Gå til innhold

Ferdig møblert med trevegger


Sophia.

Anbefalte innlegg

Har nettopp flyttet inn i min første leilighet. Den var ferdig møblert (møblene ser ut som en oppsamling av møbler utleieren har hatt siden begynnelsen av 70-tallet til dags dato, litt av alt og ikke særlig fine :fnise:), og veggene er i panel av tre. Vi har tenkt litt på å male, men pengene stopper oss. Jeg syns det er så "grått" og trist her, og vil så gjerne få det litt finere og mer moderne. Jeg har hengt opp et par bilder, og kjøpt massevis av små pynteting, men syns allikevel det er så som så.

Er det noen som har tips til hva jeg kan gjøre for å friske opp litt her, på et lite studentbudsjett? Setter stor pris på alle tips, og hadde vært fint å høre hva dere har gjort i lignende situasjoner. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du spurt utleier om han kan tenke seg å sponse maling og utstyr? Han får jo litt igjen for en mer attraktiv hybel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har sagt at vi bare må male hvis vi har lyst til det, men de virket heller uvillig til å sponse med maling. De hadde ikke en gang tenkt å leie ut i utgangspunktet, så tviler på at det er en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er fortsatt ikke noe i veien for å smiske litt likevel. Om de skal ta stedet i bruk selv om en stund vil de jo slippe jobben med å male, og det er alltid positivt at noen går over grundig mtp å oppdage feil som må utbedres/stoppes før det blir verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har absolutt et poeng. Men hvis malingen ikke går i orden, er det noe annet vi kan gjøre for å friske det litt opp her? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke SÅ dyrt å male, hvis du velger en rimelig, standard farge. Følg med i tilbudsavisene fra byggkjedene.

Det er mye å spare på billige malerkoster - selv om de kan miste et hår nå og da, synes jeg likevel det er mye bedre enn å betale MASSEVIS for dyre merkevarepensler når man bare maler en sjelden gang.

Å male er sikkert ikke dyrere enn alle de små pyntetingene dere har kjøpt?

Om du ikke har råd akkurat nå, så vent til neste lønningsslipp/studielån? Evt ønsk deg malingsutstyr (spann med maling + pensler/rulle) til jul! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg malte noen gamle trevegger på hytten og ønsket at veggene skulle få et mer lutet og "slitt" utseende.

Kjøpte 3 liter vannmaling som jeg tynnet ut med vann til 9 liter...et 3-liter spann holdt til hele stuen med vegger og tak.

Maling: Kr 198

Pensel: Kr 150

Enkelt og greit og jeg synes det ble veldig fint

Resultatet kan du se på bildene fra stuen her: http://gripnebo.blogspot.com/2011/11/sommeren-2011.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er umalt panel, så må du ha sperregrunn eller kvistlakk først. Det er en stor jobb. Anbefaler å bruke skikkelig verktøy (pensler/rull/forlengerstang), resultatet blir så mye bedre og arbeidet går mye lettere.

Hvordan er det med dører/lister/vinduer og karmer? Hvis disse er malt ville jeg frisket opp med helt hvit maling. Det er mye mindre jobb og det er veldig pent med helt hvitt som treverk. Kanskje utleier er mer positiv til dette? Det vil hjelpe mye på lyset i rommet.

Bruker du hvitt i innredningen vil det også hjelpe. Kjøp møbler på loppemarked/bruktbutikk og mal hvitt:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Sofa og slikt kan du kjøpe et stort pledd eller laken å slenge over og så ha noen fine puter, så ser de kanskje litt mer moderne ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal bare "go with the flow" jeg! Sett fram ting og tang som passer der du bor. Kjøp fargerike tepper (lappetepper f.eks), grønne planter og noe nips med litt eldre stil. Kan bli riktig så koselig det! :) Hvorfor skal alle ha det likt da? Jeg for min del liker best å komme hjem til folk som har hjemmekos, og hvor ikke alt er sånn som hos "alle" andre. Nei, gå for det orginale du! :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Ser ikke ut som maling er så dyrt som jeg trodde, kanskje det blir det vi ender opp med allikevel. Alle dører og karmer er hvite, det er bare veggene som er trefarget. Hvor vil dere anbefale å kjøpe maling?

Takk for tips til å kjøpe noe å for å dekke over sofaen, for den er virkelig skrekkelig :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nesten følge med når det er tilbud. Bruk sperregrunn/kvistlakk først uansett. Jotun har en maling som heter Jotaplast som er billig, 10 l. spann, ser ikke noe forskjell på det og Lady vegg når du maler, men det blir fortere stygt etterpå med merker etc. Da jeg kjøpte maling i sommer anbefalte selgeren Jotun Easy clean, men det er en ganske dyr maling. Kanskje huseier er villig til å dekke mellomlegget?

Når det gjelder å dekke over sofaen ville jeg kjøpt et vattert senge som dette:

http://www.google.com/search?q=sengeteppe&hl=no&client=safari&rls=en&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=E9vPTtyDJYrCtAa4otjADA&ved=0CHYQsAQ&biw=1280&bih=617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Levde i kvisthullhelvete i tre år, der utleier ELSKET det og nektet oss å male. Jeg får angst den dag i dag av synlige kvisthull. (Furutak, furuvegger, tregulv på gangen og KORK på kjøkkenet. I samme monotone farge).

Jeg løste veggeproblemet på to måter:

Mye lampetter og lys på veggene. Tar litt fokus bort fra det mørke og monotone. Også husker jeg Ikea hadde noen vanvittige "veggtepper", florlette i forskjellige motiv og farger, 160cm 220cm eller noe sånt, med tynn stål stang til å ha oppe og nede. Disse reddet meg. Og dekket store flater grufulle kvisthull.

Store bilder/plakater (allposters.no / ikea) + litt variert og godt med belysning er mitt tips.

Men maling funker nok bedre. Og blir finere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må høre med huseier om han vil sponse oss litt ja, det hadde vært utrolig greit. Takk for tips om maling!

Oi, tre år er lenge med sånn farge på veggene! Huff. Takk for tips, Tirkes - utrolig lurt med lys på veggene. Hovedproblemet er jo at jeg syns det er så mørkt og trist her.

Får se hva det blir til, krysser jo fingrene for maling! Tusen takk for hjelpen! :takke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...