en grunn til at de hele tiden anbefaler aldara eller condyline i stedet for annen fjerning. Kanskje det er økonomiske grunner? At helsevesenet skal spare, og ikke vil bruke tid på deg, og bare skriver ut respeter på aldara/condyline/etc. i det lengste? Eller er det en reell fare for smertefulle arr? Og kan i så fall disse arrene bli mindre smertefulle med tiden, eller med bedøvende krem? (Ja, jeg tar nok sorgene på forskudd, men på den annen side er det bra å være føre var)
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2011 #4 Skrevet 20. november 2011 Takk for svar. Men det må jo være en grunn til at de hele tiden anbefaler aldara eller condyline i stedet for annen fjerning. Kanskje det er økonomiske grunner? At helsevesenet skal spare, og ikke vil bruke tid på deg, og bare skriver ut respeter på aldara/condyline/etc. i det lengste? Eller er det en reell fare for smertefulle arr? Og kan i så fall disse arrene bli mindre smertefulle med tiden, eller med bedøvende krem? (Ja, jeg tar nok sorgene på forskudd, men på den annen side er det bra å være føre var) Hvorfor de anbefaler det de gjør må du nesten spørre gynekologen om. Men det jeg vet av egen erfarng er at det er verre å få midlet akkurat på bare vorten selv, så man ofte etser bort vevet rundt. Gynekologen kan pensle på mye mer nøyaktig og målrettet. At de ikke vil snitte skyldes at da frigjøres gjerne virus til blodbanen, og det kan dukke fram nye vorter. Det handler om å ikke gjøre utbruddet verre. Det er også en infeksjonsfare i bildet som ikke er å kimse av. Hvem vil ha en infisert byll i tillegg til rester av vorte... Men på den annen side er det mange som smitter seg selv videre til huden rundt og fingrene sine i prosessen med å pensle og fjerne vorter selv.Man kan også komme til å overbehandle både vorten og slimhinnen rundt og det er v o n d t. Jeg ville gått til gynekologen og bedt om jevnlige timer til å få vekk svineriet.
Gjest anne Skrevet 20. november 2011 #5 Skrevet 20. november 2011 Hvorfor de anbefaler det de gjør må du nesten spørre gynekologen om. Men det jeg vet av egen erfarng er at det er verre å få midlet akkurat på bare vorten selv, så man ofte etser bort vevet rundt. Gynekologen kan pensle på mye mer nøyaktig og målrettet. At de ikke vil snitte skyldes at da frigjøres gjerne virus til blodbanen, og det kan dukke fram nye vorter. Det handler om å ikke gjøre utbruddet verre. Det er også en infeksjonsfare i bildet som ikke er å kimse av. Hvem vil ha en infisert byll i tillegg til rester av vorte... Men på den annen side er det mange som smitter seg selv videre til huden rundt og fingrene sine i prosessen med å pensle og fjerne vorter selv.Man kan også komme til å overbehandle både vorten og slimhinnen rundt og det er v o n d t. Jeg ville gått til gynekologen og bedt om jevnlige timer til å få vekk svineriet. Takk for svar. Problemet har vel vært at jeg har gått til gynekolog når jeg ikke har hatt, eller nesten ikke har hatt, utbrudd, og leger forholder seg bare til det de ser, ikke det du forteller dem. Og vortene kommer ved gnukking og gnikking av alle slag, altså sex og onani, men mest når det ikke er vått nok der nede selvfølgelig. I fremtiden må jeg passe på å onanere eller gni noen dager før jeg skal til lege eller gynekolog, slik at vortene kommer fram og legene ser de ikke bare blåser av det.
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2012 #6 Skrevet 29. januar 2012 Så jeg har hatt sex innimellom, med kondom Kondom beskytter det området kondomet dekker, men siden viruset også kan sitte i hud kan det smitte fra hud til hud på andre steder. Man kan være smittsom i den første tiden etter at man tror vortene er borte, da viruset kanskje fremdeles er tilstede. Dersom vortene ikke forsvinner av seg selv eller de er ubehagelige, bør du gå til lege for å få en vurdering. Noen av virustypene kan gi opphav til celleforandringer i livmorhalsen, noe som i sjeldne tilfeller kan utvikle seg til kreft over tid. Det er derfor viktig at alle kvinner fra ca 25-års alder tar regelmessige celleprøver fra livmorhalsen. En kan også smittes av andre typer kondylomvirus på et senere tidspunkt, f.eks. ved partnerbytte.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #7 Skrevet 29. januar 2012 Kjønnsvorter er også hudlegens spesialitet, så om du har en hudlege i nærheten så kan du jo høre med han/henne.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå